rijtest: Citroën C5 Tourer


Bij aankomst bij Citroen Nederland zie ik de C5 tourer van een afstandje al staan. Een totaal andere auto als de vorige C5, toen nog break genoemd. De nieuwe Tourer oogt direct dynamisch, sportief, om niet te zeggen imposant. Opvallend is de vrij hoge taille, en de aflopende daklijn. In tegenstelling tot eerdere break modellen lijkt Citroen er voor te kiezen meer de kant van de “ lifestyle” break op te gaan dan die van de vroegere pakezels. De vormgeving van de nieuwste telg in het aloude breakgeslacht van Citroen oogt geslaagd. De testauto is voorzien van enigszins donkerde getinte achterste zijruiten, wat de auto zonder meer goed staat.

Bij het instappen valt meteen op dat het dasboard van de C5 bijzonder is. Natuurlijk het uit de C4 reeds bekende stuur met vaste naaf, waar op de bediening van de (standaard) cruisecontrole, de radio en de telefoon. Achter het stuurwiel zijn gelukkig normale klokken te vinden waarvan de wijzers hun oorsprong niet vinden in de kern, maar aan de buitenrand van iedere meter, zoals op enkele modellen van Mercedes-benz ook al enige tijd het geval is. Het aflezen van deze meters vraagt enige gewenning, maar het voordeel is dat de binnenkant van de schaalverdeling nu vrij is voor een drietal displays die extra informatie tonen: het meest linker voor info over cruisecontrole en koelwater temperatuur, het middelste geeft info over de snelheid en kilometerstanden en boordcomputer, en het meest rechter geeft de motorolietemperatuur aan. De meters zijn goed afleesbaar en ’s avonds is er een black-panel functie, waarbij alleen de analoge snelheidsmeter verlicht word. Erg mooi allemaal. De rest van het dashboard is vooral “opgeruimd”. Het aantal knoppen is gering en zelfs de luchtroosters zijn zo geïntegreerd dat ze nauwelijks opvallen. bijzondere opzet weet de C5 echt te overtuigen als bijzondere auto.

Dat de nieuwe lijnvoering met de aflopende daklijn ruimte kost mag duidelijk zijn. De bagageruimte is duidelijk een stuk kleiner als bij het vorige model, de oude C5 break terwijl de nieuwe C5 is in vergelijking met het oude model iets groter is geworden. Met zijn afmetingen, 4,78 m x 1,86 m x 1,45 m (lxbxh), bevindt de nieuwe C5 zich in het segment van de grotere auto’s, maar vreemd genoeg gingen de interieurmaten er toch lichtelijk op achteruit, zowel qua breedte op ellebooghoogte als qua beenruimte achterin. Het ruimtelijk gevoel wat de vorige C5 erg prettig maakte heeft deze nieuwe Tourer niet, en dat is erg jammer. Ondanks dat de nieuwe C5 in Tourer uitvoering een wat kleinere bagageruimte heeft als de vorige C5 break, voor de gemiddelde leaserijder zal het ruimte aanbod ruimschoots voldoende zijn. In vergelijking met modellen als de nieuwe Renault Laguna Gran Tour en de Peugeot 407 SW biedt de C5 tourer minstens zoveel ruimte. De interieur ruimte in de Tourer komt geheel ten goede aan de bagageruimte, aan de ruimte tot aan de achterbank is niets veranderd ten opzichte van de Berline. De geboden bagageruimte van de Tourer komt eigenlijk aardig in de buurt van de vroegere Xantia Break, al is de hoogte écht minder. Helaas is de opening van de bagageruimte wat klein, dit komt ook door het toepassen van een verlaagde daklijn. Eén ding moet hier toch even worden genoemd en dat is de fragiele sluitconstructie van de bagageruimte afdekhoes: Na 2 drempels genomen te hebben kwam ie los, iets wat zich bleef herhalen. Ook is er in de ruimte voor het reservewiel geen plaats meer de gevarendriehoek, die slingert dus los door de auto…. Die ruimte voor het reservewiel lijkt overigens ook wat kleiner als bij het vorige C5 model. Het zou kunnen betekenen dat Lpg rijders het met een kleinere onderbouwtank moeten gaan doen.

Dan het rijden opzich: de testauto is voorzien van de bekende 2.0 liter HDi motor, met 138 pk en 320 nm koppel. Gekoppeld aan de 6 versnellingsbak een uitstekende krachtbron. De motor heeft geen enkele moeite met de vrij zware C5, maar flitsende prestaties moet u overigens niet verwachten. De tweeliter HDi doet wat tam aan, iets wat vermoedelijk wordt veroorzaakt door het hoge gewicht en de uitstekende geluidsisolatie. Enkel de krachtigste dieselversie duikt onder een sprinttijd van 10 tellen en dan nog met slechts n tiende marge. Citro驫n is tijdens de ontwikkeling het gewicht uit het oog verloren. De topversies zetten daardoor zelfs bijna 1,9 ton op de weegschaal. Een buitensporig gewicht dat behalve op de prestaties ook onmiskenbaar z’n weerslag zal hebben op het verbruik en een bochtengedrag dat snel onderstuur etaleert.  Nu heb ik de auto vooral alleen bereden, zonder al te zware belading, maar het lijkt dat deze koppelrijke motor geen grote problemen zal hebben met een volgeladen auto. De 1.6 hdi motor met 110 pk zou wel eens aan de lichte kant kunnen zijn, met name voor die volgeladen vakantieritten. De 2 liter Hdi trekt vlot, stil en bovenal soepel op. In de stad is het koppel bij lage toeren erg prettig, schakellui rijden is geen enkel probleem, iets wat in het Amsterdamse Stop and Go verkeer aangenaam is. Het verbruik van de 2 liter diesel laat nogal wat verschillen zien: Reden wij op de snelwegen naar het noord Franse Lille met gemak een verbruik van 6 liter op 100 km, in de stad was dit zomaar 8 tot 9 liters op 100 km. Dat dit met het vrij hoge gewicht van dik 1650 kilo te maken kan hebben zal u duidelijk zijn. Al met al is het goed mogelijk om een verbruik van gemiddeld 6,5 tot 7,5 liter op 100 te bereiken. Zonder meer netjes, iets wat met de huidige dieselprijzen niet vergeten mag worden…..

De C5 met conventionele vering laat zich omschrijven als een dynamische auto, zonder daardoor oncomfortabel te worden. Grote oneffenheden worden perfect verwerkt, en ook verkeersdrempels kunnen nog steeds vlot genomen worden. Het is duidelijk te merken dat Citroen werk van de demping gemaakt heeft, juist om de klanten uit de gevestigde orde als VW, Audi en Opel binnen te krijgen maar zonder de eigen klanten die op comfort gesteld zijn te vergeten. Het rijden in de bol-loze Tourer is dus zeer zeker geen straf. De auto laat zich zeer soepel en scherp door de bocht loodsen, zonder al te veel over te hellen. De besturing is licht, met een kritische noot bij het ontbreken van gevoel dat je hebt bij het sturen. De communicatie tussen wielen en stuurwiel lijkt wel helemaal weggefilterd te worden.
Met name het overhellen en de daardoor lagere bochtsnelheden werden door rijders van andere merken als negatief ervaren bij het rijden met de wat oudere Citroen modellen met veerbollen, en daar is bij deze bol-loze versie dan ook nauwelijks sprake meer van. Hulde voor het Citroen van vandaag de dag wat ons de keuze kan bieden tussen conventionele vering en de door ons citrofielen zo geliefde hydraulische veersysteem. Het moderne modulaire bouwsysteem van PSA maakt dit mogelijk.

De afwerking en uitrusting van onze testauto laten zich kortweg omschrijven als zeer goed en compleet. De auto rammelt helemaal niet, nergens is een piepje of kraakje te horen. De gebruikte materialen zijn mooi, het harde plastic van de vorige generatie C5 is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een zachtere variant. Wat afwerking betreft laat de nieuwe C5 zich zondermeer vergelijken met de VW Passat , Audi a4 en meer van die concurrenten. De bekleding is van goede kwaliteit en de stoelen zijn een stuk ruimer, steviger en prettiger als in de voorgaande Citroëns. Het is niet moeilijk om een perfecte zitpositie te vinden. Het stuur en de stoel zijn op heel veel manieren te verstellen. Tijdens onze testrit naar Frankrijk heeft het zitmeubilair van de C5 tourer zich bewezen als prettig voor de benen en rug. De tourer in Dynamique uitvoering is compleet uitgerust. Zo is er standaard sprake van 2-zone airco, 17 inch lichtmetaal, met leer bekleed stuurwiel, mislampen en een prima radio-cd mp3 speler. Onze testauto was daar bovenop nog eens voorzien van het pack dectection dynamique: Parkeersensoren, met parkeerplaats assistent, en bleutooth carkit en het pack protection, een alarmsysteem met zgn supervergrendeling van de portiersloten.

Over die parkeersensoren nog even volgende: deze optie is zondermeer van harte aan te bevelen, zonder parkeersensoren is de voorzijde niet in te schatten en zal inparkeren nog wel eens lastig kunnen zijn. ….

De hamvraag blijft over, hoe goed of hoe fijn is een C5 tourer met conventionele vering?
Het antwoord is duidelijk: Heel goed. Een perfecte reisgenoot, en misschien wel hét alternatief voor de Mondeo of Passat. Je voelt je rijk in de C5, uitkijkend over een prachtig dashboard, met fijne stoelen, een fijn onderstel en een rijke uitrusting. In tegenstelling tot zijn voorganger is de nieuwe C5 een auto met het karakter van een drivers’ car, eerder dan een ideale taxi. De uitrusting en de assemblagekwaliteit passen bij zijn elegante lijnen, net als zijn dynamische kwaliteiten en zijn verfijnde comfort. Het gevolg van dat alles is echter dat hij kampt met een licht overgewicht. Dat is bijna het enige waarin hij moet onderdoen voor de concurrenten.  Is de nieuwe C5 in staat de leaserijder voor zich te winnen? Ik zou zeggen : ga rijden en laat je verleiden. Want dat is het juiste woord: de nieuwe C5 verleid u. En ik ben benieuwd of u die verleiding zal kunnen weerstaan. Ik niet, ik zou zó een nieuwe C5 tourer willen hebben!

Plus en min:

- Alweer zwaarder dan voorganger
- weinig beenruimte voor achterpassagiers als de voorstoel naar achteren staa
- Ruwe motorklank
- overzicht van de voorzijde
- fragiel afdekzeil bagageruimte
- wat gevoelloze besturing

+ Comfort (stoelen, ophanging)
+ Geruststellende remmen
+ rustig weggedrag bij hoge snelheid
+ Onberispelijke reisauto
+ Uitrusting
+ Geluiddemping
+ Stijl en look

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook