Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
2005: Groots in groot en klein

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. Niemand heeft dat de bazen van Citroën kennelijk verteld. Waar de kleine C1 een doorslaand succes wordt, haalt de grote C6 over zeven jaar nauwelijks de geplande productie voor het eerste jaar. Maar dat weten we allemaal nog niet in 2005!
Buiten dat Citroën twee belangrijke modellen uitbrengt, gebeurt er heel wat in 2005. In januari ontdekken wetenschappers de dwergplaneet Eris, waarmee de jacht open is naar nieuwe hemellichamen in onze eigen interplanetaire achtertuin. Om onze eigen planeet te beschermen treedt het Kyoto Protocol in werking, waarbij overigens de VS en Australië belangrijke industriële landen zijn die niet meedoen. De Airbus 380 vliegt in april voor het eerst. In dezelfde maand gaat MG Rover als laatste zelfstandige Britse autofabrikant ten onder. Een openbaring op journalistiek gebied volgt als we 31 jaar na het Watergate schandaal de naam leren van Deep Throat: het is FBI-functionaris Mark Felt. In Duitsland treedt Angela Merkel als eerste vrouwelijke bondskanselier aan. Onze planeet wordt verlaten door Paus Johannes-Paulus II, die na een conclaaf van slechts anderhalve dag wordt opgevolgd door Benedictus XVI. Ook vertrekken de voetbaltrainer Rinus Michels en autobouwer John Z. DeLorean en verliezen we journalist/schrijver Hunter S. Thompson, die treffend verslag deed van de presidentiële verkiezingen van 1972. 2005 zelf verlaat ons een seconde later dan normaal: voor het eerst sinds 1998 wordt de tijd op 31 december om 23:59:60 met één seconde gecorrigeerd.
2005 is ook het jaar waarin Citroën de C1 presenteert, deel van een drieling samen met de Peugeot 107 en de Toyota Aygo. De ontwikkeling start in 2002 onder de codenaam Citybug. Bij de presentatie wordt de aandacht gevestigd op z’n styling, z’n bouwkwaliteit en z’n gunstige kilometerprijs. Met z’n éénliter driecilinder benzinemotor van Daihatsu haalt de C1 een top van 157 en is hij iets zuiniger dan 1:20. Met de 1,4-liter viercilinder PSA diesel is de C1 met een verbruik van bijna 1:25 nog een stuk zuiniger. De C1 mag dan klein zijn, maar z’n daden zijn groot: al in 2008 rolt de éénmiljoenste C1 van de band. Meer over de geschiedenis van de Citroën C1 vind je in het topic dat we daarover hebben.
Wat is er in 2005 in de bioscoop? We kijken onder andere naar Sin City, een vrij grimmige neo-noir film op basis van de graphic novels van Frank Miller. Ook kijken we naar Johnny Depp in de rol van Willy Wonka: Charlie and the Chocolate Factory beleeft een remake. Stephen Fry legt ons uit hoe de dingen werken in het universum in The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy. Daarin zien we verder nog Martin Freeman, Mos Def, Zooey Deschanel en Sam Rockwell. Spoiler: het antwoord is 42. Don’t panic: er is nog meer. The Curse of the Were-Rabbit bijvoorbeeld, rond animatiehelden Wallace en Gromit. Nog meer animatie krijgen we voorgeschoteld met Tim Burton’s Corpse Bride. We gaan voor het eerst op zoek naar Narnia in The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch and the Wardrobe. De Star Wars saga gaat verder met Revenge of the Sith, de tweede sequel in de prequel-reeks. Belangrijke rollen zijn er voor Ewan McGregor, Natalie Portman en Frank Oz. In de CD-speler of op de MP3-speler hebben we bijvoorbeeld Racoon’s Love You More. Katie Melua komt uit met Nine Million Bicycles. Coldplay scoort met Speed of Sound. Madonna brengt Hung Up uit. Ook krijgen we in 2005 te maken met Das Kleine Krokodil oftewel Schnappi.
Behalve Citroëns kleinste debuteert ook Citroëns grootste in 2005. Het is de Citroën C6, die sterk is geïnspireerd op het studiemodel C6 Lignage uit 1999. Na het verscheiden van de XM in 2000 heeft het vijf jaar geduurd voordat Citroën weer een premium-model op de markt zet. De bijzondere lijnen en inventieve techniek van het nieuwe topmodel maakten dat de wagen meteen geroemd werd als een echte Citroën. Citroën beoogt ongeveer 20.000 exemplaren per jaar te bouwen, maar dat aantal wordt bij lange niet gehaald. 2006 en 2007 zijn de beste jaren met elk ruim 7.000 stuks, maar het totaal zal in 2012 blijven steken op 23.384. Een tweede model C6 komt er wel, maar dat is pas in 2016. Bovendien moeten we het er in de Europese markt zonder doen. Meer details over de geschiedenis en de modelontwikkeling van de C6 zijn te vinden in het draadje daarover.
Wat zijn voor jou belangrijke mijlpalen uit 2005? Vertel erover in De geschiedenis van Citroën!
Tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën Communication, Citroën UK