Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Citroën CX Tour de Luxembourg

Onzinnige xenon-vergelijkingen in donkere bossen, hellingproeven op steile kasteelopritten, keren in rulle akkers, parkeren op het brede strand van Bourscheid-Plage. Het lijkt wel eb, dus vragen meerdere CX-eigenaren zich af wat er gebeurt als het vloed wordt. We zijn echter niet in de lage landen bij de zee, maar in Luxemburg: dit is de Citroën CX Tour de Luxembourg. In drie dagen zijn ongeveer 12.000 CX-kilometers afgelegd zonder ongevallen en zonder pech en dat ook nog eens in een heel goede sfeer.
Op het forum zoemde het al enige tijd rond en afgelopen weekend was het zover: de Citroën CX Tour de Luxembourg! Georganiseerd door de twee enthousiaste forummers RensKorevaar en Eric Tinfoil Weggeman. Was de aanleiding voor de trip naar Parijs nog een foto, ditmaal was het een aanrijding met een Luxemburgs paaltje! CX-rijders hebben maar een heel kleine aanleiding nodig om met zn allen in de auto te stappen
Zaterdagmorgen verzamelden zich 24 deelnemers met 12 voitures in Maastricht. Het deelnemersveld was in alle opzichten divers. Berlines variërend van een série 1 platte diesel tot het racemonster van Sans-Pareil, een GTi Turbo 2 Vems, en daarnaast nog een break en een Prestige. En een XM, want ongelukjes blijven in kleine hoekjes zitten. Na de kennismaking, het bevestigen van marcelkas rallyschildjes, het bezoek aan het Bonnefantenmuseum en de lunch werden we uitgezwaaid door de honorair consul voor Luxemburg. We vertrokken voor de eerste etappe over kleine weggetjes naar Stavelot. Op de locatie van de indrukwekkende abdij is een aantal musea gevestigd, onder andere dat voor het Circuit van Spa-Francorchamps. Daarna ging het via een prachtige route over Luxemburgse paadjes en laantjes naar Bourscheid voor een gezellig terras, het gezamenlijk diner en de overnachting.
Dag twee voerde opnieuw door het imposante Luxemburgse landschap naar het pittoreske Duitse wijnstadje Saarburg en vervolgens naar het Franse kasteel Malbrouck. Jullie zien: Luxemburg is een ruim begrip. De helling naar Malbrouck vergde wel het uiterste van de CX-motoren. Een klim van 15% met haarspeldbochten is immers van de buitencategorie. De weg terug richting Luxemburg voerde naar het oude stadje Vianden waar we een hotel hadden met uitzicht op het sprookjeskasteel dat ook nog eens dramatisch werd verlicht.
Dag drie begon met de vaststelling dat je in Luxemburg niet half uit het raam mag hangen om te filmen. Daar zijn ze heel streng in, maar het verschafte ons een mooie tankpauze. Ik hoop dat het ook mooie plaatjes heeft opgeleverd. We vervolgden onze weg naar Château en vooral kasteeltuin dAnsembourg om af te sluiten met een gezamenlijke lunch net over de Luxemburgse grens in België. En voor alle deelnemers gold: graag tot de volgende keer, en wellicht al tot CitroMobile. Het was een prachtige minivakantie!
tekst: kunstenvliegwerk, foto: DSuper1970, redactie: RensKorevaar