Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (34)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
GS, GSA en BX langs de IJssel
Een mooie traditie: Citroën-specialist Garage Bonhof in Epe is jaarlijks gastheer van de BX Club en de GS/GSA Vereniging. Zaterdag 17 september was het weer zover. Kort verslag van een in tweeën geknipte meeting, met een fraaie toerrit langs de IJssel ertussenin.
Een gezamenlijke meeting van de BX Club Nederland (1997, 270 leden) en de GS/GSA Vereniging Nederland (1988, 200 leden) ligt voor de hand: de BX, gefabriceerd tussen 1982 en 1994, was immers de opvolger van de GSA (1979-1984), die op zijn beurt de GS (1970-1979) was opgevolgd. Zo’n vijftien GS’en en GSA’s en twintig BX’en stonden afgelopen zaterdag dan ook broederlijk (of zusterlijk zo je wilt) bij elkaar op het terrein van Garage Bonhof in Epe.
Beginpunt van de meeting aan de Hammerstraat 5
Tijdens of na de koffie met koek is er volop gelegenheid elkaars auto’s te bekijken en wat te kletsen. Zoals secretaris Roel Tiemersma van de BX Club zegt: sommige leden hebben al lang geen BX meer, maar blijven lid vanwege de gezelligheid. Het weer zit gelukkig ook mee, dus buiten rondlopen kan zelfs als je van suiker bent.
Een heel gemakkelijk herkenningsteken voor de beginner: een GSA heeft kunststof bumpers…
… terwijl de oudere GS van verchroomde stalen bumpers is voorzien.
Eenvoudig en elegant; over dit dashboard is nagedacht. Ook het door de DS geïnspireerde stuurwiel is bijzonder sierlijk. Vergelijk dat eens met die met airbags en knoppen volgepropte sturen van nu!
Voor- en achterzijde van de GS zijn door de ontwerpers van de CX (1975-1991) goed bestudeerd. Of de GS origineel in dit groen is geleverd, is mij niet bekend.
Niet alles is wat het lijkt: deze als een 16-klepper ogende BX heeft in werkelijkheid een op gas lopende 1400-motor…
Dankzij twee dubbele 40 mm Solex-carburateurs, in combinatie met een 1900-motor, wint de BX Sport ook na dertig jaar nog steeds de meeste stoplichtsprints.
BX’en met vierwielaandrijving zijn uiterst zeldzaam, zeker als ze zo mooi zijn als dit exemplaar. Kom maar op met die pakken sneeuw!
Na de middag is het tijd voor een toerrit door het prachtige IJssellandschap, die onder andere voert langs de hoogwatergeul Veessen-Wapenveld. Deze brede bypass, aangelegd in het kader van het project “Ruimte voor de Rivier”, moet bij zeer hoog water de slingerende IJssel zelf ontlasten en zo overstromingen helpen voorkomen. Normaal gesproken staat hij echter droog, waardoor de bruggen die erover zijn aangelegd wat vreemd aandoen.
Na een uur of anderhalf uur bereiken we de tweede locatie: het woonhuis van Peter Bonhof, staande op een ruim perceel, waar alle auto’s een plekje weten te vinden en waar de BX Club Nederland ons een uitstekende lunch aanbiedt. Zo wordt het gezellige samenzijn nog een paar uur voortgezet. Al met al een zeer geslaagde dag!
Met dank aan onze aimabele gastheer Peter Bonhof (rechts)
Wil je reageren? Dat kan hier.
tekst: Rougefurio; foto’s: Erik Peek Fotografie, Rougefurio