DS introduceert: de eerste échte DS!


DS introduceert: de eerste échte DS!

Waar de DS 3, 4 en 5 hun leven begonnen als Citroën is de tijd aangebroken voor het merk DS om definitief haar wings te spreiden. De DS 7 Crossback is de eerste échte DS, en een voorbode van wat er de komende jaren gaat volgen. Wij mochten de DS 7 Crossback in eigen land aan de tand voelen.

De internationale persintroductie van de DS 7 heeft al even geleden plaats gevonden. Helaas was er voor ons geen gelegenheid daaraan deel te nemen. Om dat leed te verzachten mocht uw redacteur zich, samen met nog een aantal journalisten, naar Buitenplaats Amerongen begeven. Hier vond niet alleen de dealerintroductie voor Nederland plaats van de DS 7, maar konden ook geselecteerde klanten kennis maken met de nieuwe DS-telg.

De locatie lijkt mooi gekozen, alhoewel het weer grijs stemt. De buitenplaats van het kasteel oogt luxe en getuigt van ancienniteit, beide door DS Automobiles gekoesterde waarden. We vergeven het dat een paar Toyota’s het ritje per golfcart van de parkeerplaats buiten het terrein naar de evenementenlocatie ontsieren. Binnen worden we met alle egards ontvangen door een rits hostessen en hosts, koffie en mooie sapjes. Anne Lobbes, directeur PR van DS Automobiles neemt een deel van de presentatie voor rekening en we mogen wederom Ivo Groen de hand schudden, die als designopperhoofd bij DS Automobiles de leiding over het ontwerpproces heeft gehad. Dat deed hij niet alleen: hij gaf tijdens het hele project leiding aan een team van zes, dat elk ook weer leiding gaf aan een team. Zo werd de visie van Ivo over wat een DS zou moeten zijn in verschillende disciplines opgedeeld. Voor de hand liggend zijn natuurlijk facetten als design van het exterieur en design van het interieur, maar natuurlijk ook gebruik van materiaal, geluidsisolatie en toepassing van audio, en ook zeker technologie en actieve veiligheid.

Groen benadrukt dan ook dat de DS 7 getekend is met ‘sensuele’ lijnen, die allen een bepaalde functionaliteit kennen. De twee subtiele, parallel lopende vouwen op de motorkap accentueren het DS-logo. Een haast onzichtbare lijn begint halverwege de dakstijl boven de voorportieren, wordt naar achter wat geprononceerder, om in de zwart kunststoffen zijflank van de achterklep een lijn te tekenen die weer aan de door de DS 7 afgeloste DS 5 doet denken. Tegenonder de sensuele lijnen staat een ander design-statement: Cutting Edge. De led-dagrijlichten, led-koplampen en DS-Wings in de neus getuigen hier visueel van, maar verwijzen impliciet naar de vele hypermoderne, actieve veiligheidssystemen en de belofte van klasse 2 autonoom rijden.

Gevraagd naar een typische DS-trek (men benadrukt dat de oer-DS en SM ankerpunten voor wat betreft het ontwerp zijn geweest) stipuleert Groen dat elk model DS vooral ook op zichzelf moet staan, maar uitblinkt in een ontwerp dat déze auto ten doel staat. In het interieur vinden we behalve de eerder genoemde hoogwaardige materialen een dashboard dat in een boogvorm om de passagiers heen is gewelfd. Aan alle bedieningselementen - normaal een bron van kritiek omdat deze vaak identiek zijn aan de knoppen en schakelaars uit de PSA-schappen - lijkt een eigen, luxe DS-signatuur te zijn toegevoegd. De startknop pulseert rood als een smachtend hart en uit het dash klapt een - door Ivo Groen persoonlijk geselecteerd - B.R.M-uurwerk omhoog.

De DS 7 is een wereldauto en tegenwoordig betekent dat vooral dat de mening van het Chinese koperspubliek een belangrijke factor is. Dat de ‘7’ in identieke vorm in China verkocht wordt levert ons een langere wielbasis, meer beenruimte achter en zelfs elektronisch in te stellen rugleuningen voor de achterpassagiers op. Allemaal zaken waar wij Europeanen normaalgesproken niet mee verwend worden. Ten opzichte van de DS 5 gaan de achterin plaatsnemende passagiers hier zeker op vooruit. Uw redacteur (met 1.88m van gezonde Nederlandse lengte) kon zonder problemen achter de voor hemzelf ingestelde bestuurdersstoel plaatsnemen, en dat wil wat zeggen.

Behalve een aansprekend ontwerp, door DS zelf aangeduid als ‘avant-gardistisch’ moet de afwerking van de auto een weerspiegeling zijn van Franse luxe, materiaalgebruik en verwerkingstechnieken. Hiervoor zijn verschillende ‘inspirations’ bedacht. Dit zijn niet zozeer uitrustingsniveaus zoals we die gewend zijn, maar eerder ‘sferen’ waarin de auto’s zijn uitgevoerd, allen gebaseerd op Parijse begrippen. Te denken valt aan ‘Bastille’, naar Place de la Bastille: materialen in reliëf en accenten in goud en zilver. ‘DS Rivoli’: leder en diamantvormige accenten. Inspiration DS Opéra verwijst naar de eclectische architectuur en de edele materialen van het interieur van een van de meest prestigieuze operagebouwen ter wereld waar alles bedacht en gemaakt is om te verleiden en te vervoeren. Inspiration DS PERFORMANCE Line richt zich op mensen die een combinatie van sportiviteit en elegantie willen. Tenslotte is er nog de Inspiration ‘Faubourg’, die samen zal vallen met de (latere) introductie van de hybride DS 7 E-Tense 4x4.

Degenen die vaker productpresentaties bijwonen zijn niet zo snel onder de indruk van hetgeen de marketing- en communicatieafdelingen bedenken om een auto - of welk ander product dan ook - aan te prijzen. Maar wanneer Anne Lobbes ons belooft dat we na het proefrijden de sleutel van de DS 7 niet meer in willen leveren is het moeilijk dit als onoprechte verkooppraat op te vatten. Vooral ook omdat we deze auto nu al het gedroomde succes toewensen. Rijden dus!

De door ons gekozen DS 7 Crossback is een ‘Inspiration Opéra’, in de kleur Or Byzoantyne voorzien van de tweeliter BlueHDi 180 dieselmotor. De transmissie betreft de niet zo lang geleden in de Peugeot 308 geïntroduceerde EAT8 achttrapsautomaat. De testrit is kort - zo’n drie kwartier - en Anne had al aangegeven dat we in deze korte tijd geen volledig beeld zullen krijgen van wat de auto te bieden heeft. Wat wel opvalt is dat we - ikzelf en Wouter Janssen voor CitroExpert, al na vijf minuten rijden in gesprek zijn geraakt over alles behalve deze auto. Terwijl we over een slingerende dijkweg rijden neemt de DS 7 - ondanks alle bling - meteen afstand, gaat naar de achtergrond. De auto geeft ons inzittenden de ruimte. De automaat doet onmerkbaar het werk. De 180 pk dieselmotor - er zal uiteindelijk ook een 130 pk variant van de BlueHDi leverbaar zijn, evenals benzinemotoren van 180 en 225 pk - is fluisterstil. De meervoudig elektrisch verstelbare stoelen zijn verwarmd en kunnen naar keuze ook gekoeld worden, en voor de massagestand zijn een stuk of vijf programma’s bedacht (Cat Paw spreekt het meest tot de verbeelding). Het audiosysteem draagt de onder audiofielen (ondergetekende incluis) gelauwerde naam Focal en overtuigt op alle vlakken. Het centrale 12,3-inch display waarop audio- en andere functies bediend worden dringt zich niet op, maar vervult toch een centrale rol. Het scherm is overigens prachtig scherp en diep gekleurd, met mooie afbeeldingen. Een groot punt van kritiek die dit soort touchpanelen ten dele valt is het betrekkelijke ‘gedoe’ waarmee basale functies opgeroepen worden. Daarom is de onderrand van het scherm voorzien van een aantal vaste toetsen, die bovendien lekker gevoelig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een toets waarmee de climate control geheel uitgeschakeld kan worden, en ook de recirculatiestand heeft directe toegang, evenals de temperatuurinstelling en de voor- en achterruitontwaseming.

De cockpit is ook niet meer traditioneel, maar bestaat uit een lcd-paneel dat verschillende standen en thema’s kent. Er is zelfs een infraroodcamera in de neus van de DS 7 Crossback geplaatst, waarvan het beeld in het instrumentarium weergegeven wordt. Duisternis om de werking hiervan goed in ons op te nemen ontbrak, maar zowel Ivo als Anne drukken ons op het hart om dit systeem vooral eens uitgebreid te testen. Wel oogt het hele paneel wat ‘legig’, met een iets grijzige waas over het verder prima contrastrijke scherm.

Niet geheel toevallig leidt de voorgeprogrammeerde navigatie ons door een drempelrijke en nét niet heel fris bestrate Leersumse woonwijk. Hier valt de fijne, soepele vering en demping van de DS 7 pas op. De camera voorop helpt bovendien het veersysteem te anticiperen op veranderingen in het wegdek. De auto laat zich met een knop bij de ‘versnellingspook’ in een viertal profielen instellen: Eco, Normaal, Comfort en Sport. Wij laten hem lekker in Comfort staan, waarbij de bak onvoelbaar het werk doet, de vering soepel en vergevingsgezind is, en we de DS 7 als een úiterst prettige reisgenoot ervaren. De sportstand voegt daar een nerveuzer schakelprofiel aan toe en een voelbaar preciezer besturing, met meer weerstand, en directere respons, maar nog steeds een prachtig afgerond veercomfort. Zoals je van een echte DS verwachten mag.

De rit die we maken is te kort om een goede indruk te krijgen van de auto als geheel. Toch voelt de DS 7 harmonieus en luxe aan. We kunnen dan ook niet wachten op een uitgebreidere kennismaking, en zijn erg benieuwd naar de nieuwe lichting DS’en. De planning van DS Automobiles voorziet in een jaarlijkse toevoeging op het gamma en Ivo belooft dat het nog véél radicaler kan!

Ben je zelf in de markt voor een luxe crossover van Franse makelij? Of heb je anderszins een mening over deze nieuwste DS-telg? Deel het in het topic over de DS 7.

Tekst en beeld: 2d, met dank aan DS Automobiles Nederland

© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook