ePrix Paris met DS Virgin Racing


ePrix Paris met DS Virgin Racing

We waren tijdens de ePrix Paris te gast bij het DS Virgin Racing Formula E Team. Bij wie? Bij wat? Die vragen stelden wij ons ook toen de uitnodiging op de mat viel. Gelukkig zijn we door deze eerste kennismaking met de Formule E heel veel wijzer geworden.

We delen die wijsheid uiteraard graag met jullie! Eerder schreven we al een voorpagina vol over DS Performance, de divisie van DS Automobiles die zich bezighoudt met autosport. Laten we nu eens de vraag beantwoorden wat de Formule E is. Simpel gezegd is het een raceklasse waar wordt gereden met open auto’s die uiterlijk veel weg hebben van een Formule 1 auto. De aandrijving geschiedt echter niet met een brullende benzinemotor, maar met een elektromotor. Deze wordt gevoed door een accupakket dat is geleverd door Williams Engineering, de engineering-afdeling van het Williams Formule 1 team. Het is misschien al duidelijk, dat accupakket is voor alle teams gelijk. Dit geldt niet alleen voor het accupakket, ook het complete chassis met body, vleugels en dergelijke, dat Dallara levert, en de door Michelin geleverde banden zijn voor alle teams hetzelfde. Die banden zijn trouwens vrijwel gelijk aan de Michelin Pilot Sport banden die je ook kunt kopen voor je straatauto. Er blijft voor de teams nog genoeg ruimte voor eigen ontwikkeling over want de inverter, motor, versnellingsbak en velgen mogen zij zelf ontwikkelen. De volgende seizoenen zal er nog meer vrij worden gelaten. Er zijn dankzij deze vrijheden ook best wat onderlinge verschillen, sommige teams hebben een bak met 3, 4 of 5 versnellingen, maar er zijn er ook, zoals ons DS team, die een versnellingsbak hebben met slechts 1 overbrenging. Voor het stroomverbruik maakt het in ieder geval weinig uit, want halverwege de race zijn de accu’s leeg en is het voor de coureurs tijd voor een stop waarbij ze van auto wisselen. Wisselen van het accupakket zou wat lang duren, over de optie om het accupakket halverwege de race op te laden hebben we het maar helemaal niet.

We spraken coureurs Jean-Eric Vergne en Sam Bird de avond voor de race. Zij hebben ons een aardig beeld kunnen geven van de eigenschappen van de Formule E auto’s. Zo blijkt het aantal versnellingen in de praktijk niets uit te maken. Bij de grote acceleratie van deze auto’s op de bochtige stratencircuits kan een versnellingsbak met meerdere versnellingen ondanks de vlakke koppelkromme van een elektromotor enig voordeel opleveren, maar dat wordt in de praktijk eigenlijk volkomen teniet gedaan door de schakeltijd van de bak. Verder is het een lastige auto om te bedwingen. Volgens de heren, die beide ervaring hebben in de Formule 1, zelfs lastiger dan een Formule 1 auto. Dat heeft meerdere oorzaken. Zo worden alle Formule E wedstrijden verreden op stratencircuits die zonder uitzondering erg hobbelig zijn. Het circuit van de Paris ePrix is uitgezet rond Les Invalides en ieder van jullie die wel eens in Parijs is geweest weet hoe het wegdek in het centrum van Parijs er aan toe is. Niet best! De hoogst behaalde snelheid op dit circuit met 14 vrij krappe bochten, en relatief korte rechte stukken ligt op ongeveer 200 kilometer per uur. Volgens Jean-Eric maakt het eigenlijk niets uit wat je met de afstelling van de vleugels en spoilers doet. De hoeveelheid downforce is erg gering, vergelijkbaar met die van een WRC-auto, alleen in de afstemming van het onderstel is wat te optimaliseren. Jean-Eric zou liever zonder vleugels rijden, want hij zou meer snelheid winnen door het afgenomen gewicht dan door de downforce van de vleugels is te behalen. Sam Bird gaf aan dat ook de remmen lastig te doseren zijn. De afremming door regeneratie van de elektromotor is onvoorspelbaar, omdat deze mede afhankelijk is van de restlading van de accu. Het rijplezier is er voor de heren niet minder om. Sterker nog, ze vinden door dit wilde karakter als coureur juist meer voldoening in het beteugelen van deze elektrische kanonnen. Sam had al nader kennis gemaakt met de auto voor volgend seizoen en hoewel deze wat vriendelijker voor de coureur zal zijn, de ontwikkelingen staan niet stil, noemde hij de auto spectacular and absolutely stunning, we zijn benieuwd!

Als je je afvraagt wat we hier in de dagelijkse praktijk aan hebben, een elektrische DS is dichterbij dan je misschien denkt. Voor de komende jaren staan bij DS in ieder geval een grote sedan, een SUV en nog een derde model op de rol. Wat dat derde model dan precies gaat zijn, dat is nog in nevelen gehuld. Als Bob Romkes, de Nederlandse ontwerper van de e-Tense ons vertelt dat deze concept zo ver is ontwikkeld dat hij zo in productie zou kunnen, dan is in ieder geval duidelijk dat het DS menens is, en kijken wij vol verwachting uit naar dat derde model.

De race finishte helaas achter de safety car, en Sam Bird viel door een remfout een paar plaatsen terug om op een zesde plek te finishen. Zijn collega Jean-Eric Vergne werd tweede en stijgt daarmee naar de elfde plek in het kampioenschap. Sam Bird houdt zijn derde plek in het kampioenschap vast. DS Virgin Racing is een van de topteams en een mooie proeftuin voor het testen van state of the art elektrische aandrijflijnen, een aanwinst voor ons merk.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over de Formule E of over het DS Virgin Racing Team? Dan kunnen wij de volgende links aanbevelen:

http://www.ds-virginracing.com
http://fiaformulae.com
http://www.paris-eprix.com

Reageren op dit artikel kan hier!

Tekst: Lucas; Beeldcredits DS Automobiles

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook