2002: Het C-Programma krijgt vorm!


2002: Het C-Programma krijgt vorm!

2002 was het jaar waarin een populaire oudgediende het veld zou ruimen om plaats te maken voor twee nieuwe kleine Citroëns. Allereerst kwam er vervanging voor de vijfdeurs Saxo in de vorm van de C3. De driedeurs Saxo werd een jaartje later pas vervangen. Inmiddels kan de C3 bij het publiek wel een veer laten

Wat gebeurde er eigenlijk allemaal in 2002? Om te beginnen gingen we eindelijk echt met euro’s betalen, althans: in 12 van de (op dat moment) vijftien EU-landen. Dat betekende dat we na afloop van de bruiloft van Willem-Alexander en Máxima op 02-02-’02 mooi konden gaan terugrekenen wat dat feestje nou eigenlijk in klinkende guldens had gekost. Hoe dan ook was de nog immer legendarische traan dat bedrag als televisiemoment meer dan waard.

In mei beleven we een nu nog legendarisch radiomoment, hoewel legendarisch hier allerminst positief uitvalt: praktisch binnen bereik van de microfoons van de studio’s van Radio 3 wordt Pim Fortuyn, op dat moment kandidaat voor de post van minister-president, doodgeschoten. Het zal de LPF niet tegenhouden om deel te nemen in het eerste kabinet-Balkenende. Cue eindeloze grappen over Balkenende en Lego-mannetjes.

Citroën komt in 2002 met een nieuwe kleine middenklasser ter vervanging van de Saxo. Die Saxo, nog ontworpen op een opgetuigd AX-platfrom, raakt onderhand wel op leeftijd. De opvolger ervan is na de C5 het volgende model in het C-programma: de C3. De C3 was een auto die uitgebreid gebruik maakte van platform sharing: binnen de PSA-groep zijn de 206 en 207 sterke verwanten van de C3. De C3 zelf zou nog een vrolijk en een chique zusje op hetzelfde platform krijgen: de C3 Pluriel is een op en top feestnummer, terwijl de (toen nog) Citroën DS3 een chique en ambitieus model blijkt te zijn. Dat gedeelde platform levert betrouwbare techniek op in de vorm van de bekende TU-motoren en een reeks prachtige HDi-dieselmotoren.

De Citroën C3 zou, ondanks zo’n degelijk doortimmerd platform, niet helemaal een smetvrij blazoen houden: brekende voorveren leiden tot terugroepacties, vervangingen onder coulance en items in programma’s zoals Kassa en Tros Radar. Gelukkig zijn die problemen in de loop van de tijd goed verholpen, zodat de eerste generatie van de C3 inmiddels als een plezierige occasion te boek staat.

Hebben we behalve de drukte van de nieuwsberichten nog iets ter vermaak op de autoradio van de nieuwe C3 en C3 Pluriel? Zeker wel: Las Ketchup verblijdt ons met de Ketchup Song. Een oorwurm van dergelijk monumentale proporties dat je ‘m nu waarschijnlijk alweer onuitroeibaar in je hoofd hebt. BLØF brengt de plaat Blauwe Ruis uit. Alanis Morissette heeft een hit met Hands Clean van het album Under Rug Swept. Het album A Rush of Blood to the Head van Coldplay levert zelfs drie hits op: The Scientist, Clocks en In My Place. Ook op TV gaan we voor het eerst helemaal op in de popmuziek: we kijken massaal naar Idols en zien daar Jamai Loman gelanceerd worden in de Nederlandse showbizzwereld.

De eerste generatie Citroën C3 zou het volhouden tot 2009. Dan volgt de tweede generatie, die in 2013 een facelift krijgt. Kort geleden werd de derde generatie van de C3 gepresenteerd. In de loop van de tijd is de C3 daarmee uitgegroeid van een tamelijk degelijk ontworpen compacte middenklasser tot een auto die dichter bij de merkwaarden van Citroën lijkt te komen: eigenzinnigheid is de nieuwste C3 niet te ontzeggen.

Welke herinneringen heb je zelf aan de C3 of aan 2002? Deel ze hier!

Tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën Communication

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook