Getest: C4 Picasso PureTech 130


Getest: C4 Picasso PureTech 130

De PureTech-motoren vind je in steeds meer Citroëns. Ze zijn ons inmiddels goed bekend. We hebben de PureTech-familie al kunnen testen in de DS3, de C4, de Cactus en de C1. Nu is het tijd om de PureTech 130 voor te stellen en wel in de grootste en zwaarste auto waarin deze motor leverbaar is.

Het is een prachtige ochtend in de Provence, als we de sleutel overhandigd krijgen van onze testauto: de C4 Picasso PureTech 130 MT6, wat wil zeggen dat er een 130 PK sterke motor en een handgeschakelde zesversnellingsbak onder de korte motorkap te vinden zijn. Deze motorvariant is nieuw voor de C4 Picasso en dat is natuurlijk hét aangewezen moment om er mee op weg te gaan. Waar kan dat beter dan op de mooie wegen van Zuid-Frankrijk!

De 130 pk sterke driecilinder turbo, die zijn topvermogen bij 5.500 toeren per minuut prijsgeeft, beschikt over maar liefst 230 Nm koppel bij slechts 1.750 toeren. Omdat de C4 Picasso 1.255 kilo weegt, zijn we benieuwd hoe dat rijdt. Stationair merk je ook bij deze versie, net als in de gewone C4, eigenlijk niet dat er een driecilinder gemonteerd is. De motor loopt zijdezacht rond en geeft eigenlijk alleen bij een tipje gas van stationair tot zeg 1.200 toeren een bekende driepitterroffel. Die roffel klinkt daarbij zelfs een tikje sportief! Koppeling in, pook in z’n 1, koppeling op en weg zijn we, richting Salon-de-Provence, waar we onszelf een kopje koffie hebben beloofd. De Picasso trekt als een spreekwoordelijke lier vanaf zo’n 1.200 toeren. Je merkt duidelijk dat er veel koppel beschikbaar is bij een laag toerental. Opschakelen bij 2.500 toeren naar de volgende versnelling en hup, daar gaan we weer. Dit wordt een fijne rit, zeggen we tegen elkaar. Cruisend over de route nationale met snelheden tussen de 90 en 110 km/h valt ook nu weer op hoe stil de C4 Picasso is. De motor is slechts hoorbaar op de achtergrond en het windgeruis is nauwelijks waarneembaar. Omdat het zo stil is in de auto, valt wel op dat het onderstel soms wat hoorbaar is. De wegligging, nu we het toch over het onderstel hebben, is dik voor elkaar. Duidelijk afgestemd op comfort, dat wel, maar ook niet zo week dat de koets in iedere bocht op een oor wil gaan. Nee, Citroën heeft hier een prima compromis bereikt. Bij langzaam rijden is de besturing prettig licht en op snelheid voldoende direct. De koersvastheid is prima, iets wat voor een hoge auto wel eens lastig kan zijn als het waait. Niets van dat alles bij de C4 Picassso. Het is een comfortabele, fijn sturende auto waar zeker nog sprake is van dynamiek.

Als we dwars door het “centre ville” van Salon rijden, merken we dat de C4 Picasso ook nog eens erg wendbaar is. Wij rijden vandaag trouwens met de korte versie, wat allicht wat uitmaakt voor de handelbaarheid in de stad. Deze korte versie wordt trouwens vooral particulier aangeschaft, waarbij de Grand C4 Picasso vooral erg graag in de lease gekozen wordt. O ja, de stad door. Door de geringere wagenlengte kunnen we ook in de krappe parkeergarage goed uit de voeten. Dat er zowel voor als achter een goed stel parkeersensoren gemonteerd is, maakt het bovendien erg makkelijk om de C4 Picasso op een krap plekje tussen twee pilaren te proppen zoals je die alleen in Franse parkeergarages vindt.  Je zal hier maar staan met je C6, zeggen we nog tegen elkaar….

Na de koffie op een terras gaan we de stad uit, dieper de Provence in. Tijdens de rit worden we begeleid door een goed werkend navigatiesysteem en een prima audiosysteem waarop we de iPhone geplugd hebben. Het dashboard is goed afleesbaar en biedt genoeg mogelijkheden om alle schermen naar ieders smaak in te delen en vorm te geven. Heel mooi gemaakt en zeker een uniek punt van de C4 Picasso. Iets minder vlot werkt het centrale bedieningspaneel voor de voertuigfuncties zoals de verwarming. Het zou makkelijker zijn als je met een druk op een knop de temperatuur van de klimaatcontrole zou kunnen instellen. De bediening vraagt nu net even een handeling te veel. Het werkt overigens allemaal prima, maar vergt wel even gewenning.

Het landschap waardoor we rijden, is er n met mooie wegen waarop de PureTech 130 helemaal tot zijn recht kan komen. De motor blinkt uit in loopcultuur op alle toerentallen. Rustig cruisen met 2.000 toeren? Geen probleem. Flink doortrekken in de versnellingen? Wederom geen enkel probleem! De PureTech laat het zich allemaal welgevallen. Je kunt er heerlijk schakellui mee rijden maar ook sportief dynamisch. Deze motor overtuigt op alle fronten en is echt een enorme verbetering vergeleken met de oudere VTi 120, die ons nooit helemaal heeft kunnen bekoren. Helemaal prachtig vinden we dat de PureTech daarbij aanzienlijk vlotter en zuiniger is. Wij reden er volgens de verbruiksmeter rond de 1 op 17 mee en dat is echt keurig voor een hoge MPV van dit formaat en gewicht. Wat ons betreft een puike prestatie. Wat bij het bereiken van die puike prestatie zeker helpt, is de fijne versnellingsbak met goed gekozen verhoudingen, een goed in de hand liggende versnellingspook, een prettig onderstel en een geweldig stel remmen.

Al met al kunnen we concluderen dat de C4 Picasso PureTech 130 een goed uitgebalanceerde auto is, waarin je geen vermogen of koppel te kort komt en die een aangenaam verbruik kent. Deel je onze conclusie, of juist niet? Heb je vragen over deze test? Ga snel naar dit topic!

tekst: waterman, foto’s: Citroën Communication

© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook