Hornschuch The Pioneer: Cactus ‘Mal ganz anders’!


Hornschuch The Pioneer: Cactus ‘Mal ganz anders’!

Citroën maakt alom goede sier met de C4 Cactus CAC, die een nieuwe uitbeelding van het oude Citroën-comfort moet zijn. Kennelijk is dat comfort iets dat ook anderen inspireert om de C4 Cactus onder handen te nemen. Zoals bijvoorbeeld Konrad Hornschuch AG in Weißbach, Baden-Württemberg - beter bekend als de fabrikant van Skai® kunstleder en d-c-fix® decofolie. Zij pionieren comfort bezien vanuit het nieuwe, autonome rijden met The Pioneer.

Hornschuch gaat er prat op met de Pioneer hun eerste complete concept-car te hebben ontworpen. Dat ze voor de basis een C4 Cactus hebben gekozen, had een heel goede reden: de Cactus heeft een dusdanig ruimtelijk, bijna basic interieur dat het een uitstekend canvas vormt voor een bedrijf als Hornschuch om te laten zien wat ze kunnen. Drie concepten werden uitgewerkt, waarna het New Business concept werd uitgevoerd op basis van de Citroën C4 Cactus. Voor het ontwerp en de materiaalkeuze werd inspiratie geput uit skylines en wolkenkrabbers, business lounges, hotel lobbies en zakelijke accessoires. Invloeden uit de mode, de meubelindustrie en interieurontwerp laten zich samenvatten in een ontwerp dat individualiteit uitstraalt.

Voor de buitenkant heeft Hornschuch gekozen voor een afwerking met een spiegelfolie die bedrukt is met een patroon van naar achter toe groter wordende ruiten, die met een gradiënt zijn ingevuld. De Airbumps zijn als typerend detail van de Cactus behouden, maar ze zijn wel overtrokken met Skai Diamond in de kleur rosé koper. Het materiaal heeft een honingraat-oppervlak en werd speciaal voor de Pioneer ontwikkeld. Als accentkleur werden de dakrand en verschillende details voorzien van een afwerking in d-c-fix spiegelfolie in de kleur roségoud.

De rosé koperkleurige Skai Diamond komt in het interieur terug als afwerking voor de bovenkant van portieren en dashboard. Onder de voorruit is de zwarte strook bekleed met TPO kunstleer. Het middendeel van deuren en dashbord is uitgevoerd in een grijze houtnerf. De vloer is uitgevoerd in Skai Porto uit de Hornschuch TrasPOrter collectie. Ook dit materiaal heeft een natuurlijke, lichte hout-uitstraling en is slijtvast en gemakkelijk in onderhoud. Stoelen en achterbank zijn afgewerkt in een patroon dat zakelijke kleding imiteert: overhemd, pak en das. Het meest opvallend is de das, die als een baan over het midden van de rugleuningen loopt en is uitgevoerd in rosé koperkleurige Skai Tex-Tie. Net als de stoelen is de hemel uitgevoerd in Skai Check Brush met een ingestanst ruitpatroon. Ook over het dak loopt een ‘stropdas’, die in dit geval geflankeerd wordt door stroken laser-gesneden polyurethaan materiaal, waaronder stroken van dezelfde hoogglanzende d-c-fix film in rosé goud als op de buitenkant is aangebracht. Het effect is dat het glanzend goudkleurige materiaal door de hemelbekleding schijnt.

Met de Pioneer wil Hornschuch hun visie op het auto-interieur van de toekomst laten zien. Autonoom rijden maakt heel andere zaken in het interieur belangrijk dan wat we nu gewend zijn. Comfort, sfeer, materiaalkeuze: alles draagt bij aan een aangenaam verblijf in een auto die zonder jouw tussenkomst je van A naar B brengt. Hornschuch heeft daarvoor een uitgebreide greep in eigen assortiment gedaan en daar nog nieuwe varianten aan toegevoegd. Het is duidelijk dat het Konrad Hornschuch AG serieus is om de beste materialen te leveren voor interieurontwerpen van de toekomst. Dat ze daarvoor een C4 Cactus hebben gebruikt zegt misschien iets over de klasse van het ontwerp van de Cactus: nu al wordt het interieur als tijdloos gezien. De autonome besturing die Hornschuch voorziet, het interieurontwerp met doordachte vlakverdelingen en spectaculaire details samen met het complete Citroën Advanced Comfort pakket, dat zou toch een Cactus moeten opleveren om je vingers bij af te likken?

Wat vind jij van het nieuw-zakelijke C4 Cactus concept van Hornschuch? Laat het weten in het draadje over de Hornschuch The Pioneer!

Tekst: Penny Lane, foto’s: Sebastian Mann/Konrad Hornschuch AG

© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook