Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
ICCCR: 16 in 16 = 3

Na 1981 en 1989 is 2016 het derde jaar waarin Nederland gastheer is van de International Citroën Car Club Rally, het grootste Citroën-evenement ter wereld. Tot en met zondag kun je in De Steeg vele Citroëns bewonderen. Wij waren er donderdag, met paraplu...
De eerste internationale Citroën-bijeenkomst, toen nog niet ICCCR geheten en met maar een beperkt aantal deelnemende types Citroën, vond plaats in Poreč (nu Kroatië) in 1973. Breda mocht in 1981 de vijfde en Flevohof in 1989 de achtste ICCCR ontvangen. Dit weekend vind je in Kasteel en Tuinen Middachten in De Steeg (Rheden) de alweer zestiende Citroën World Meeting, de derde in Nederland dus.
Een locatie op stand.
Al ruim vóór Arnhem duiken de eerste Tractions, Eenden en HY’s in de achteruitkijkspiegel op en natuurlijk groeten we elkaar. Een half uurtje later gaat dat ervan af, want je ziet bijna alleen nog maar Citroëns, en je moet toch ook nog sturen. Bij landgoed Middachten aangekomen worden we via een halfduistere toegangsweg (vanwege de bomen en het sombere weer) naar een sappig groen weiland gedirigeerd, dat naarmate de dag vordert steeds sappiger zal worden. Vandaar is het maar een klein stukje lopen naar de entree. Wie dacht slim geweest te zijn door thuis een e-ticket aan te schaffen, komt bedrogen uit: je kunt niet zomaar doorlopen, maar moet eerst je toegangskaart laten scannen, in ruil waarvoor je een polsbandje krijgt.
Het bewijs dat wij niet alles uit de duim gezogen hebben.
Al snel komen we een voor ons inmiddels oude bekende tegen: de 2CV-Berlingo van de Zwarte Crossvrienden, want Bart is natuurlijk niet gek en weet goed in the picture te blijven. Tiny Noij is een van de gastheren op de stand en is blij ons te zien.
Hé, jij ook hier?
Citroën, als merk, mag natuurlijk niet ontbreken op dit grootse evenement. Er staat een fraai wit paviljoen, bevrouwd door even fraaie hostessen, waarop het merk patent lijkt te hebben. Op een kleine verhoging staat o.a. een futuristische, ook al weer witte Citroën GT te pronken. Mocht die ooit in productie gaan, dan krijgt Citroën er een nieuw koperspubliek bij, want dit is echt iets héél anders dan een C1 of zelfs een Cactus. Kom maar door met die bolide!
Ready for take-off: de Citroën GT.
In de grote blauw-gele museum- en handelarentent heeft ook Citroën-Forum een plekje gekregen. Marco “Xsara Coupe” en Branko “Citrohenno” zijn de gastheren. Van de hand van de laatste zijn o.a. een opengewerkte GS- en een XM V6-motor te zien, die langs elektrische weg ook nog eens blijken te werken. Verder kun je precies zien hoe het hart van het hydraulische systeem werkt. Iedereen met LHM in plaats van bloed in zijn of haar aderen moet hier even gaan kijken. Je kunt dan meteen een bod doen op de Visa GTI 115 van onze gelijknamige reisverhalenverteller, want die is te koop.
Zó werkt dat dus.
En nóg een bekende.
Inmiddels is er alle reden om het verblijf in de museumtent flink te rekken, want de weergoden hebben, voor deze donderdag in ieder geval, alle medewerking opgezegd: het regent onophoudelijk en sommige gedeelten van het terrein veranderen binnen enkele uren in een glijbaan; de temperatuur haalt misschien nog net de vijftien graden. Arme bezoekers die slechts gekleed in een T-shirtje, een korte broek en sandalen naar De Steeg zijn gekomen!
Wat zijn wij blij dat we binnen mogen staan!
In dezelfde tent staat deze schitterende, op de foto helaas wat onderbelichte rood-zwarte Rosalie te koop. Het is al vaker gezegd, maar het kan geen kwaad het nog eens te herhalen: wie meent dat Citroën eigenlijk pas echt “begonnen” is met de DS/ID of met de Traction Avant doet het merk onrecht. Ook vóór de introductie daarvan werden al prachtige auto’s gemaakt, en met achterwielaandrijving is niks mis!
“Price on request” staat er onderaan het bordje. Dat hebben we maar niet gedaan.
Natuurlijk valt er op ICCCR nog veel meer te zien, maar het aflopen van alle buitenactiviteiten was donderdag niet echt een lolletje. Gelukkig zijn de weersvooruitzichten voor zaterdag en zondag een stuk beter: bewolkt maar droog en temperaturen boven de twintig graden. Mocht je willen gaan: op de site van ICCCR vind je alle info in het Nederlands. Reageren op dit artikel kan natuurlijk ook, en wel hier.
tekst: Rougefurio; foto’s: Citrohenno, Rougefurio