Het Citroën-Forum kun je om een boodschap sturen!


Het Citroën-Forum kun je om een boodschap sturen!

Voor veel Nederlanders is Frankrijk het land van hun dromen, van Franse melk en honing, zon en het goede leven. Of ze er een tweede huis hebben, of zich permanent gevestigd hebben in de door een “Hollande” geleide republiek, er zijn dingen die hen naar Nederland doen verlangen. Goudse kaas, hagelslag, pindakaas... of verse haring.

Uw testredacteuren kregen van een paar van die naar Frankrijk vertrokken Nederlanders een boodschappenlijstje in de mailbox en besloten spontaan een actie op te zetten en de zo gemiste voedingsmiddelen te gaan bezorgen. Natuurlijk moest er een geschikte boodschappenauto worden geregeld. Citroën Nederland was wederom bereid om het Citroën-Forum van gepast testvervoer te voorzien: een spiksplinternieuwe C3 Picasso in luxe uitvoering.

De C3 Picasso is inmiddels al enige tijd op de markt. Reden voor Citroën om het model afgelopen najaar eens goed onder handen te nemen. Zo werd het front aangepast, het interieur opgewaardeerd en kwamen er nieuwe opties in het programma. De ons ter beschikking gestelde uitvoering van de gerestylde C3 Picasso is werkelijk van alle denkbare luxe voorzien. Om te beginnen de 120 pk sterke 1.6 VTi motor, welke gekoppeld is aan de bekende EGS-versnellingsbak met zes verzetten. Daarnaast vinden we laatste versie van het eMyWay-navigatiesysteem in combinatie met een prima stereosysteem, een compleet met leer bekleed interieur, stoelverwarming, lichtmetalen velgen (zelfs voorzien van winterbanden!), bochtenverlichting en een groot panoramadak. Met recht een zeer luxe boodschappenauto!

Toch is de C3 Picasso veel meer dan een boodschappenauto. Om te beginnen door de afmetingen, want écht klein kan je hem niet noemen. Van binnen biedt de auto meer dan voldoende ruimte. Het interieur is ruim opgezet en van een aantal handigheden voorzien die het praktisch nut behoorlijk vergroten. Zo is de achterbank niet alleen in ongelijke delen neer te klappen, maar ook nog eens in delen verschuifbaar. Onder de vloer voor die achterbank zitten dan ook nog eens twee opbergvakken. De rugleuning van de rechter voorstoel is omklapbaar, zodat vervoer van lange spullen makkelijk wordt en onder die stoel zit nog een schuiflade. Op het dasboard zelf is helaas weinig ruimte om spullen te leggen. De kofferruimte is variabel door de verschuifbare achterbank. Met de bank in de achterste stand is de ruimte in de kofferbak net toereikend voor de bagage van uw twee redacteuren. Met de bank naar voren kunnen twee kleine kinderen nog steeds zitten en kan de bagage van een klein gezin ook mee.

De rijeigenschappen vallen op in positieve zin. De besturing is op lage snelheid wel erg licht, maar toch is de C3 Picasso zeker gezien de hoogte verrassend stabiel en laat hij zich met groot gemak door het stadsverkeer en over de Franse binnenwegen loodsen. Het comfort is ook op de relatief platte banden dik in orde en het weggedrag is duidelijk van een andere klasse dan dat van de gewone C3. De C3 Picasso voelt aan als een grotere auto die in verrassend kleine parkeervakken past. Ook op dit vlak is het dus een echt ruimtewonder.

De EGS-versnellingsbak vormt met de 1.6 VTi motor een overtuigend koppel. Het wisselen van verzet gaat veel soepeler dan bij de voorganger van de EGS, de EB6V. Het soepele karakter van de VTi-motor brengt de EGS-versnellingsbak ook bij plotseling versnellen voor bijvoorbeeld een vlotte inhaalmanoeuvre niet van de wijs. Omdat de zesde versnelling vooral gericht is op het reduceren van het verbruik, is dat een vrij lange versnelling. Bij het plotseling versnellen zal de bak dan ook terug naar de vijf moeten, hetzij uit zichzelf, hetzij handmatig. De handmatige bediening van de bak werkt trouwens prima. Heel soepel en voldoende rap wisselt de bak van verzet. De EGS-versnellingsbak is daarmee zonder twijfel een betere kompaan voor de 1.6 VTi dan voor bijvoorbeeld de THP-motor. De 120 pk die de 1.6 VTi levert, is voor de C3 Picasso zeker in het Nederlandse verkeer ruim voldoende. In de Belgische en Franse heuvels moet hij op autoroute-tempo af en toe flink aan de bak, maar het geheel blijft ook met bepakking een vlotte indruk maken. Eén puntje van kritiek betreft het brandstofverbruik: onder Nederlandse omstandigheden is de vrij hoge en hoekige C3 Picasso best een economische alledagsvriend, maar op hogere snelheid en in de heuvels valt het verbruik toch wat tegen. Onder normale omstandigheden is 1 op 13 echter goed haalbaar. Ga je de auto écht op z’n staart trappen, dan merk je dat aan de pomp.

Al met al biedt de C3 Picasso in deze uitvoering een aantrekkelijk totaalpakket. Met zijn panoramadak en dunne A-stijlen is de ruimtebeleving geweldig, de aandrijflijn is dik in orde, het onderstel overtuigt op alle fronten en het interieur voorziet met zijn veelzijdige indeling, luxe uitrusting en prima afwerking in alle behoeften. Kortom, een echte alleskunner!

Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.

tekst: waterman en Lucas, foto: waterman

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook