‘De originele Citroën CX’ was het wachten waard


‘De originele Citroën CX’ was het wachten waard

Lang waren CX-liefhebbers aangewezen op twee Franse boeken met elk hun waarde en hun beperkingen. Precies bij de 40ste verjaardag van de hoofdrolspeler verschijnt De originele Citroën CX. Dit boek biedt antwoorden op alle vragen over de CX en mag in de boekenkast van geen CX-rijder ontbreken.

Vanaf augustus 2011 kon je bij uitgeverij Citrovisie voor het Nederlandstalige CX-boek van Michael Buurma intekenen. Een titel was toen nog niet bekend en een verschijningsdatum ook niet, maar de eerste voorzichtige marketinguitingen spraken toch al van een “onmisbaar naslagwerk voor de echte liefhebber”. Die Nederlandstalige liefhebber moest het doen met de CD-ROM of met PDF-kopietjes die van Noël van Wilgenburgs De CX Catalogus (1999) circuleerden. Deze catalogus was helaas in zijn ontwikkeling blijven steken nog voor de tekst geredigeerd en drukklaar gemaakt was.

Ook in veel Nederlandse en Vlaamse boekenkasten is La Citroën CX de mon père (Marc-Antoine Colin, 2000, ETAI, Boulogne-Billancourt) te vinden. Dit boekje is prima geschikt voor een eerste kennismaking met de geschiedenis van de CX, wat precies de opzet van de serie de mon père is. Ernaast staat waarschijnlijk CX, une lignée Prestigieuse (Dominique Pagneux, 2009, ETAI, Boulogne-Billancourt). Dominique Pagneux kreeg meer papier ter beschikking om de geschiedenis van de CX na te vertellen, dus dat gebruikte hij ook. Toch is het niet altijd gemakkelijk om in de lange stukken tekst terug te vinden van wanneer tot wanneer bijvoorbeeld de bolletjesasbak geleverd is. Hoewel fraai verzorgd, bieden beide boeken weinig andere illustraties dan die welke we ook uit oudere Citroën-publicaties kennen. Daarom heeft de CX-liefhebber jarenlang een plekje in zijn boekenkast vrijgelaten voor het boek van Michael Buurma.

Toen de postbode aanbelde en een pakket van uitgeverij Citrovisie voor mijn neus hield, werd dat jarenlange wachten eindelijk beloond. De verpakking is snel verwijderd en voor me ligt een stevig boek dat zich dankzij het formaat van 22 bij 24 centimeter goed in de hand laat nemen. Het ruikt zelfs aangenaam en nodigt zo uit om er eens comfortabel voor te gaan zitten.

De originele Citroën CX behandelt op 360 bladzijden de creatie, de introductie en de evolutie van de Citroën CX. Veel foto’s zijn nooit eerder gepubliceerd. De foto’s van de creatie maken het tweesporenbeleid van het ontwikkelingsteam duidelijk: naast elkaar werd aan een eenvoudig massaproduct gewerkt en aan een extravagante Citroën. Ook de totstandkoming van het unieke interieur is aan de hand van “nieuw” fotomateriaal beter te volgen dan ooit te voren. Natuurlijk komt ook de vraag aan bod in hoeverre de CX schatplichtig is aan Pininfarina’s ontwerp voor de British Motor Corporation. De vele illustraties tonen onomstotelijk aan dat Citroën zelfstandig op zoek was naar de juiste vorm voor de vervanger van de DS en dat daarbij in veel verschillende richtingen gewerkt werd. Dat het eindresultaat toch een onmiskenbare gelijkenis met het BMC-prototype vertoont, moet dus eerder te wijten zijn aan het toeval, of zo je wilt aan het feit dat ze kinderen van dezelfde tijd zijn.

De evolutie van de CX wordt inzichtelijk gemaakt met voor elk modeljaar een eigen hoofdstuk. Dat behandelt niet alleen de vernieuwingen aan het begin van het modeljaar, maar ook de tussentijdse veranderingen. Daarvoor is een beknopte vorm gekozen, vertellend genoeg om geen droge opsomming van feiten te worden en overzichtelijk genoeg om de gezochte informatie snel aan het licht te brengen. Wat mij betreft, is hierin precies de gulden middenweg gevonden.

Natuurlijk waren de veranderingen in sommige modeljaren spannender dan in andere. De originele Citroën CX maakt heel goed duidelijk welke aanpassingen gedurende het eerste modeljaar 1975 plaatsvonden en waarom. Zo blijkt de gewijzigde lengte van de middenconsole een technische oorzaak te hebben. Ook de ontwikkeling van serie 1 naar serie 2 wordt met foto’s van diverse designexperimenten beter gedocumenteerd dan ooit. Waar La Citroën CX de mon père vooral vragen opwerpt over de CX Concorde, geeft De originele Citroën CX duidelijke antwoorden.

Het boek is voorzien van een voorwoord door Wouter Jansen, hoofdredacteur van CitroExpert en peetvader van de Nederlandstalige Citro-schrijverij. Hij komt tot de conclusie dat de CX een papieren standbeeld van formaat verdient. Volgens mij is De originele Citroën CX dat standbeeld geworden, een waardig eerbetoon aan de nu veertigjarige, elegantst gelijnde van alle Citroëns. De liefhebbers hebben volkomen terecht al die jaren dat plaatsje in de boekenkast vrijgehouden. Om het op te vullen, kunnen ze op 13 april naar de officiële presentatie bij Citroën EmerparkAuto in Zwolle gaan. Tijdens CitroMobile, op 3 en 4 mei in Vijfhuizen, zal Citrovisie op de stand van CitroExpert aanwezig zijn, direct tegenover Citroën Nederland. Vanaf de introductiedag is het boek tevens online te bestellen via citrovisie.nl. De prijs is vastgesteld op € 39,95 exclusief verzendkosten.

De beste verrassing van De originele Citroën CX is te vinden op pagina 360, de allerlaatste bedrukte bladzijde. Daar wordt de titel pas toegelicht. Naast originele, door Citroën geleverde CX’en zijn er ook minder originele, want verlengde, verhoogde of anderszins omgebouwde exemplaren geweest. Zij zullen aan bod komen in De speciale Citroën CX. Zo sla je het boek dicht om het eindelijk dat lege plekje te laten innemen, of je kunt alweer een ander plekje vrijmaken en de voorpret ruim baan geven!

Je kunt hier reageren op dit artikel.

tekst: RensKorevaar, foto’s uit het besproken boek

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook