Gereden: de nieuwe Citroën C4 Cactus!


Gereden: de nieuwe Citroën C4 Cactus!

Wij van van Citroen-Forum.nl vonden dat er weinig mis was met de frisse en guitige C4 Cactus. Citroën meende dat het anders kon en presenteert een behoorlijk ingrijpende life cycle update. In een winters Zuid-Frankrijk mocht onze voorzitter proefrijden!

Het valt niet te ontkennen: de C4 Cactus was van meet af aan een polariserende verschijning. Men vond hem mooi of lelijk, ruimte voor nuance leek er niet te zijn. Nu staan wij Nederlanders over het algemeen bekend als vrij ruimdenkend, misschien wel de reden dat de Cactus juist bij ons een succes was. De Fransen zijn over het algemeen wat conservatiever. Dat verklaart ook dat de tot voor kort nog leverbare C4 Berline, die hier helaas maar weinig kopers vond, in Frankrijk nog wel een heel behoorlijk marktaandeel had. De C4 Berline kreeg geen directe opvolger en Citroën heeft gekozen om de C4 Cactus hoger in het gamma to positioneren en hem daarmee ook de C4 Berline te laten vervangen. Dat verklaar een hoop, onder andere waarom het uiterlijk is veranderd zodat het een grotere potentiële clientèle aanspreekt. Er is op het forum al het nodige over geschreven, maar we zullen het moeten doen met kleinere en minder prominente Airbumps.

Iedereen die nog verdrietig is vanwege het verlies van de Airbumps kan zeker troost vinden in een aantal noviteiten die dit verlies absoluut kunnen compenseren. Dankzij die hogere positionering is de C4 Cactus nu ook leverbaar met motoren die tot voor kort aan zijn neus voorbij gingen. Belangrijkste update is de 130PK PureTech motor. Een andere noviteit is een 120PK HDI, maar die zal vanwege de afnemende populariteit van diesels bij ons waarschijnlijk een beperkte rol spelen. Tegenover de komst van deze nieuwe motoren staat het verlies van de 82PK versie uit het Nederlandse aanbod. U ziet, de trend omhoog is ook in het motorenaanbod terug te zien.

Citroën Advanced Comfort, zo heet het Comfortprogramma dat Citroën enige tijd geleden introduceerde. Een veelomvattend programma dat niet alleen de langverwachte schokdempers met Progressive Hydraulic Cushions brengt, maar staat voor een aanpak die zich richt op alles wat invloed heeft op het comfort aan boord. We reden eerder al met het Cactus-prototype.

Het meest spraakmakende onderdeel van dit programma is zonder twijfel het nieuwe onderstel met dempers met Progressive Hydraulic Cushions. Het brengt een andere onderstelafstemming met eigenlijk drie schokdempers in één. In het middengebied dempt de schokdemper de uitslagen van de relatief slappe veren beperkt, bij maximaal in- of uitveren neemt de dempende werking van de schokdemper door een ingenieuze constructie toe. Lange veerwegen, een relatief slappe vering en een juist wat straffere demping gaven de hydropneumaten van weleer ook het zo bijzondere en door ons zo geliefde veerkarakter. Ook het enigzins deinende gevoel van de hydropneumaten is aanwezig! Een direct vergelijk met een klassieke hydropneumaat ga je misschien niet winnen, alleen al vanwege de bandenkeuze. De ballonband op CX, GS, DS, BX of SM werkt ook veel kleine oneffenheden weg die de tegenwoordig modieuze plattere banden niet weg kunnen poetsen. Voor al die verstokte Citrofielen is dit dus heel erg goed nieuws, jullie kunnen nu allemaal naar de dealer rennen en een nieuwe C4 Cactus bestellen, want voor een relatief bescheiden bedrag heb je een auto op de oprit staan die qua comfort zeker met een C5 of C6 kan concurreren. De basisversie op 16” velgen zal wat dat betreft nog meer te bieden hebben dan de versies met grotere velgen en plattere banden die wij reden. Absoluut het vermelden waard is dat deze dempers niet zijn voorbehouden zijn aan een specifieke versie en ook geen dure optie zijn, maar gewoon standaard worden gemonteerd op elke nieuwe Cactus.

Comfort beperkt zicht volgens Citroëns huidige visie Comfort is the new cool echter niet tot een paar bijzondere schokdempers. Om te beginnen is de geluidsisolatie duidelijk naar een hoger plan getild. De zijramen zijn dikker en de vloer is beter geïsoleerd, vooral het geluid vanuit de wielkasten is beduidend beter gedempt dan voorheen. Ook het windgeruis lijkt minder, wellicht te danken aan de nu verdwenen roofrails.

Misschien wel net zo belangrijk als de nieuwe schokdempers zijn de stoelen die qua comfort echt uniek zijn. Zo zacht dat je er in wegzakt zoals bij een CX zijn ze gelukkig niet. De kern is een dikke laag vrij stevig foam. Op deze dikke schuimkern zijn twee lagen van een zachter foammateriaal aangebracht die voor een ongeëvenaard zitcomfort zorgen. Je stapt ook na een dag achter het stuur fris als een hoentje uit. Nog beter nieuws is dat dit comfort niet is voorbehouden aan de stoelen voorin, de achterbank is op de zelfde manier geconstrueerd. Wel missen we daar een middenarmsteun en de hoofd- en beenruimte zijn onveranderd wat aan de krappe kant. Ook het vermelden waard is dat de vorm van de stoelen zodanig is dat ook de onderrug goed wordt ondersteund, bij Citroën helaas geen vanzelfsprekendheid. Ik ben tamelijk kritisch als het op autostoelen aankomt, maar over deze stoelen ben ik echt lyrisch.

Wij reden in eerste instantie met de nieuwe 130 pk-motor welke altijd gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-bak. Strikt genomen heeft de versie met 110 paardenkrachten beslist genoeg vermogen voor de vrij lichte Cactus, maar de 20PK extra geven hem een souplesse die ook weer een flinke bijdrage levert aan het al veel besproken comfort. Schakelen, ach, je kan het doen, maar een rotonde nemen in het tweede, vierde of zelfs vijfde verzet, het gaat allemaal prima. Geef je wat meer gas dan strikt noodzakelijk, dan begint hij er meteen flink aan te sleuren. Ook in dit geval maakt het eigenlijk niet zo veel uit in welke versnelling de opvallend precies schakelende 6-bak staat. Vloer je het gaspedaal in de tweede of derde versnelling dan merk je dat het moeite kost al dit vermogen te beteugelen. Hij trekt aardig in het stuur en je moet wat helpen om hem op koers te houden. Een ontspannen rijstijl past echter beter bij het karakter van de auto en het vanzelfsprekende gemak waarmee de motor vermogen levert bij elk toerental in elke versnelling draagt daar zeker aan bij. De souplesse is zo groot, dat zelfs een verstokte automaat-rijder met deze combinatie goed kan leven.

Die verstokte automaatrijder heeft echter ook een andere optie en die hebben we ook aan de tand gevoeld. Het betreft dan de versie met 110 pk in combinatie met de automatische EAT6-bak die PSA in licentie van het Japanse Aisin Warner bouwt. Een geweldige automaat die ongemerkt zijn werk doet. De gerobotiseerde bak die zijn laatste levensjaren sleet met de benaming ETG6 is definitief van het toneel verdwenen. Deze combinatie sluit misschien wel het beste aan bij de op comfort gerichte nieuwe identiteit van de Cactus en is voor de relatief lichte Cactus absoluut voldoende.

Is de nieuwe C4 Cactus echt een nieuwe Cactus? Nee. Het slechts een facelift noemen doet geen recht aan de ingrijpende veranderingen. De nieuwe Cactus is vooral anders dan de oude. Ik noem het daarom liever een metamorfose dan een facelift. De in den beginne zo basic auto, met een lage vanafprijs, de in 1 deel neerklapbare achterbank en doorlopende bank voorin is veranderd in iets anders. Een Cactus die minder polariseert met zijn vernieuwde uiterlijk , maar dat nu misschien juist wel zal doen door zijn zeer uitgesproken keuze voor comfort. Dat maakt de nieuwe C4 Cactus voor ons met afstand de meest citrofiele aanschaf die je kunt doen.

Deel je mening met ons in het topic over de vernieuwde Catus!


Verslag: Lucas, foto’s: Autozine.nl, nabewerking: 2d

© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook