2003: Het scherpste kleintje van z?n klasse!


2003: Het scherpste kleintje van z?n klasse!

Toen de iets grotere C3 in 2002 de Saxo opvolgde, kwam er ruimte voor de kleine C2. Die kwam in 2003, samen met de feestelijke C3 Pluriel. Het kleintje was scherp gelijnd en is nu bijna vergeten. Was de C2 de geestelijke opvolger van de LNA? Of had de wereld het te druk met belangrijkere zaken?

Is er eigenlijk iets gebeurd in 2003 dat zo wereldschokkend was dat we de C2 onmiddellijk zijn ‘vergeten’? Laten we eens kijken. De wereld is in de ban van de strijd in Irak, waar in 2003 het regime van Saddam Hussein ten val wordt gebracht. In maart krijgen we te maken met een microscopische dreiging op wereldschaal: SARS beheerst de krantenkoppen. Dichter bij huis is België het tweede land ter wereld (na Nederland) dat het huwelijk tussen mensen van gelijk geslacht toestaat. In Delfzijl krijgt Nederland te maken met het eerste demissionair college van B&W en in Arcen stijgt het kwik in de hete zomer tot een record-waarde van 37,8 graden celsius. Het geluk van de Arcenaren is dat ze Hertog Jan hebben om zo’n dorstig weer het hoofd te kunnen bieden.

Kennelijk is de zomer van 2003 zo heet dat we er de puf niet voor hebben om ons om Citroëns nieuwe kleintje te bekommeren. Het is de scherp gelijnde Citroën C2: een driedeurs supermini naar een ontwerp van Donato Coco. Het ontwerp van de C2 verdeelt het auto-kopende publiek vrij scherp in twee kampen: je vindt ‘m prachtig of je hebt er een bloedhekel aan. Vooral de onderbroken belijning van de zijramen lokt veel reacties uit.

Onderhuids is de C2 niet zo heel spannend, met vooral de welbekende TU-motoren in diverse uitvoeringen onder de kap. Wel komt de C2 als een van de eersten met een stop & start-systeem en kan de VTR met de halfautomatische SensoDrive versnellingsbak worden uitgerust. Het probleem van de C2 om werkelijk een flink stuk van de markt in zijn klasse te veroveren, ligt er dan ook in dat de C2 tussen de C1 en C3 nogal ondergesneeuwd zou raken in de media-activiteiten van Citroën. Aan de auto zelf zal het niet liggen. In de rallysport bijvoorbeeld presteert de C2 voorbeeldig, met onder andere wereldtitels in de JWRC-serie voor de latere Citroën en DS rallyheld Sébastien Loeb en voor Daniel Solá. De Citroën C2 blijft in productie tot in 2010, waarna er na een kleine 691.000 stuks een einde aan de tamelijk onopvallende carrière van het opvallende kleintje komt.

Wat schalt er in de lange, warme zomer van 2003 zoal uit de wijdopen ramen van je nieuwe Citroën C2? Broer en zus Jack en Meg White, bekend als The White Stripes, tekenen voor wat wel de bekendste baslijn van 2003 moet zijn: het nummer Seven Nation Army betekent hun volgende wereldhit. Veldhuis en Kemper hebben een benijdenswaardig succes met de hit Ik Wou Dat Ik Jou Was en Placebo covert, met verve, Kate Bush’ Running Up That Hill. Linkin Park komt met het album Meteora wat de hits Numb, Somewhere I Belong en Faint oplevert.

Films zijn er natuurlijk ook in 2003: Finding Nemo bijvoorbeeld is een box-office hit voor Disney/Pixar. Disney is sowieso goed bezig in 2003: de Pirates of the Carribean-franchise start met The Curse of the Black Pearl. Uma Thurman speelt de hoofdrol in Quentin Tarantino’s Kill Bill: Vol. 1. Charlize Theron rijdt in een Mini haar mannelijke tegenspelers zoek tijdens de opnames van de remake van The Italian Job.

Hadden we temidden van al dat mediaspektakel maar meer gehoord over die kleine, eigenwijze Citroën C2. Die auto had beslist een betere media-presence verdiend, met een ontwerp dat alleen van Citroën had kunnen zijn en heerlijk eenvoudige, betrouwbare techniek overgoten met interessante nieuwigheden. Nieuwigheden die we heden ten dage, de onopvallende levensloop van de C2 ten spijt, als vanzelfsprekend beschouwen. Het was stiekem een bescheiden baanbrekertje, die C2. Hadden we dat toen maar aan zien komen!

Wat zijn jouw herinneringen aan 2003 en/of de Citroën C2? Deel ze hier!

Tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën Communication

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook