Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
XM met spleetogen

De zoektocht naar een oude Citroën kan soms verrassend uitpakken. Citroën-verzamelaar Joris was op zoek naar een XM V6 en voor hij het wist had hij een Japans exemplaar te pakken! De wagen kopen is een zaak, hem ingeschreven krijgen in het bureaucratische Belgie heeft duidelijk meer voeten in de aarde. Volg hier zijn zoektocht, de aankoop en wat dacht je, de problemen die gepaard gaan met een Japanse CitLoën.
Joris heeft al een tijdje zijn zinnen gezet op een XM V6 en hoe begin je aan zon zoektocht, inderdaad, op internet. Met wat zoekwerk komt hij op een prachtige XM uit met zeer weinig kilometers. Fotos van de wagen doen het beste vermoeden; een smetteloos interieur, exterieur ook geen beschadigingen, kortom: veelbelovend.
De wagen staat te koop in Friesland, en aangezien Joris vanuit België, meer bepaald de Westhoek moet komen, vraagt hij aan de verkoper of hij de wagen direct zou kunnen meenemen. Dat kan. Een telefoontje naar Kris, zijn co-piloot en ook Citroën verzamelaar en ze zijn op weg. Bij aankomst kunnen de heren hun ogen niet geloven, een plein vol met oudere wagens, voornamelijk uit Japan. Opel Calibras, Audi A8, BMW cabrios, alles wat maar weinig kilometers heeft en in sublieme staat verkeert, staat hier te koop.
De V6 wordt gestart en dan wordt het al snel duidelijk dat deze XM ook uit Japan komt! Op de display komen allerhande tekens voort waar geen Europeaan iets kan van maken. De boorddocumenten dan, nuja, of je ze nu verticaal of horizontaal houdt, veel wijzer worden beide heren er ook niet van. De wagen is in zeer goede staat, motor en hydrauliek in orde en de koop is gesloten. De wagen gaat mee naar de Westhoek.
Dan moet de wagen natuurlijk nog ingeschreven raken, en daar wringt het schoentje nu net. Op de keuring vragen ze naar een technische fiche. Geen probleem, Joris krijgt een technische fiche mee van een bevriende Citroën dealer, maar dat volstaat natuurlijk niet. Nee Meneer, het moet een papier van de invoerder zelf zijn. Na veel telefoneren en informeren krijgt Joris van het Ministerie van Verkeer groen licht, hij mag naar de keuring met zijn XM. Alleen, de keuring weigert de wagen te keuren. Ook al zijn alle papieren van het invoeren van de XM naar Japan en ook de uitvoerdocumenten erbij, toch willen ze de wagen nog niet keuren.
Ondertussen is de winter daar, en wordt de XM droog gestald. Met het voorjaar in zicht zal Joris weer ten strijde trekken tegen de Belgische bureaucratie, zodat zijn V6 eindelijk kan rondzoeven in de Vlaamsche Polders.
Wordt vervolgd?
reageren kan hier
Tekst: demuywo
Foto: Joris