1931: Rosalie, begeerlijk heldendom in crisistijd


1931: Rosalie, begeerlijk heldendom in crisistijd

Is het vreemd dat Citroën-liefhebbers naar hun auto verwijzen met 'zij' of – nog vreemder – met een vrouwennaam? Vreemd misschien, maar zeker niet uniek. Al in 1931 noemden de coureurs die de duurzaamheid van Yacco-olie testten hun Citroën 'Rosalie'. Een hele reeks jongedames met die naam zou volgen, tot het publiek zich uiteindelijk niet meer kon verbazen over de neergezette prestaties. Niet zo verwonderlijk, want er was in die jaren wel meer aan de hand om je druk over te maken.

In 1931 hield oliemaatschappij Yacco een duurzaamheidstest op het ovaal van Montlhéry. Het voertuig van dienst was een Citroën C6F, niet de minste in zijn tijd. De coureurs bouwden een speciale band op met hun machine en noemden haar liefkozend Rosalie. Rosalie stelde niet teleur en bracht de firma Yacco 14 duurzaamheidsrecords. Roem wil onderhouden worden, dus gaan de testpiloten van Yacco in maart 1932 opnieuw de baan van Montlhéry op. Weer met een Citroën C6, maar nu met een aangepast koetswerk. Rosalie II is niet te houden: 55 dagen lang draait ze haar rondjes en legt daarbij 135.000 km af. Ze verbreekt meer records dan een normaal mens voor mogelijk houdt. De DS3 WRC heeft het blijkbaar van geen vreemde.

De baas van Yacco is in zijn nopjes en André Citroën niet minder. Juist op dit moment wordt het Citroën-gamma vernieuwd: de C4 en de C6 maken plaats voor de elegante 8CV, 10CV en 15CV. De kleinste van de drie, de 8CV, mag onder de naam ‘Petite Rosalie’ de baan van Monthléry weer op en is er pas na 300.000 km weer vanaf te krijgen. De hele wereld spreekt over deze buitengewone prestaties van de Citroën Rosalie. Bij Citroën ziet men snel de publicitaire waarde van dit enthousiasme en vanaf dan gaan de drie nieuwe modellen ook in hun straatversies als Rosalie door het leven. Zoals wel vaker wanneer iets heel bijzonders binnen ieders bereik komt, verdort ook de aantrekkingskracht van Rosalie. Wanneer Rosalie V, een 15CV, zich eind 1933 kranig weert, kijkt niemand er nog van op. Rosalie VII is een Traction Avant 7 die in 1934 haar kunstjes vertoont en Rosalie IX een 11 Légère die in 1936 100.000 km op de openbare weg aflegt. Niemand die het nog deert. Het tijdperk van Rosalie is definitief voorbij, ze is geschiedenis.

In 1931 is het niet alleen autotechniek die de mensen begeestert. Op 24 januari doet de VARA de eerste Nederlandse proef met televisie. In de Amsterdamse Diamantbeurs wordt een gelegenheidsstudio ingericht. De signalen gaan via de telefoonlijn naar een zendmast in Huizen en de beelden worden vervolgens in de ruimte naast de studio getoond: een triomf! De VARA is dan nog een echt vrolijke club: in juli wordt met 100.000 leden in een bos bij Hilversum de uitbreiding van de radiozendtijd gevierd. Anderen menen het rode gevaar te moeten indammen en strooien kopspijkers op de toevoerende fietspaden. Slechts 400 lekke banden kunnen de pret niet drukken. In België houdt men zich met een ernstigere zaak bezig, de taalkwestie. Die brengt op 21 mei de regering ten val. Het duurt slechts 15 dagen voor er een nieuwe regering komt, maar het geharrewar over taal wordt er niet minder om. Het kan nog ernstiger: op 6 oktober wordt in Brugge het Verbond van Dietsche Nationaal-Solidaristen (Verdinaso) opgericht. Anton Mussert wil daar niet voor onderdoen en richt op 14 december in Utrecht de Nationaal-Socialistische Beweging (NSB) op. De huurders in Amsterdam staken en de textielarbeiders in Twente doen dat ook. Het is crisis. Toch is niet alles grauw: de radio brengt jazz, de bioscoop brengt Chaplin’s City Lights en in de bouwkunst geeft het optimisme van de modernisten de toon aan. De Van Nelle Fabriek van Brinkman en Van der Vlugt wordt voltooid. Nu, 80 jaar later, straalt zij nog van jeugdigheid!

Stel dat ook Rosalie langer jeugdig was gebleven, reden wij dan vandaag in een Rosalie-Citroën zoals anderen in een Mercedes-Benz? Zou Citroën meer status of een groter marktaandeel hebben? Anderzijds, was er dan plaats geweest voor typenamen ontleend aan de godin Pallas Athena? Prestigieuzere namen dan die zijn nauwelijks denkbaar. Laten we niet te ver vooruit lopen: we zitten in de spannende jaren ’30 en daar blijven we nog even.

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan hier.

tekst: RensKorevaar, foto: Vincent Martin (http://www.allsportauto.com)

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook