Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Le Conservatoire Citroën

Ten noorden van Parijs, in Aulnay-sous-Bois, stond tot voor kort de Citroënfabriek die begin jaren zeventig de Javelfabriek in hartje Parijs verving. Op het fabrieksterrein staat een soort loods, het Conservatoire Citroën. Geen museum, geen designpand, geen vrije toegang, maar o zo bijzonder.
Het Citroën-Forum heeft een bezoek voor veertig liefhebbers georganiseerd en wij hebben ons ook aangemeld. Voor de vijfde keer, maar het blijft elke keer wonderbaarlijk om tussen al het moois rond te mogen lopen. Het is maar een kort bezoek, maar daarvoor moet je wel even naar Parijs. We besluiten deze keer niet met de auto te gaan. Vliegen is een optie, maar dan zit je langer op het vliegveld dan in het vliegtuig. Het wordt een combinatie van Thalys en TGV. Met 300 kilometer per uur door het Franse land terwijl je een boek leest is weer eens wat anders! Vanaf Aéroport Charles-de-Gaulle 2 een paar haltes met de RER B en dan nog een stukje lopen.
Aangekomen bij het Conservatoire zien we de parkeerplaats vol staan met Nederlandse Citroëns van diverse bouwjaren: DS, CX, BX, C6 en nog meer. We komen bekende forumers tegen en de sfeer is meteen gemoedelijk. Rond 13:00 uur gaan de deuren open en mogen we de ontvangstruimte in. De rondleiding begint een half uurtje later. Een Franse jongeman leidt ons langs de rijen met autos en vertelt in het Frengels bij elk model wat bijzonderheden. Hoewel het verhaal zeker niet slecht is, maakt toch de enorme verzameling aan bijzondere voertuigen meer indruk. Er staan nu weer andere zaken uitgestald dan twee jaar terug, maar de historische basis is hetzelfde. Mooi om te zien hoe men elke keer weer gebruikmaakt van de mogelijkheden van de productietechnieken van de betreffende tijd om iets bijzonders te creëren. Sommige conceptautos gaan erg ver in hun ontwerp en die zie je nooit zo in productie gaan. Maar van andere hoop je dat stiekem weer wel.
Voor iedere smaak staat er wel een nostalgische Citroën in de collectie. Voor ons de oer-CX uit 1974 - met het afwijkende benzineklepje! Maar er staat nog veel en veel meer. De vroege achterwiel aangedreven autos uit de tijd van André Citroën zelf. Uiteraard de Traction en de 2CV in al haar varianten. Verder hydraulische Citroëns in allerlei uitvoeringen, de rally-autos, de bedrijfsautos, de kleine zuinige autos. Maar ook presidentiële autos, die niet altijd mooi zijn.
Om iets extras uit het bezoek te halen, vragen we na afloop of de motorkap van de Rally-CX even open mag. De respons is uitermate teleurstellend: de gebruikte smoes is dat alles très, très fragile is Dat is gewoon ronduit ongeloofwaardig voor een auto die de Rally van Senegal heeft uitgereden. Overigens wordt heel netjes een alternatief aangeboden: we kunnen een afspraak maken (en dus een andere keer terugkomen), waarbij de motorkap wél geopend kan worden en er fotos kunnen worden gemaakt. Nimmer leek een beoogd doel letterlijk zo dichtbij en zo ver weg!
De tijd vliegt en we moeten al weer vertrekken. Op de parkeerplaats blijven we nog even hangen en dan gaat iedereen weer naar huis, of nog even naar Parijs. Iedereen stapt in en de autos worden gestart. Een voor een rijden ze weg. Wij gaan weer naar de TGV en na een lange rit komen we s avonds laat thuis.
Een bezoek aan het Conservatoire is absoluut de moeite waard. Als je de autos die Citroën heeft gemaakt liefhebt, bezoek het. Je kan de evolutie van de Franse voiture van ons merk er prachtig ervaren. Je wordt geheid hebberig van alle bijzondere uitvoeringen die er staan. Neem wellicht je wederhelft mee, om deze ervan te overtuigen dat nóg een auto toch echt een goed idee is!
Was je er afgelopen vrijdag bij? We zijn benieuwd naar je ervaringen! Reageren kan hier, ook als je er niet bij was natuurlijk
tekst: Citrohenno, Nielsje; fotos: 2d, HP4all, Brekend