Rij-impressie: De C4 Cactus Advanced Comfort!


Rij-impressie: De C4 Cactus Advanced Comfort!

Vele bezoekers van CitroMobile zal het niet ontgaan zijn: de Citroën C4 Cactus Advanced Comfort was dé aandachtstrekker op de stand van Citroën. Een aantal nieuwsmedia mocht rijden met de Cactus Advanced Comfort en het Citroen-Forum ontbrak niet!

Je moet er wel wat voor overhebben, want vrijdagochtend om acht uur werden we verwacht op het hoofdkantoor van PSA Peugeot Citroën DS aan de Lemelerbergweg in Amsterdam Zuidoost. Gelukkig was er een croissantje voorzien en uiteraard ook het - voor de cafeïneverslaafde obligate - kopje koffie was aanwezig. Veel tijd voor plichtplegingen was er echter niet: om negen uur zou de Cactus Advanced Comfort, of kortweg CAC alweer aan de volgende groep mensen getoond worden en tien uur zou onverbidderlijk het gesloten transport terug naar Parijs plaatsvinden.

Om een goede indruk te krijgen van de CAC eerst maar een stukje rijden met een gewone Cactus. Deze bleek voorzien van een handbak en de fijne e-THP met 110 pk. Dat deze Cactus op vierseizoenenbanden stond was gezien de natte weersomstandigheden niet ongewenst, maar voor het vergelijk met de CAC tevens niet insignificant. Enfin, vastgespen, en richting Ouderkerk aan de Amstel. Zo’n Cactus rijdt echt wel fijn: stuurt licht en vrij precies en is comfortabel geveerd, maar dus niet geheel vrij van beweging in de koets. Slechte stukken weg dreunen toch wel door tot de binnenruimte van de auto en bij drempels - vooral schuin genomen - hebben de dempers moeite om de carrosserie in bedwang te houden. Verder voelt het strak aan maar niet geheel concessieloos. Het rondje is vrij snel gemaakt maar biedt mogelijkheden tot het ‘strekken van de benen’, wat stuurwerk, woonwijkwerk, rotondes en drempels.

Terug in Zuidoost stappen we in de C4 Cactus Avanced Comfort. Voorzien van dezelfde motor en bak voelt alles min of meer hetzelfde aan. Een van de grote aanpassingen aan deze auto zijn de verlijmde - dus niet alleen gelaste - carrosseriedelen, waardoor de koets veel stijver is. Het interieur is van dash tot dak volledig bekleed met een ‘gewatteerde’ lichtgrijze stof, bovendien zijn de stoelen en achterbank voorzien van meerdere lagen verschillende schuimrubbers. Men is zelfs bezig om de stiksels waarmee de bekleding gemaakt wordt zo te tekenen dat dit het comfort en de ondersteuning ten goede komt. De derde grote aanpassing zijn de schokbrekers. Deze zijn in plaats van een normale eindstop voorzien van een hydraulisch element dat de inverende beweging van de demper extra afremt, en de uitgaande beweging nog wat vasthoudt. Het zijn deze dempers die tijdens het rijden het verschil maken. Haast dramatisch!

De CAC lijkt een stuk losser op de poten te staan. Niet alleen zijn de veerwegen groter, de demping lijkt ook zachter. Tegelijkertijd stuurt de CAC nog scherper dan de gewone Cactus door de grotere stijfheid in de koets. Bij het insturen rolt de auto duidelijk over de lengteas, het duiken en hellen bij remmen en optrekken zijn wat onwennig, maar de tweetrapsdemping trekt alles weer in het gareel! We vervolgen de route en op Anne Lobbes’ initiatief - uiteraard rijden we niet zonder begeleiding - wordt de eerstvolgende drempel (die waar we ook flink schuin overheen gaan) hard genomen. De Cactus Advanced Comfort gaat er overheen alsof er geen drempel is! Ook het inveren ná de drempel, normaal een notoire ‘klapper’ leidt niet tot onrust in het onderstel. De ervaring is zo ‘gewoontjes’ dat je je afvraagt waarom we niet al járen met dit soort dempers rondrijden. Natuurlijk: je merkt dat de CAC niet is voorzien van niveauregeling. De koets wordt niet op hoogte gehouden en het is de vraag of het effect/gevoel ook bij zware belading hetzelfde is. Hydropneumatiek dééd niet aan belading. Toch lijkt Citroën hier op het juiste pad te zijn. De dempers hebben het progressieve karakter van de stikstofgevulde bollen.

We vervolgen het rondje en nog voordat we weer in Zuidoost zijn gaan er al allerlei gedachten door me heen. Veel staat vast en veel is aan discussie onderhevig, maar één ding staat als een paal boven water: weinig zaken gaan de ‘ware Citrofiel’ nader aan het hart dan de hydropneumatische vering en - met het verscheiden van de laatste generatie C5 - het afscheid daarvan. De mate van radicaliteit in het ‘Citrofielzijn’ bepaalt overigens het moment waarop de Citroën geen echte Citroën meer was. De XM met McPhersonpoten. De Xantia als laatste die ook voor het stuur- en remsysteem van LHM afhankelijk was. De daarop volgende C5 had niet alleen geen groen bloed meer, ook waren stuurbekrachtiging en het remsysteem strikt gescheiden van het bollengebeuren dat de vering kenmerkte. De C6 - ook nog zo’n ‘echte’ - had dan weliswaar AMVAR en een zeer mooie wielophanging, maar het geheel voelde synthetisch aan. Sommigen werden er misselijk achterin. De C4 Cactus Advanced Comfort of de eerstvolgende Citroën die seriematig met deze techniek wordt uitgerust kun je afhankelijk van dezelfde radicaliteit in je opvattingen gerust, of helemaal geen goede opvolger van je ‘bollenbak’ zien. In ieder geval lijkt het er op dat Citroën haar best doet en een duidelijke keuze maakt: we gaan voor comfort, rust in het interieur en wellicht in de toekomst ook naar autonoom rijden. Alles in dienst van de passagiers, en daarbij valt nog aan te merken dat zelfs de bestuurder meer en meer passagier zal worden.

De C5 Aircross zal de eerstvolgende Citroën zijn die uitgerust wordt met de dempers die al in de CAC te vinden zijn. Het is nog niet helemaal duidelijk of dat op eenzelfde manier als met de C5 ‘III’ gebeurt, waarbij de koper een duidelijke keuze voor het comfort-onderstel moest maken. Wat vaststaat is dat de ‘Advanced Comfort’-optie niet achteraf in te bouwen is. Het zou Citroën sieren de keuze standaard aan te bieden. Of het prijs- en dus concurrentietechnisch een slimme zet is, daar kun je over discussiëren. Maar het zou een mooi gebaar zijn aan degenen die het geloof in hun merk een beetje in een crisis hebben zien belanden. Vroeger koos je geen comfortonderstel, je koos Citroën!

Deel je mening met ons in het topic over Advanced Comfort!

tekst en beeld: 2d met dank aan Anne Lobbes en Citroën Nederland

© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook