1967: Hoepla zonder steeltjes


1967: Hoepla zonder steeltjes

In 1967 besluit Citroën het traditionele merk Panhard op te geven. Wel levert de chef-ontwerper van Panhard nog een belangrijke bijdrage aan een nieuwe Citroën. Ook voor de naam van deze auto die niets mag kosten, wordt een greep in de voorraaddoos van Panhard gedaan. Het resultaat mag zeker gezien worden: een moderne, scherp gelijnde interpretatie van de 2CV, die het moet gaan opnemen tegen de Renault 4.

Ook nadat Citroën in 1965 meerderheidsaandeelhouder van Panhard geworden was, wilde het met de verkoop van de mooie 24 niet lukken. Daarom valt in 1967 het besluit om de Panhard-activiteiten te staken en de productie-capaciteit voor de Besteleend vrij te maken. Als op 20 juli 1967 de laatste 24 van de band rolt, wordt het roemrijke merk definitief geschiedenis.

Voor geschiedenis heeft Citroën in 1967 geen oog, want alle blikken zijn op de toekomst gericht. Samen met NSU zal Citroën de motorisering van de personenauto gaan revolutioneren. Hiertoe wordt in april in Luxemburg, dus op neutraal gebied tussen Frankrijk en Duitsland, de joint-venture Comotor S.A. opgericht. Citroën is optimistisch en legt alle spaarcentjes opzij voor dit Wankel-avontuur. Wanneer de directie tot het inzicht komt dat de 2CV er langzaam oud begint uit te zien, wordt een programma van eisen voor een nieuwe auto opgesteld. De eerste eis is dat het niet veel mag kosten. Dus beperkt het Bureau d’Etudes zich tot een moderne koets met gebruikmaking van alle 2CV-techniek. Die koets is inderdaad modern geworden! Strak gelijnd is hij. Zelfs het dak is vlak en ook nog eens van binnenuit te bedienen. Hoewel een doorn in het oog van de directie, krijgt de nieuwe Citroën een vijfde deur, wat als knieval voor het succes van de Renault 4 opgevat moet worden. De archaïsche lampen op steeltjes van de 2CV worden vervangen door geïntegreerde koplampen. Eigenlijk hadden ze modern rechthoekig moeten worden, maar daarvoor is geen geld, dus blijven ze rond en moet een sierring de indruk van een vierkant wekken.

De Dyane, want daar hebben we het over, is het geesteskind van het Bureau d’Etudes en van Pierre Bionier, overgekomen van Panhard. Velen willen in de naam Dyane een eerbetoon aan de godin Diana zien, maar zij schrijft haar naam zowel in haar moedertaal Latijn als in het Frans met een i. Dus geen goddelijke oorsprong, maar wel zuinigheid: de naam Dyane komt uit de oude doos van Panhard. Dit belet de Dyane niet om een mooie carrière te maken. In het topjaar 1974 wordt hij 127.000 maal verkocht. Tot en met 1978 houdt de Dyane verkoopcijfers boven de 100.000, daarna wordt het snel minder. Als in 1983 het doek valt, zijn er 1,4 miljoen Dyanes verkocht. Wanneer dit in 1987 voor de bestelversie Acadiane gebeurt, zijn er daarvan 250.000 verkocht.

Intussen is Nederland trots op Kees en Ard: Kees Verkerk wordt op 12 februari 1967 in Oslo wereldkampioen hardrijden op de schaats en Ard Schenk wordt de nummer twee. Een week later wordt Stien Kaiser wereldkampioene bij de dames. Zou zij op 15 februari ook op Hans van Mierlo gestemd hebben, die de nieuwe partij D’66 naar zeven kamerzetels brengt? De mariniers uit Den Helder die op 4 april het Centraal Station van Amsterdam van nozems zuiveren, hebben niet zoveel op met politieke vernieuwing. Op 22 mei wordt België opgeschrikt door de brand in warenhuis A l’Innovation aan de Brusselse Nieuwstraat, die 323 doden en 150 gewonden eist. De volgende ramp gebeurt op 21 augustus in Martelange: een tankwagen slaat in de afdaling van de N4 op hol en ramt meerdere huizen. In de vuurzee komen 22 mensen om. Wanneer Eddy Merckx op 3 september in Heerlen voor het eerst wereldkampioen wielrennen bij de profs wordt, is de beurt aan België om trots te zijn. Als op 9 oktober Phil Bloom naakt te zien is in VPRO’s jeugdprogramma Hoepla, worden veel Nederlanders boos! Wanneer Eddy Merckx tegen het einde van het jaar Claudine Accou trouwt en ‘oui’ zegt in plaats van ‘ja’, zijn veel Vlamingen weer boos. Zo wisselen trots en boosheid elkaar af, zowel in Nederland als in België.

Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen. Indien je vindt dat we ten onrechte een jaar hebben overgeslagen, klim dan snel in de pen en schrijf je eigen artikel aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

tekst: RensKorevaar, foto: Automobiles Citroën

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook