90e Autosalon Brussel: hoe nieuw is de C1?


90e Autosalon Brussel: hoe nieuw is de C1?

Forummoderator robb heeft de persdag van de 90e Autosalon van Brussel bezocht om er zijn camera op de Citroëns te richten. Als Rob Baesjou publiceert hij binnenkort zijn foto’s in het tijdschrift CitroExpert. Speciaal voor het forum heeft hij ook zijn pen in de hand genomen en beschreven wat er nu werkelijk nieuw aan de C1 is. En hoe komt de C1 uit de binnenruimtetest?

De 90e Autosalon van Brussel wordt gehouden in Brussels Expo op de Heizel. De tentoonstellingshallen worden daar deftig ‘paleizen’ genoemd. De enorme Citroën-stand beslaat ongeveer een kwart van paleis 6. Aan de uiteinden van de minstens 40 meter brede achterwand vinden we twee platformen: op de ene staat een witte C5 Tourer, op de andere een C-Zero. De overige modellen staan opgesteld in kringen: een kring voor de business-Citroëns C4, C5 en C6, een kring voor de DS-reeks en een kring voor de familie-Citroëns zoals C3, Nemo, Berlingo en de Picasso’s. Precies in het midden van de stand bevindt zich nog een verhoogd draaiplateau dat zorgt voor een prominent optreden van de DS5. Deze is ook in de Hybrid4-variant te zien, hier als DS5H aangeduid. Bij Peugeot is het zustermodel 3008 Hybrid in een opengewerkte versie aanwezig, die ertoe uitnodigt om via touchscreens de verschillende aandrijfelementen te ontdekken.

En de wereldpremière, de nieuwe C1? Die staat in een hoek van de Citroën-stand, waar hij erg zijn best zal moeten doen om de bezoekers ervan te overtuigen dat hij nieuw is. Opgefrist is hij zeker: hij oogt eigentijdser en uitdagender. Dit positieve effect is bereikt met relatief kleine ingrepen, dus laten we het toch maar op een facelift houden. Na een rondje om de auto te hebben gelopen, wordt het tijd om de portieren te openen en de ultieme ruimtetest uit te voeren: kunnen vier lange Hollandse mannen in een C1 zitten? Het kan… Voorin is hij verrassend ruim, mede dankzij de goed verstelbare stoelen. Ook achterin valt de beenruimte mee, wanneer de voorstoelen tenminste niet helemaal naar achteren geschoven zijn. Voor lange volwassenen is hij echter te laag: de hoofdsteunen van de achterbank drukken tussen de schouderbladen en het dak drukt op het hoofd. Kleinere volwassenen zullen achterin waarschijnlijk wel goed kunnen zitten. De C1 kan zeker kinderen naar school brengen en boodschappen doen. Daarvoor lijkt de auto zelfs bedoeld te zijn.

Twaalf paleizen zijn voor de Autosalon in gebruik, hetgeen aangeeft dat deze beurs voor de binnenlandse autoverkopen van groot belang is. In internationale vergelijkingen moet de Brusselse beurs zijn meerderen erkennen in die van onder meer Frankfurt, Genève en Parijs. De wereldpremières zijn dan ook relatief bescheiden. Naast de C1 maken de vernieuwde Peugeot 107 en de Toyota Aygo hun opwachting. Toyota pakt bovendien uit met de facelift van de Landcruiser, Mini laat zijn Roadster zien en BMW toont voor het eerst een aantal nieuwe motoren en nieuwe uitrustingsniveaus. Kortom, de beurs van Brussel kan niet bogen op heel spectaculair autonieuws. In een jaar waarin we het moeten doen zonder Frankfurt, Parijs en Amsterdam, is een bezoek aan Brussel wel degelijk de moeite waard. Tegenover de stand van Citroën is overigens nog een expositie van ‘mythische wagens’: stuk voor stuk fraaie klassiekers. Voor ons vormt de zilvergrijze DS 21 Cabrio uit 1968 het hoogtepunt. Zo komt Citroën toch als winnaar van ‘het salon’ uit de bus.

Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.

tekst en foto: robb, redactie: RensKorevaar

© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook