Garage Hydraulique

Wereldpremière nieuwe C1 voor Salon van Brussel


Wereldpremière nieuwe C1 voor Salon van Brussel

De nieuwe CITROËN C1 wordt op 10 januari in wereldpremière voorgesteld op het Salon van Brussel. In maart zal hij zijn opwachting maken in de verkooppunten. Sinds zijn lancering in 2005 wist het instapmodel van het Merk met de Chevrons al meer dan 620.000 klanten van over de hele wereld te verleiden. Met zijn nieuwe look en 99 g CO2-uitstoot is de CITROËN C1 vastberaden om nog meer harten te veroveren!

EEN PRAKTISCHE EN AANGENAME STADSAUTO
Net als in zijn beginjaren is de nieuwe CITROËN C1 beschikbaar in twee versies (3 of 5 deuren), wat niet altijd van zijn concurrenten gezegd kan worden. Het kleinste model van het Merk kan opnieuw rekenen op de troeven waarmee hij sinds 2005 wereldwijd meer dan 620.000 klanten wist te overtuigen. De nieuwe CITROËN C1 kan tot 4 volwassenen een comfortabel plekje aan boord bieden, zowel op de voor- als de achterzetels. Toch weet hij zijn compacte formaat (3,44 meter lang) te behouden, waardoor hij zich met hetzelfde gemak door het verkeer laat leiden. Hij is immers niet voor niets een van de kortste stadsauto’s op de markt. Zoals het een waardige bondgenoot betaamt, is de CITROËN C1 gemakkelijk te besturen en op alle vlakken een plezier om mee te rijden. Naast zijn korte draaicirkel (9,63 meter tussen stoepranden), is de auto ook rijkelijk voorzien van opbergvakken die slim verdeeld werden over het dashboard, de middenconsole en de portieren. Het koffervolume varieert naargelang de noden van elke bestuurder. Zo kan de achterbank neergeklapt worden, wat de 700 liter kofferruimte nog een extra 139 liter oplevert.

SLECHTS 4,3 L/100 KM EN 99 G CO2/KM
De nieuwe CITROËN C1 is soepel en sociaal bewust. Dat heeft hij onder andere te danken aan een driecilinderbenzinemotor van 68 pk. Ook in combinatie met de manuele versnellingsbak levert de nieuwe CITROËN C1 1.0i betere prestaties op het vlak van verbruik en uitstoot. Meer nog, hij zet de standaard op het vlak van milieuvriendelijkheid: 4,3 l/100 km in de gemengde cyclus en 99 g CO2/km. Daarmee is hij meteen de eerste CITROËN met benzinemotor die onder de drempel van 100 g CO2/km duikt. De gerobotiseerde manuele versnellingsbak vormt een bijkomend alternatief voor een optimale wendbaarheid en dito rijcomfort. In deze gerobotiseerde 1.0i-versie verbruikt de CITROËN C1 4,5 l/100 km en stoot hij 104 g CO2/km uit.

EEN NIEUWE EN VROLIJKE LOOK
De nieuwe C1 oogt nu nog sympathieker en straalt nog meer karakter uit met zijn nieuwe voorkant met kortere motorkap. De koplampen mogen dan wel hun ronde vorm behouden, de bumper krijgt voortaan - volledig hertekende - mistlampen mee. Toch zijn het vooral de led-dagrijlichten die in het oog springen, des te meer omdat ze eerder zeldzaam zijn in het segment. Een lichtarsenaal met verticaal design, volledig in lijn met de huisstijl van het Merk (DS3, C4 Aircross), en dat het karakter van de nieuwe CITROËN C1 nog meer benadrukt. Achteraan behoudt de wagen die unieke glaspartij die tevens de achterklep vormt. Ook de ‘dubbele chevrons’ en de monogrammen van de C1 werden gemoderniseerd. Eveneens op het programma: een nieuw design voor de 14-duims ‘NOTUS’-wieldeksels. De 14-duims lichtmetalen ‘RIFT’-velgen daarentegen bleven ongewijzigd, op n detail na: de bolkop waarop voortaan de nieuwe chevron prijkt!

AANTREKKELIJKE KLEUREN EN MATERIALEN
Speels als hij is, krijgt de nieuwe CITROËN C1 ook een speciale lanceringskleur mee, waarin ook de CITROËN C3 en CITROËN DS3 werden gehuld: Botticelli-blauw. Een frisse kleur die de catalogus van 2012 aanvult. Het kleurenpallet - niet-metallic of metallic - bestaat verder uit Scarlet-rood, Tritium-geel, Electra-blauw, Lipizan-wit, Caldera-zwart en twee soorten grijs (het lichte Gallium en het donkere Carlinite). Vanaf het Confort-niveau krijgt de nieuwe C1 bovendien een verchroomde sierstrip rond het radiatorrooster. De nieuwe CITROËN C1 zet zijn verleidingskracht verder in het interieur. Het interieur is aangenaam om in te vertoeven en zet de kleur van de wagen verder aan boord. De onderkant van het dashboard, de middenconsole en de deurpanelen vloeien over van grijs naar zwart en nemen zo dezelfde kleur aan als de bovenkant van het dashboard. Het resultaat is een betere coherentie. Het lederen stuur van de versies met gerobotiseerde versnellingsbak profiteert van een nieuw ontwerp, terwijl de auto’s met manuele versnellingsbak dan weer kunnen rekenen op een nieuwe versnellingspookknop. Voor de bekleding van de zetels koos CITROËN op de Confort- en Exclusive-versies voor een nieuwe stof: het veelkleurige Orsai. Het instapmodel krijgt een Nokimat Mistral-bekleding. Uiteraard blijft de optie Leder/Alcantara beschikbaar om de C1 een uiterst verfijnde uitstraling te geven.

NIEUWE ‘CRÉATIVE TECHNOLOGIE’-UITRUSTING
De nieuwe CITROËN C1 levert moderne prestaties die volledig in lijn liggen met de waarden van het Merk. De integratie van led-dagrijlichten is een eerste zichtbare knipoog naar de ‘Créative Technologie’. Wat het welzijn aan boord betreft, werd het radioaanbod verder uitgebreid. De voorkant van het gloednieuwe audio/cd-systeem met Connecting Box (in optie verkrijgbaar vanaf het tweede afwerkingsniveau en standaard op de Exclusive-uitvoering) werd geïntegreerd in de stijl van het dashboard en geeft het uur weer. De belangrijkste voordelen van het audiosysteem zijn de Bluetooth-functie en de mogelijkheid om mp3-bestanden af te spelen. Ook handig: de USB- en Jack-poorten onderaan de middenconsole. Andere technologische nieuwigheden die de bestuurder zullen verblijden: de schakellepels aan het stuur die voor het eerst op dit model gecombineerd worden met een gerobotiseerde manuele versnellingsbak, of de parkeerhulp die als optie verkrijgbaar is, ...

NOG MEER WELZIJN EN VEILIGHEID AAN BOORD
De nieuwe CITROËN C1 is op alle wegen thuis. Om zijn rijkwaliteiten nog verder op punt te zetten, werden de stuurbekrachtiging en de schokdempers herdacht voor nog meer pit en een betere filtering bij lage snelheden. Wat de uitrusting betreft, heeft de nieuwe CITROËN C1 heel wat technologieën aan boord waardoor verplaatsingen in of buiten de stad nog veiliger worden, zoals ABS, airbags, noodremhulp, Isofix-bevestigingen, elektronische remverdeler en ESP (beschikbaar als optie op alle afwerkingsniveaus), ...

AFSPRAAK IN BRUSSEL
De nieuwe CITROËN C1 - die in de loop van januari besteld kan worden - maakt zijn officiële debuut op het Salon van Brussel tijdens de persdag op dinsdag 10 januari 2012. Het grote publiek kan de nieuwe telg van donderdag 12 tot zondag 22 januari bewonderen op de CITROËN-stand (hal 6). Begin maart maakt hij zijn opwachting in de verkooppunten, een periode die samenvalt met het Salon van Genève 2012.

bron: Citroën Belux

Reageren op dit artikel kan hier.

© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook