Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
DS: 60 jaar luxe à la française!

Het is 60 jaar geleden dat Citroën de DS19 introduceerde, een auto die insloeg als een bom en nog altijd La Bombe Citroën wordt genoemd. De jarige Déesse is uitgebreid gevierd. Daarbij zijn natuurlijk ook de nieuwe modellen van DS, het nieuwe luxe-merk van PSA, betrokken.
Ter gelegenheid van de 60e verjaardag van de DS organiseerde DS Nederland afgelopen maandag een bijeenkomst waarbij een select gezelschap in de gelegenheid werd gebracht om op een ontspannen manier te spreken met Ivo Groen, de Patron van het DS-design. Uw redacteur ontving een uitnodiging voor dit intieme evenement en toog naar de hoofdzetel van DS Nederland te Amsterdam. Natuurlijk stelden wij Ivo Groen een aantal vragen over onderwerpen die liefhebbers van DS en Citroën bezighouden!
Na het uit productie gaan van de Citroën C6 zit PSA weer zonder topmodel. Peugeot levert ook geen auto meer van het formaat C6/607 en ook bij Renault is er geen echte berline haute de gamme meer. DS heeft de laatste jaren echter wel een studiemodel laten zien voor een grote berline die wordt genoemd als DS 9. Kunt u ons wellicht al goed nieuws brengen over het in productie gaan van dit model?
Ivo Groen: De DS 9, of nu nog bekend als Numéro Neuf, is een belangrijke auto voor DS. De ontwikkeling van het prototype staat zeker niet stil en onlangs hebben we met het studiemodel zelfs een belangrijke prijs in de wacht gesleept op het Concours d Elégance in Chatilly, namelijk de publieksprijs. Die prijs toont aan dat het publiek enthousiast is over de avantgardistische stijl die wij hebben gekozen voor dit studiemodel. DS heeft een doelstelling om binnen vijf jaar een lijn van zes nieuwe modellen op de markt te brengen en binnen die doelstelling is ook plaats voor een model als Numéro Neuf. Net zoals bij de andere DS modellen, die er nu al zijn én die nog zullen verschijnen, is ook voor Numéro Neuf de luxe à la française een unique selling point.
Nu we het toch hebben over design en stijl, wat kunnen we in de toekomst gaan terugzien van de details en stijl van het studiemodel Divine?
Ivo Groen: De neus van de Divine vertoont een aantal stijlelementen die we de komende jaren zeker zullen gaan terugzien op de diverse DS-modellen, maar ook details uit het interieur en de afwerking zullen worden gebruikt op de modellen van DS die nog worden geïntroduceerd. De bovenkant van de grille van ons studiemodel Divine is geinspireerd op de originele DS van weleer en dat geldt ook voor de daklijn.
Liefhebbers hebben de afgelopen jaren vaak de opmerking gemaakt dat DS eigenlijk alleen gebruik maakt van de originele DS vanwege de sterke reputatie en marketingwaarde van dat model. Is dat volgens u een terecht punt van kritiek, of moet men dat echt anders zien?
Ivo Groen: Natuurlijk is La DS een model met een sterke marketingwaarde, maar dat er uitsluitend om die reden gebruik van gemaakt wordt is niet geheel correct. Als je goed naar het design van onze nieuwe DS modellen kijkt, zie je dat er zeker stijlelementen terugkomen. Bijvoorbeeld in de neus, maar ook op het punt van de luxe à la francaise hebben we erg gekeken naar de sfeer, afwerking en stijl van o.a. het interieur van de DS Pallas.
DS presenteert zich als een merk wat staat voor luxe à la française, met de nadruk op comfort en stijl, maar heeft ook aangekondigd met sportievere modellen te zullen komen. Wat kunnen we van zon model verwachten? Een hard-core sportmodel lijkt moeilijk te rijmen met luxe en comfort.
Denk bij sportievere modellen eerder richting de GT dan richting de pure gooi- en smijtauto. Je geeft zelf aan jaren met een SM te hebben gereden en ik denk dat je die GT-stijl heel goed naar een sportieve DS kunt vertalen. Een luxe auto waarbij er veel aandacht zal worden besteed aan plaisir de conduire. Ook hier weer mooie afwerking, luxe en dat gecombineerd met veel dynamiek.
Als laatste nog een vraag over het al dan niet premium zijn van automerken. De laatste jaren zien we meer en meer dat automerken zichtzelf als premium in de markt zetten. Zo ook DS. Maar wat houdt dat premium van DS in? Waar staat premium voor als we naar DS kijken?
Ivo Groen: Bij DS zien we onze moderne, avantgardische ontwerpen, die we combineren met moderne techniek en de typische luxe à la française en elegantie als geheel als premium. Wij willen dat je je gaat thuisvoelen als je in een DS stapt. De DS moet als een warme jas van luxe een gevoel van welbehagen geven. Dat gevoel willen we onder andere creëren door gebruik te maken van mooi materiaal in het interieur, door toepassing van veel handwerk, zoals bijvoorbeeld het horlogebandleer als stoelbekleding, maar ook door techniek die je verblijf in een DS nog aangenamer maakt. Dat is wat wij als premium zien. Misschien kunnen we het beter omschrijven als premium luxury, op zn Frans.
Handgemaakte Franse luxe, waar nodig overgoten met een stevige scheut dynamiek. Daarmee wil DS zich volgens Ivo Groen profileren. Franse luxe als definitie van het premium-merk DS. Terugkijkend op de DS en SM van Citroën, vooruitkijkend naar de Divine DS en de Numéro Neuf, en met stijlinvloeden overgenomen uit alles dat een luxegevoel geeft. Een DS moet een auto zijn die mooi is om te zien, maar die ook mooi gemaakt is. En: er komt ruimte voor een nieuwe DS Haut de Gamme”. De toekomst belooft veel voor DS. Wij staan in ieder geval op scherp om alle nieuwigheden rond het merk snel te presenteren!
Reageren op de luxe à la française van het nieuwe merk DS mag hier
Tekst: Waterman, fotos: Louis Blom & Citroën Communication (DS9), redactie: Penny Lane