DS5 BlueHDi 180: subliem!


DS5 BlueHDi 180: subliem!

Op uitnodiging van Citroën Nederland heeft Citroën-Forum.nl deze week Parijs bezocht om enkele nieuwe motor- en modelvarianten te testen. Het verslag over de C4 e-THP 130 was het eerste resultaat van die dag in en rond Parijs. Nu is dan de beurt aan de DS5 met de sublieme, 180 pk sterke BlueHDi aan boord.

BlueHDi met 180 pk en 400 Nm
De DS5 geniet in Nederland inmiddels de nodige bekendheid. Niet in de laatste plaats omdat de auto leverbaar is met ‘bijtellingsvriendelijke’ hybridetechniek. Toch biedt het modellengamma meer interessante motoren dan alleen die Hybrid4. Zo zijn er de THP-modellen met vermogens tot wel 200 pk en zijn er een aantal dieselmotoren leverbaar. Juist op het dieselfront is er nieuws te melden: de DS5 krijgt de beschikking over de nieuwe BlueHDi in twee varianten. De eerste is een 115 pk 1.6, die met 20% bijtelling een lager gepositioneerd en dus financieel aantrekkelijk alternatief vormt voor de zakelijke rijder. De tweede variant is er in de vorm van een 180 pk en 400 Nm sterke tweeliter, gekoppeld aan een zestrapsautomaat.

Euro6
Laten we eerst de nieuwe motor zelf eens nader bekijken. Het betreft een doorontwikkelde versie van de al eerder door ons geteste 150 pk BlueHDi. De basis van de viercilinder met een inhoud van bijna twee liter is dezelfde als de versie met 150 pk. Door toepassing van een nieuwe turbocompressor met variabele geometrie, in combinatie met het verhogen van de turbodruk én een hogere compressie in de cilinder, levert de motor maar liefst 180 pk en komt er een koppel vrij van 400 Nm bij 2000 toeren. Daarnaast is het nieuwe blok voorzien van balans-assen die er voor moeten zorgen dat de motor nog stiller en trillingsvrijer zal draaien. Als laatste nog een belangrijk pluspunt: de nieuwe motor voldoet aan de strengere Euro6-norm. De CO2-uitstoot is teruggebracht tot 114 gram per km, onder andere door een AdBlue-toevoeging voor het partikelfilter, zodat de efficientie van laatstgenoemde tot 99,9% stijgt.

Lichter, sterker, zuiniger
De versnellingsbak is ook van een nieuwer type. De BlueHDi 180 is standaard gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met 6 versnellingen afkomstig van de Japanse fabrikant Aisin. Ten opzichte van de vorige generatie automaten zijn de overbrengingsverhoudingen aangepast aan de nieuwe motor en is er met nieuwe technieken en materialen een vermindering van de interne weerstand in de bak gerealiseerd. Dit alles heeft weer invloed op het verbruik. Toepassing van de nieuwe motor en bak levert niet alleen 20 pk extra op ten opzichte van de oude HDi 160, de combinatie van motor en versnellingsbak weegt 7 kilo minder dan voorheen. Dat komt o.a. door het gebruik van een kunstof carterpan, een motorblok met dunnere cilinderwanden en een cilinderkop met intern uitlaatspruitstuk waar de turbocompressor direct tegenaan gemonteerd is.

DS5, eindelijk comfortabel geveerd
Genoeg nu over de techniek van de nieuwe BlueHDi 180. We krijgen de sleutels van onze prachtige, in donkerpaars metallic uitgevoerde DS5 uitgereikt in PSA’s testcentrum voor aandrijflijnen in Carrières-sous-Poissy. De door de marketingteams uitgestippelde route door de campagne laten we voor wat het is, we draaien direct de autosnelweg op richting Parijs. Op die manier hopen we zoveel mogelijk tijd in de stad te kunnen rondrijden, voor we onze eindbestemming DS World bereiken. Tijdens de eerste kilometers door Poissy wordt meteen duidelijk dat de nieuwe BlueHDi-motor niet de enige verbetering is die Citro?n aan de DS5 heeft doorgevoerd. Citroën heeft geluisterd naar de kritiek dat de DS5 te hard geveerd was. De nieuwste DS5-modellen zijn voorzien van een nieuw ontwikkelde set veren en schokdempers. Wat een verschil is dat! De DS5 is aanzienlijk comfortabeler. De zo vaak genoemde ‘hardheid’ is volledig verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een goed compromis tussen comfort en sportiviteit. Met het nieuwe onderstel is de DS5 naar ons idee zoals een auto als de DS5 zou moeten zijn: sportief dynamisch zonder hard te zijn, comfortabel en ontspannend zonder week en afstandelijk te zijn. Een zeer goede zet van Citroën.

Snel en soepel schakelen
Wat ook erg goed werkt, is het verbeterde start/stop systeem. Vooral de aanwezigheid van de automatische versnellingsbak maakt dat het systeem optimaal kan functioneren. Het systeem reageert vlug en zonder trillingen of vertragingen. Rem los bij het stoplicht, direct wegrijden. Prima voor elkaar. Dan de stad uit en de grote weg op. Wanneer je het rechterpedaal intrapt, wordt duidelijk dat deze motor er n van het soort ?grote stappen, snel thuis’ is. Moeiteloos vliegt de auto door z’n versnellingen naar hoge snelheden. Van 0 naar 100 in zo’n 9,5 seconden lijkt op papier niet heel indrukwekkend, toch weet de DS5 met deze motor te overtuigen. Altijd bij de les en de automaat kunnen we op geen misslag betrappen. Nooit heb je het gevoel dat je vermogen of koppel tekort komt en ook hier weer een motor die, net als de eerder vandaag gereden 1.2 e-THP, over een groot toerenbereik prestaties kan leveren. Dat komt het rijplezier echt ten goede. De automaat doet zijn werk daarbij met grote souplesse en is altijd alert. Het enige gemis zijn schakelflippers aan het stuur. Waarom de 150 pk Grand C4 Picasso die wel heeft en de DS5 niet, is ons niet geheel duidelijk. Juist in een dynamische auto als de DS5 zou je die voorziening wel verwachten. Wat ons betreft toch wel een gemiste kans.

Speels en soepel
Terwijl we over de autoroute richting Parijs rijden, valt ons op hoe stil en rustig het is in de DS5. De isolatie van motor, wind en weggeluiden is prima voor elkaar. Dan Parijs in! Net als met de C4 een prima omgeving om een auto aan de tand te voelen. De DS5 is geen echt kleine auto en de overzichtelijkheid valt wat tegen. Je zit vrij diep en de ramen zitten vrij hoog. Helaas beschikt onze testauto niet over een dodehoekdetectiesysteem. Dat systeem, wat in de C4 en DS4 erg goed blijkt te werken, zou in een auto als de DS5 zeer welkom zijn. Evengoed laat de DS5 zich met groot gemak door de drukke stad loodsen. Over de grote boulevards, langs de Seine, speels en soepel over rotondes, door krappe straatjes, langs de grote attracties die Parijs te bieden heeft. De 180 pk bieden daarbij niet alleen een aanzienlijk acceleratievermogen, maar ook de mogelijkheid om met een laag toerental rustig door de stad te bewegen. Hadden we de remmen al genoemd? De gigantische schijven die zich onder de achttien inch wielen verschuilen, zorgen voor een indrukwekkende, moeiteloze vertraging.

Kousen met kant
Het design van de DS5 is nog altijd prikkelend. Vanaf bepaalde hoeken zelfs avantgardistisch te noemen, extravagant en ‘in your face’. De dieppaarse kleur van de auto die we hebben uitverkoren voor onze rit, in combinatie met het DS-patroon op spiegels en dak maakt het een zeer gedistingeerde verschijning. Een brunette in een mantelpak waarbij je nét het kant van haar kousen ziet. Zeer passend in de Franse hoofdstad, waar je op elke straathoek de prachtigst geklede, mooiste mensen voorbij ziet lopen.

Uit het dak
De uitrusting in de door ons geteste Exclusive-versie laat weinig te wensen over. De navigatie lijkt ten opzichte van de eerdere eMyWay-systemen sneller en accurater. Over het audiosysteem niets dan lof. Dat lijkt heden ten dage een vanzelfsprekendheid, maar hoe lang geleden nog werden auto’s aangeprezen met ‘audiovoorbereiding’ en ging je naar de Halfords om zelf een radio aan te schaffen? Laten we maar niet beginnen over dat gedoe met antidiefstalsledes en frontjes. Waar we wel nog even over door kunnen praten zijn de stoelen en ergonomie. De elektrisch bediende zetels zijn in prachtig zwart leer uitgevoerd, met zogenaamde ‘horlogebandstiksels’. Ze zitten uitstekend, ook niet onbelangrijk. Het dak bestaat uit een groot glazen paneel waaronder drie individueel te bedienen zonneschermen naar wens elektrisch voor beschutting zorgen.

In het dakpaneel vinden we ook een aantal bedieningsknoppen. Die voor de bediening van het head-up-display bijvoorbeeld. Een leuke gimmick, maar niet iedereen is gecharmeerd van het ding. Wellicht door de overmaat van informatie die je op deze manier op je afgevuurd krijgt. Wat we ook wat minder fraai vinden – want gedateerd en goedkoop aandoend – zijn de lading knopjes op de middenconsole ter bediening van de navigatie en ventilatie. Het interieur is voor al het overige volledig piep- en kraakvrij. Het doet allemaal kwalitatief hoogstaand en degelijk aan.

Eén dag, drie autotests
We arriveren bij DS World waar we de DS5 weer in moeten leveren. Recht voor de deur is plek en met het gemak van de achteruitrijcamera parkeren we de DS5 snaarstrak tegen het trottoir en de andere auto’s in het rijtje. Het is een lange dag geweest; een dag van vroeg opstaan, perspresentaties bijwonen, achtereenvolgens drie auto’s rijden, die beoordelen en fotograferen. Het is geen wonder dat we moe zijn. Juist dan is de DS5 een zeer fijne auto. Een auto waardoor je je verheugt op de rit huiswaarts. In stilte, rust, warmte en comfort. Die derde auto houden jullie van ons tegoed!

Reageren op dit artikel kun je hier.

Tekst: waterman en 2d. Foto’s: 2d

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook