C5 Aircross: People Minded


C5 Aircross: People Minded

Op het salon van Shanghai presenteert Citroën de nieuwe C5 Aircross: wat Citroën zelf de nieuwe generatie SUV noemt. Een uitgesproken vormgeving en uitgesproken comfort, dat moeten de troeven worden van de nieuwe C5 Aircross, die duidelijk op het concept-model is gebaseerd.

De C5 Aircross komt meteen met twee wereldpremières: Progressive Hydraulic Cushions en een plug-in hybride e-AWD aandrijflijn. Het eerste behelst de langverwachte wielophanging uit het Advanced Comfort programma, waarin maar liefst twintig nieuwe patenten zijn opgenomen. Bij lichte belasting biedt de nieuwe constructie een grotere veeruitslag, waardoor het van Citroën zo beroemde ‘zwevend tapijt’-gevoel wordt bereikt. Bij grotere belasting wordt de beweging van het koetswerk progressief afgebouwd, waardoor ‘stuiterende’ effecten worden voorkomen.

De comfortinnovaties in het onderstel worden gecombineerd met hoger zittende, zachte stoelen, waarin voorin verwarming en achtpunts massage leverbaar wordt met links en rechts gescheiden programma’s. Achterin belooft Citroën dat de C5 Aircross met een beenruimte van 201mm en een hoofdruimte van 957mm de ruimste in z’n klasse is. Het lijkt erop dat Citroën het roemruchte comfort van de Citroën DS belooft, maar dan mét alle moderne voorzieningen. We kijken nu al uit naar de resultaten!

Het tweede, de hybride e-AWD aandrijflijn, maakt van de C5 Aircross de krachtigste Citroën die ooit in serie is gebouwd. Voorin ligt een benzinemotor van een toch al niet te krappe 200 pk, met daarbij zowel vóór als achter een elektromotor waarmee het totale vermogen op 300 pk wordt gebracht. De bestuurder kan, naar gelang de omstandigheden, kiezen uit vier gebruiksmodi: volledig elektrisch met een gegarandeerd bereik van 60km, hybride voor de lange ritten, gecombineerd en 4x4. Bovendien is de auto voorzien van een regeneratief remsysteem.

Buiten deze nieuwigheden op het gebied van comfort en voortstuwing is de C5 Aircross voorzien van een uitgebreid pakket rijhulpen om het de bestuurder makkelijk te maken: verkeersbordherkenning, active lane departure warning, adaptieve cruise-control met stop-functie, dodehoekbewaking waarbij aan de hand van het knipperlicht wordt herkend of de bestuurder van baan wil wisselen en middels tegenwerking in het stuur wordt ingegrepen en 360 graden camerabeeld, Grip Control met 5 standen en een elektronische assistent om veilig van een steile helling af te rijden: de C5 Aircross kan je met ongeveer alles helpen.

Om je te vertellen wat de auto allemaal voor je regelt, is er recht voor de bestuurder een 12,3 inch TFT beeldscherm geplaatst. Gelukkig voor de liefhebbers van opzwiepende toerentellers en snelheidsmeters kun je daarop ook een ouderwetse klokkenset laten verschijnen. Wat wij op de redactie willen weten: wie gaat als eerste ‘skins’ leveren waarmee je een bij het beloofde DS-achtige comfort passend DS of SM dashboard kunt oproepen, of misschien een mooi klassiek Jaeger-tableau, of in combinatie met de navigatie-apparatuur een Halda Tripmaster programma?

China krijgt ‘m dit jaar al, maar wij moeten wat langer geduld hebben. Rond april 2018 wordt de C5 Aircross in onze streken verwacht. De C5 Aircross maakt ons ongeduldig met beloftes die naar het Citroën van weleer grijpen met gebruikmaking van de nieuwste technologie. Dat alles verpakt in een gelikte vormgeving op een lengte van 4,50 meter, een breedte van 1,84 meter, een hoogte van 1,67 meter en met een wielbasis van 2,73 meter zou van de C5 Aircross de Citroën moeten maken waar het al zo lang over gaat: die met Comfort met de C van Citroën.

Wat vind jij van de nieuwe C5 Aircross? Vertel het in het topic Nieuwe Citroën C5 Aircross (2017)!

Tekst: Penny Lane o.b.v persbericht Citroën BE, foto’s: Citroën Presse

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook