De C6 versus de SM ? of andersom!


De C6 versus de SM ? of andersom!

Zaterdag 11 januari 2014 hield Garage Johan Oldenhage een nieuwjaarsreceptie in zijn toekomstige pand aan de Tarwestraat te Nieuw-Vennep. In de aanloop naar deze dag is een aantal verwikkelingen te lezen geweest op het forum die eenieder zo niet nieuwsgierig, danwel verwonderd moet hebben!

Het verhaal van Johan:

Een week of twee geleden – nog in het oude jaar – kwam zomaar de vraag bij me op: wat zou het onderwerp dit jaar tijdens onze nieuwjaarsreceptie moeten zijn? Wie kan er wat vertellen over iets dat gerelateerd is aan onze activiteiten? Lastig, of niet?
Zoals velen zullen weten zijn we doordeweeks druk met van alles en nog wat, maar vooral ook met de Citroën C6. Het laatste topmodel van Citroën dat een beetje ten onder gegaan is aan de economische crisis. Mijn gedachten dwalen af, daar had mijn vader het ook over, de SM, toentertijd een plaatje van een auto. Bijzonder qua vormgeving, gedurfd met zo’n motor, slechts een paar jaar gebouwd, maar ten onder gegaan aan…?
In gedachten afdwalend vroeg ik me af of er echt overeenkomsten zijn tussen de C6 en de SM? Om te beginnen de bijzondere vormgeving, dat zeker. Beide voitures zijn maar een paar jaar gemaakt. Beide hebben stijlloze portieren, een zescilinder motor, meesturende koplampen, bijzondere wielophanging, hydropneumatisch geveerd, problemen met distributie. Daar wil ik toch meer van weten, dus een berichtje naar Waterman met de vraag: ‘Vriend: kan jij op onze nieuwjaarsreceptie een praatje houden over de SM en de C6?’.‘Waterman is typing…’. ‘Ja natuurlijk, maar…’ Na wat berichtjes over en weer besluiten we de auto’s voor een paar te dagen ruilen, ik Watermans SM, hij mijn C6.
2 Januari, ik sta bij Waterman in de straat. Ja, er staat een mooie auto. Ik bel aan en vraag me af waar ik aan begonnen ben. Even later staan we buiten. We ruilen de sleutels. ‘t Ding staat krap geparkeerd. ‘Waterman, zet jij ‘m even op de straat?’ Ik denk meteen al die ene buitenspiegel te missen. Behendig draait hij de SM de straat op. O ja, de SM is allrisk verzekerd, achterin liggen reserve onderdelen. En niet choken met dat hok. Anders nog iets? NEE, gewoon rijden.
Ik stap in, hij loopt nog, ik probeer vloeiend weg te rijden en dat lukt! Uit het zicht van Waterman geef ik een beetje gas. Ja dat wil wel! Na een paar kilometer voelt het al beter, ik draai de ring op richting Schiphol. De eerste opgestoken duim heb ik al te pakken. Nét op dat moment begint het te miezeren, dat heb ik weer natuurlijk. Zo’n oud hok, nauwelijks ventilatie, wissers die schokkend de voorruit proberen te ontdoen van… maar nee, ‘t valt mee, wissers wissen en blower doet z’n werk. Gas geven is trouwens een verdraaid leuke bezigheid in dit ding zeg! In de Schipholtunnel doe ik, elektrisch, jawel, het raampje een stukje open. Dat maakt de kleine jongen in me los, gas geven in de tunnel is geweldig! Het ding schiet vooruit. Vrij snel na de tunnel is de limiet 130 per uur. Och, die teller zal wel iets afwijken dus 140 kan ook wel. Maar dan is de afrit Nieuw-Vennep er al snel. Eigenlijk wilde ik ‘m zo snel mogelijk thuis hebben. Maar nee, de auto wil gewoon niet afslaan. En ja, wel even verderop de A44 op die er verlaten bij ligt. Een half uur later kom ik in tegengestelde richting terug met een grote glimlach. Ik geloof werkelijk dat het toch echt een leuke auto is. Het is niet alleen het uiterlijk waar iedereen voor valt, ook het rijden is magnifiek.
Thuisgekomen parkeer ik hem met een zwaai in het vak, die rechter spiegel mis ik niet. Nu geen knipperende lampjes dat de auto op slot staat, nee. Je neemt gewoon langer de tijd om afscheid te nemen van de auto. Beide deuren op slot? Achterklep op slot? Verlichting uit? Handrem niet vergeten? Allemaal zaken die bij de C6 automatisch gaan. Ik leg trots een klapsleutel neer op tafel, het is weliswaar een andere klapsleutel dan de C6, maar ach.
De volgende dag met de SM naar m’n werk. Zal hij het doen? Hoef ik echt niet te choken? Zal wel lang moeten wachten voordat hij omhoog komt, natuurlijk eerst 5 minuten de blower aan inclusief de achterruitverwarming. Maar nee hoor, tik en lopen, blower blaast alles weg en binnen een paar tellen kan ik op pad.
Ondertussen hebben Waterman en ik een mooie grap bedacht: we houden goeie vrienden en bekenden voor dat er een ruil heeft plaatsgevonden, moet kunnen. Daar waar ik het heel voorzichtig aanpak, doet Waterman het op ZIJN manier. Het topic over z’n auto gaat na de woorden ‘Zo, waterman rijdt vanaf nu C6’ resoluut op slot. En dan kan ik ook niet achterblijven, mijn C6 – die ik ook wel eens uitleende aan mijn klanten –  is vervangen door een ‘uitleen SM’
Na het zien van al deze reacties besluiten we het plan verder door te zetten, ik zoek een koper voor de auto en die is snel gevonden. Zijn naam is Rogier Koper, zo kan ik de list voortzetten zonder te liegen!

De wisseltruc

En zo komen dus de twee verhalen bij elkaar. Waterman vertelt over zijn ervaring met de C6:
Als Johan mij vraagt of ik dit jaar iets voor zijn nieuwjaarsreceptie over de C6 en SM wil vertellen hoef ik daar niet lang over na te denken. Johan en ik kennen elkaar al jaren en hebben zelfs nog samen les gehad bij het Innovam, les in hoe je een goed autobedrijf opzet en laat draaien. Het aloude patroonsdiploma. Inmiddels zijn we goede vrienden en dan doe je gewoon dingen voor elkaar. Daarbij ben ik niet alleen groot liefhebber van de SM, ook de C6 heeft een warme plaats in mijn autominnend hart.
Zo gezegd, zo gedaan. Ik ga iets over de C6 vertellen. Nou heb ik de afgelopen jaren al heel wat keren in de diverse C6 versies mogen rijden, een C6 voor een paar dagen te leen is natuurlijk een heel ander verhaal dan even een uurtje sturen. Zo komt het dat Johan op 2 januari zijn C6 komt ruilen voor mijn SM. Nou is Johan altijd wel in voor een goede grap en omdat we elkaar goed kennen besluiten we deze list tot de nieuwjaarsgrap van 2014 te verheffen.
Als Johan met de SM de straat uit rijdt maak ik snel een beetje wazige foto van de C6 bij mij op de oprit en post op Facebook een status-update ‘Waterman: Rijdt C6, eindelijk…’ vervolgens overleg ik kort met mijn medemoderators én zet ik in mijn SM topic ‘Zo, de SM is weg’ en zet ik het topic op slot.
We gaan afwachten en het duurt niet lang! Johan post een plaatje op Facebook van zijn nieuwe uitleenauto, mensen gaan wat links trekken en ja hoor, jetzt geht’s los! Vrienden, familie, bekenden, forummers beginnen berichten te posten. Ongeloof, onbegrip, maar ook waardering en aanmoedigingen voor deze in vele mensen hun ogen rationele beslissing…
De volgende dag besluit ik met de C6 naar kantoor te rijden. Een mooie rit waarvan zo’n 60 km snelweg. Deze C6 is een 3.0i V6 met 210 pk. Iets meer dan mijn 3.0l SM heeft.  De 6 is voorzien van een automaat met 6 versnellingen. ‘Dat klinkt goed’ denk ik bij het wegrijden. Opvallend vanaf de eerste meters is dat de C6 fantastisch veert. Dat ie zo lekker veerde kon ik mij toch niet herinneren bedenk ik me nog. Hmm… best fijn. Na 50 meter is de voorruit goed ontwasemd, de stoel is aangenaam warm dankzij de stoelverwarming en wat een stilte om je heen! Ook voelt de C6 van binnen vooral heel erg ruim. Ik rijd rustig de buurt uit, richting snelweg. De motor komt vlot op temperatuur, de automatische airco werkt op de achtergrond en nog voor ik de A9 opdraai zit ik uitermate ontspannen in een prettig klimaat. Zo’n moderne C6, dat zou wel eens een heel fijne auto voor dagelijks gebruik kunnen zijn denk ik als ik het gas intrap om in te voegen op de A9. Maar… dat gas moet wel gelijk tot de bodem om een beetje gang in de C6 te krijgen. Dat is toch wel heel wat anders dan in de SM. Geen gebrul, geen duw in de rug. Nee, de C6 is duidelijk geen snelle wagen. De kwajongen in mij is ter hoogte van Almere verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een gevoel van rust, ontspanning en genieten. Cd’tje aan, glijden maar. Cruise control op 120.
Op kantoor zijn de reacties verbaasd. Ja, sommige collega’s hebben de post op Facebook gezien, anderen vragen zich af hoe klanten zullen reageren op z’n auto. Mind you, de meeste van mijn collega’s rijden C1!
De daarop volgende dagen gebruik ik de C6 als ware het mijn dagelijkse auto. Na twee dagen is wel gelijk duidelijk dat je geen C6 met een benzinemotor moet kopen als je een hekel hebt aan spaarzegeltjes plakken. De C6 is net zo zuinig als de SM, waarbij mag worden opgemerkt dat de SM wel een stuk vlotter van z’n plek gaat als je de motor van een stoot benzine voorziet. Echter, ook als gezinswagen voldoet de C6 prima. Ruimte is er meer dan genoeg en door de perfect verstelbare stoelen, stuurwiel en spiegels kan zelfs mevrouw Waterman met een grote C6 prima uit de voeten. Zaken als een uitstekende parkeerradar en een goed werkende navigatie maken het leven met de C6 tot een waar genoegen. Wat daarbij ook meetelt is de gemoedsrust. In de SM kijk je toch altijd met een scheef oog op de metertjes voor olie- en watertemperatuur, zijn je oren gespitst op vreemde geluidjes en loop je panisch naar mogelijke lekkages onder je auto te kijken. Niets van dit alles bij de C6: sleutel in het contact, starten, klaar. De computer vertelt je wel dat de olie op pijl is en dat de banden op spanning zijn. Zolang je er benzine in kiepert en het ding op tijd voor een beurt naar de garage brengt moet het allemaal goed gaan.
Dan is er nog een belangrijk punt waarom ik prima met een C6 zou kunnen leven: hij is mooi. Dat wil zeggen: Ik vind de C6 een mooie auto. Als ik ’s morgens uit het raam kijk en hij staat op de oprit denk ik “wat een mooie auto” Als ik een C6 zie rijden dan denk ik “wat een mooie auto”. Dit is een mooie auto die je wél buiten kunt laten staan. Die wél tegen pekel kan. Die veert als een SM, maar waar je wél snoeihard mee door een bocht kunt gaan dankzij Hydractive- en Amvarophanging. Ja, voor mij is dit dé auto die mijn SM zou kunnen opvolgen…



De dag van de ontknoping

11 Januari 2014 breekt aan en het pand aan de Tarwestraat is volgelopen met bekenden van Garage GJO, het Citroën-Forum, de C5-club, vrienden en kennissen. Waterman geeft een uitgebreide presentatie van de verschillen en overeenkomsten tussen de C6 en de SM. Na dit boeiende verhaal – dat met applaus ontvangen wordt – is het tijd om de waarheid boven tafel te laten komen. Waterman vraagt Johan naar voren te komen met de memorabele woorden ‘En nu wil ik mijn auto terug!’

Gelach alom – en na een aantal dankwoorden is het tijd voor een warme hap saté of een kop tomatensoep. Sommigen vertrekken al naar huis, anderen blijven nog wat hangen. Eén ding is zeker, de nieuwjaarsreceptie is een groot succes geweest. De verhalen en al dan niet vermeende pechgevallen plus de hulp van diegenen die in het complot hebben gezeten, hebben dit mede mogelijk gemaakt! Je kunt hier reageren op dit artikel.

tekst: Johan Oldenhage en Waterman, foto’s en redactie: 2d

© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook