Met of zonder sierstrips?


Met of zonder sierstrips?

De grote vraag die CX-liefhebbers al sedert onheuglijke tijden bezig houdt is of Robert Opron zijn creatie met of zonder sierstrips het mooiste vond. Het antwoord op die vraag kon wel eens komen via de presentatie van de nieuwe uitgave van Citrovisie. Komende Rétromobile (en dat is al heel snel) wordt dat werk gepresenteerd.

Komende Rétromobile in Parijs opent namelijk op 7 februari aanstaande. Tussen al het allerbeste dat de wereld van klassieke auto’s te bieden heeft presenteren Michael Buurma en Thijs van der Zanden de Franstalige uitgave van het standaardwerk over de Citroën CX: ‘La Véritable Histoire de la Citroën CX’. Over dat boek hoeven we niet heel veel meer te zeggen: iedere zichzelf respecterende CX-liefhebber heeft ‘t in de kast en iedere zichzelf respecterende Citrofiel heeft, op zijn minst, iemand in de telefoonlijst van zijn mobiel van wie hij het meteen kan lenen. Het boek is inmiddels zo’n succes dat er aan een Franstalige uitgave niet te ontkomen was, en dat boek is er dan ook binnenkort.

De Citroën CX is het geesteskind van Robert Opron, de man die de derde neus van de DS, de SM en de GS tot andere wapenfeiten voor Citroën rekent. De lijnen van zijn ontwerpen kenmerken zich door eenvoud, maar de hand van de meester is ook terug te vinden in kleine, relatief onbeduidende details. De manier waarop de randen van de motorkap net vóór de voorruit naar binnen knikken bijvoorbeeld, of de voorliefde voor ronde uitsparingen voor de deurgrepen. Waarvan overigens die van de CX een heerlijk strak, eenvoudig en typisch jaren ‘74 ontwerp hebben. De CX is misschien wel het belangrijkste ontwerp dat Opron voor Citroën maakte. De SM, hoewel prestigieus, was als productlijn een dood spoor, maar de opvolger van de DS was hoe dan ook belangrijk. Citroën had na de Traction en de DS immers een naam hoog te houden op het gebied van grote, comfortabele en vooruitstrevende limousines. Daarom is het bijna ondenkbaar om het eerste exemplaar van hét Franstalige boek over de CX aan iemand anders dan Opron te overhandigen. Wat dan ook gebeurt: Michael Buurma en Thijs van der Zanden zijn daarvoor bij Opron thuis uitgenodigd.

Dat geeft meteen reden voor hen om zich tot de Citroën-Forumers te wenden. Beide heren zullen hun best doen om zo veel mogelijk kennis bij Opron aan te boren en op schrift te stellen, maar het geval wil dat je in dergelijke situaties altijd pas later bedenkt wat je allemaal nog meer had willen weten. Dat zijn de vragen die jullie via Michael en Thijs aan Opron kunnen stellen. Behalve dat we eindelijk zullen weten of er nou wel of niet sierstrips op een CX ‘horen’ kunnen we misschien aan de weet komen wat dat typische knikje in de lijnen van de motorkap van bijvoorbeeld de CX betekent. Of de Renault 25 en Fuego zo’n grote glazen achterklep hebben omdat dat op de SM zo goed beviel? En of de knikjes over de taille van de CX een verwijzing zijn naar de taillelijnen van de DS?

Je vragen aan Opron kun je de komende twee weken in dit draadje stellen. Michael en Thijs nemen ze mee om ze met Opron door te nemen (dat scheelt de niet-francofone forumer meteen een hoop gedoe met Google Translate).

Tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën, Citrovisie, CitroenAZU

© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook