Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
De oudste CX

De lezers van ons CX-forum hebben de teaser al gezien: Michael Doc Buurma heeft na een intensieve zoektocht de oudst bekende productie-CX naar Nederland gehaald. Introductiekleur Sable Cendré, benzineklep met bobbel, korte middenconsole, dik stuur met spaak op acht uur; het is er allemaal. Daarbij: veel documentatie en nog meer werk.
Mijn liefde voor de Citroën CX is op dit forum waarschijnlijk algemeen bekend en mijn speciale liefde voor de oer-CX ook. Toen ik in 2011 het net verschenen boek Citroën CX Road Test Portfolio van Brookland Books in handen kreeg, bladerde ik direct door naar een artikel uit Your Classic van 1993, want dat ging niet zomaar over een oer-CX, maar over Old Number One. Citroën stuurt deze CX 2000 met het extreem lage chassisnummer MAMB00MB0048 samen met een andere naar Engeland voor de Earls Court Motorshow. Als een van de bezoekers van de show ziet de heer Oswald Jones deze CX en staat hij erop juist dit exemplaar te kopen. Aangezien Oswald Jones ook al de eerste DS en SM had gekocht, stemde Citroën Engeland hiermee in. Mr. Jones moest echter wel een jaar geduld hebben voor hij de CX afgeleverd kreeg. Jones had de CX bij de aflevering in 1975 laten overspuiten in zilvergrijs. De CX werd altijd keurig onderhouden en de heer Jones bewaarde alle papieren.
Begin jaren 90 wordt Roger Bradford, eigenaar van CX Centre in St. Yves, Engeland, getipt over de CX van Oswald Jones. De CX is te koop, maar wel in verregaande staat van ontbinding. Vanwege het lage chassisnummer en de geschiedenis besluit Roger meteen de CX op te halen. Vervolgens wordt de CX in al haar glorie hersteld, inclusief de originele kleur Sable Cendré. De CX is weer als nieuw! Onderzoek wijst uit dat dit de oudst bekende productie-CX ter wereld is. Hierdoor krijgt de CX de bijnaam Old Number One.
Vanaf het lezen van dit artikel wilde ik meer te weten komen over deze oer-CX. Helaas was er op internet weinig over te vinden. Ook bij navraag in 2012 tijdens de ICCCR in Engeland kwam ik niet veel verder. Sterker nog, verscheidene bezoekers van de ICCCR vertelden mij dat de CX niet meer bestond. Hevig teleurgesteld legde ik me bij dit feit neer. Een tijd later ving ik toch weer geruchten over Old Number One op, die helaas ook het ene na het andere weer doodliepen.
Op woensdagavond 5 november 2014 lig ik in bed en zit op mn telefoon te kijken om te zien of er nog wat in de wereld gaande is. Zo zie ik een bericht voorbijkomen van DS World met daarop Old Number One, de CX waar ik zo naarstig naar op zoek ben. Ik herken de auto meteen! Mijn hartslag schiet omhoog van enthousiasme! Ik ga rechtop zitten, want mijn hersenen geloven nog niet wat mijn ogen zojuist hebben gezien. In de bijbehorende korte tekst wordt de CX te koop aangeboden en heel summier verslag gedaan van de geschiedenis die ik inmiddels maar al te goed kene. Ik heb die nacht heel onrustig geslapen.
Nu denk je misschien dat ik direct toegehapt heb, maar voor de koop rond kwam, werd nog heel wat gewikt en gewogen, waardoor de CX bijna aan mijn neus voorbijgegaan was. Pas zaterdagavond 8 november belde ik Simon van het bedrijf DS World om de koop te bezegelen. Op mijn aanbetaling volgde een mailtje: The car is yours!
In verband met de eindejaarsdrukte hebben we tot 9 januari gewacht met onze reis naar Engeland om de auto te gaan halen. De autoambulance, mijn vriendin Chantal, mijn schoonvader Peter en ik zijn met de nachtboot van Stena Lines van Hoek van Holland naar Harwich gevaren. We zijn van Harwich naar Hertfordshire gereden, zon 160 kilometer. Daar het juiste adres te vinden, blijkt nog een hele opgave te zijn. Een CX die jaren niet gelopen heeft op een autoambulance te krijgen blijkt een nog veel grotere opgave te zijn, maar uiteindelijk lukt ook dat en zijn we klaar voor de terugreis naar Harwich. Simon geeft ons nog een hele tas vol historische documentatie mee en herinnert mij eraan dat ik hem een gesigneerd exemplaar van De originele Citroën CX beloofd had. Dat krijgt hij natuurlijk! De volgende ochtend om 8 uur komen we aan en is ook Old Number One bij ons thuis. Ik kan het nog altijd niet helemaal bevatten!
Je kunt hier op dit artikel reageren. Ook La CX en Route, het clubblad van de Citroën CX Club Nederland, zal aandacht aan de oudst bekende CX besteden. Daarin wil ik meer vertellen over de Engelse geschiedenis van de auto sinds de restauratie door Roger Bradford, over de moeilijke koopbeslissing en over de reis met de autoambulance.
tekst en fotos: Doc