Testverslag: C5 Tourer BlueHDi 150


Testverslag: C5 Tourer BlueHDi 150

De Citroën C5 gaat al een paar jaar mee. De testrijders van Citroën-Forum hebben heel wat kilometers mogen maken met diverse uitvoeringen. Onlangs heeft Citroën de C5 nog eens tegen het licht gehouden en een nieuwe dieselmotor geïntroduceerd. Wij testen nu de C5 Tourer BlueHDi 150.

De door ons gereden C5 is dit keer eens geen met luxe en opties afgeladen exemplaar maar een relatief sober en gemiddeld uitgeruste Business-editie. En laat gelijk duidelijk zijn: met die uitrusting is helemaal niets mis. Onze test C5 heeft gewoon climate-control, gewoon een prima werkend eMyWay navigatiesysteem en ook naar raamslingers zul je tevergeefs zoeken. Ok, geen lederen bekleding, geen massagestand in de stoelen en geen meedraaiende xenonkoplampen. Nee, deze uitvoering is gewoon gemaakt voor vele comfortabele, betrouwbare kilometers zonder opsmuk, maar wel prima en solide afgewerkt met nette materialen. Comfortabel? Jawel, want onze test C5 is natuurlijk voorzien van het geweldige veersysteem Hydractive III+. Veerbollen dus.

Goed, een C5 mét bollen én een dikke diesel onder de kap. Die dikke diesel is de bekende 2 liter BlueHDi met 150 pk die we ook al kennen uit de C4 Picasso, de DS5 en andere PSA modellen. In vergelijking met de oudere 2 liter HDi 140 kun je echt wel spreken van een verbetering. De BlueHDI 150 kent ten opzichte van dat “oudere” blok nieuwe zuigers, drijfstangen, wijzigingen aan de cilinderkop, turbo, in- en uitlaattrajecten, warmtehuishouding en smeersysteem. Allemaal zaken die met name het koppel hebben doen stijgen, het verbruik hebben doen dalen en in z’n geheel hebben meegeholpen aan het ontstaan van een fijne motor die in de C5 Tourer ook goed tot z’n recht komt. Net als in de Grand C4 Picasso is het vooral fijn dat er vanaf een laag toerental veel koppel voorhanden is. De C5 Tourer blijft namelijk met 1650 kg een tamelijk gewichtige klant. Dat gewicht zorgt er ook voor dat er gevoelsmatig een verschil in prestaties is tussen de C5 en de C4 Picasso. De BlueHDi 150 is trouwens ook in deze uitvoering gekoppeld aan een fijne 6-bak met uitstekend gekozen overbrengingen. Wel zou het schakelen zelf nog net even wat soepeler mogen en zijn de slagen die je met de versnellingspook moet maken soms net iets te lang.

We schreven het al, deze C5 is voorzien van veerbollen. Een “extra” die tot voor kort voorbehouden was aan de Exclusive modellen. Dat dit onderstel nu op een veel voordeligere Business uitvoering te leveren is vinden wij natuurlijk een goede zaak. Het onderstel met veerbollen is en blijft, nog even, een unique selling point van Citroën. En terecht, want het is gewoon nog steeds een prachtig systeem waarmee de Tourer zich tot een ware “reine de la route” ontwikkeld.  Ondanks de zeer comfortabele afstemming van het onderstel “veert” de auto echter geen moment te slap en helt hij in snel genomen bochten ook nauwelijks over. Het voelt niet alleen comfortabel dus, maar ook vertrouwd en veilig, ook als je eens écht hard over slechte wegen wil rijden. De auto heeft lange veerwegen, maar gecombineerd met de uitstekend gekozen afstemming van de dempers die in de veerbollen zitten wordt de C5 Tourer geen dweil. Met 150 pk, 370 NM koppel, 6 versnellingen én veerbollen is het een heerlijke auto om mee onderweg te zijn en daarnaast ook nog eens een aangenaam verbruik kent. Wij reden er met gemak tussen de 1 op 16 en 1 op 18 mee en dat mag écht als een prima waarde gezien worden, mede door het forse gewicht.

Onderweg zijn, veel kilometers maken: het zijn zo’n beetje de twee hoofdingrediënten voor de zakelijke rijder, een klant die natuurlijk ook voor Citroën ontzettend belangrijk is. En juist voor die klant is de C5 Tourer BlueHDi 150 S&S een perfecte auto. Ten eerste vanwege het onnavolgbare comfort wat hij biedt, maar ook vanwege de ontzettend lekkere motor, het gunstige verbruik en de prima basisuitrusting. Daarbij is deze auto gewoon eens wat anders, weg van de gemiddelde, al dan niet van sjoemelsoftware voorziene grijze lease-muis, en biedt de C5 BleuHDi 150 S&S voorzien van metallic lak, volwaardig reservewiel en een DAB-tuner voor net geen 35.000 euro gewoon een boel waar voor z’n geld. De eerder aangehaalde grijze lease-muis mét 150 pk én sjoemelsoftware kost 5000 euro meer, concerngenoot 508 voorzien van dezelfde 150 pk sterke BlueHDi kost kaal ook al ruim 35.000 euro en een vergelijkbaar sterke Toyota Avensis al snel 38.000 euro. Voor wie geen behoefte heeft aan opties is de van veerbollen voorziene C5 Tourer BlueHDi 150 S&S voor rond de 33.000 euro te verkrijgen; we kunnen niet anders dan concluderen dat dat een prima deal is, niet alleen voor de zakelijke klant maar zeker ook voor de veelrijdende particulier. Geen andere concurrent uit het D-segment biedt namelijk zoveel comfort, ruimte en vermogen voor die prijs.

TECHNISCHE SPECIFICATIES
- Motor: BlueHDi 150 Stop & Start
- Maximum vermogen: kW/pk 110/150 @ 4000 tpm
- Maximum koppel: 370 NM @ 2000 tpm
- Versnellingsbak: 6 versnellingen, handgeschakeld

Standaard voorzien van o.a:
- 17” lichtmetalen wielen
- Hydractive III+ veersysteem
- eMyWay Navigatiesysteem (met Radio/CD/MP3 speler)
- Bluetooth® handsfree telefoonsysteem, kleurenscherm
- Connecting Box (USB aansluiting, Bluetooth®)
- Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels
- Hill Start Assist
- Parkeersensoren voor én achter
- Regensensor

Reageren op dit artikel kan hier.

Tekst en foto’s: waterman

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook