XMple: de XM cabriolet van CxAuto en Hoogovens


XMple: de XM cabriolet van CxAuto en Hoogovens

Terwijl CxAuto zoekt naar een manier om de XM hoger in de Amerikaanse markt te positioneren, zoekt Hoogovens naar een manier om de hoge stijfheid en het lage gewicht van zijn aluminiumprofielen te demonstreren in een grote cabriolet. De XMple heeft de toekomst!

1990: Hoogovens en CxAuto starten project Leigh
In 1990 zoeken de productontwikkelaars van Hoogovens Aluminium Profieltechniek naar een manier om de hoge stijfheid en het lage gewicht van geëxtrudeerde aluminiumprofielen te demonstreren. Samen met de afdeling Automotive Design Support starten zij een project om een cabriolet te bouwen. Waar veel autofabrikanten een flinke gewichtstoename voor lief nemen om slechts 50% van de stijfheid van het gesloten model te bereiken, zouden de aluminium profielen van Hoogovens voor een hogere stijfheid dan 50% bij een lager gewicht moeten zorgen. Hoe langer de wielbasis van het gekozen automodel, des te overtuigender dit gedemonstreerd zou kunnen worden. Ook CxAuto is bezig met een project om een cabriolet te bouwen; een XM cabriolet. In opdracht van CxAuto voert de Technische Universiteit Eindhoven stijfheidsmetingen aan een XM berline uit en rekent B’Tecc in Nuenen de verwachte stijfheid van de cabriolet door. Daar vinden CxAuto en Hoogovens elkaar. Uit de samenvoeging van de twee initiatieven ontstaat project Leigh.

1993: Hoogovens/CxAuto XM cabriolet XMple
Het gezamenlijke project Leigh neemt CxAuto’s ontwerp van de XM cabriolet XMple uit 1990 als uitgangspunt. In 1991 definieert B’Tecc de technische constructie. Behalve het dak dient de bodemplaat achter de A-stijlen weggenomen te worden om plaats te maken voor panelen en profielen uit aluminium. MARC Analysis Europe in Zoetermeer doet in 1992 berekeningen en stelt enkele wijzigingen voor, waarmee het doel van 50% stijfheid zonder gewichtstoename ten opzichte van de berline realiseerbaar zou zijn. De zomer van 1992 brengt het besluit om de XMple daadwerkelijk te gaan bouwen en gereed te maken voor de IAA van Frankfurt in september 1993. International Automotive Design in Sussex gaat eerst met de slijptol en daarna met het lasapparaat aan de slag. De eerste meetresultaten stellen teleur: de torsiestijfheid is gedaald tot 35% van die van de berline. Met diverse extra verstevigingen wordt uiteindelijk een waarde van 51% bij 43 kg gewichtstoename bereikt. Omdat de XM berline een enorm hoge torsiestijfheid heeft, meent Hoogovens deze 51% toch als succes te kunnen presenteren. De absolute torsiestijfheidswaarde van 14,25 kNm2/° van de XMple is ook veel hoger dan die van de cabriolets Toyota Celica (13,28), Audi 80 (12,9), Mazda MX-5 (11,83) en Ford Escort (8,6) met elk een aanzienlijk kortere wielbasis. Voor PSA, dat vanaf de zijlijn bij Project Leigh toegekeken heeft, is dit echter reden genoeg om zich terug te trekken en de expositie van de XMple alleen toe te staan zonder Citroën- en XM-beschrifting en zonder chevrons.

De carrosserie van de XMple wordt afgebouwd en in de originele XM-kleur vert véga gespoten. De motor en de aandrijving worden niet teruggeplaatst, want zij zouden dit expositiestuk alleen maar onnodig zwaar maken. Ook het interieur blijft leeg om een vrij zicht op de constructie te houden. Op de IAA van 1993 krijgt de XMple veel bekijks en brengt hij Hoogovens in gesprek met veel potentiële klanten in de auto-industrie.

Nu de technische haalbaarheid van de cabriolet XMple gedemonstreerd is, gaat CxAuto verder met de marktstudie. Een verkoopprijs van USD 70.000 wordt als marktconform gezien en bij die prijs worden daadwerkelijk 350 voorlopige bestellingen genoteerd. Gesprekken met potentiële investeerders verlopen echter moeizaam en gesprekken met Citroën over de inkoopvoorwaarden nog veel moeizamer, zodat CxAuto zich gedwongen ziet het project te beëindigen.

1994-2003: de onvindbare XMple
Na enkele keren op autobeurzen getoond te zijn, verliest de XMple ook voor Hoogovens zijn commerciële waarde. Als CitroExpert in 1997 voor een artikel navraag doet, geldt de XMple als onvindbaar. In 2001 wil de XM-club bij Corus een evenement organiseren; onvindbaar. In 2003 zou een groepje XM-liefhebbers de XMple graag zien als referentie voor hun eigen XM-cabrioletproject; onvindbaar.

2004-2017: de teruggevonden XMple
In de zomer van 2004 hoort XM-liefhebber Fred, onze latere forumer FredH24, dat een boer een XM in de wei heeft staan en dat deze weg moet. Fred gaat kijken en vindt de XMple! Hij koopt de XMple en stelt deze samen met de XM-club tentoon op CitroMobile 2005, waarvan het thema Met Citroën uit je dak luidt. Fred conserveert de koets en stalt de XMple droog. Hij onderzoekt de mogelijkheid om uit dit motorloze voertuig een rijdende e-XMple te maken. Dat project blijft in de studiefase steken en Fred besluit afstand van de XMple te doen. Op CitroMobile 2016 vindt de XMple nog voor de officiële opening een nieuwe eigenaar, van wie we weten dat hij het voornemen heeft om de XMple op de weg te brengen. We verzoeken hem bij dezen om ons van zijn vorderingen op de hoogte te houden.

Deze bijdrage is gebaseerd op het artikel Project XMple van Valentijn de Marez Oyens, dat verschenen is in uitgave 25 (maart 2005) van Ambiance Extrême, het magazine van de Citroën XM Club Nederland. We danken de XM-club voor de toestemming om dat artikel als bron te mogen gebruiken en Valentijn voor het ter beschikking stellen van alle illustraties.

Je kunt reageren in het topic CxAuto XM Vitesse en XMple.

tekst: RensKorevaar, foto’s: CxAuto, Hoogovens, FredH24

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook