Met je DS naar de VS


Met je DS naar de VS

Op Citroën-Forum.nl wordt gesleuteld, gepoetst en gepraat. Ook ontstaan hier avonturen. Een tocht rond de Zuiderzee is een avontuur en een tocht door de Vlaamse Ardennen is er ook een, maar zie hier een avontuur van een heel andere klasse: van oost naar west door de VS met je DS. Egbert vertelt enthousiast over zijn plannen om de Route 66 te gaan rijden en probeert je over te halen om ook mee te gaan.

Elke maand valt het prachtige clubblad ‘La Bombe Citroën’ van de ID/DS-club op de mat. Dat is altijd een mooi moment met veel leesplezier. Bij het februari-nummer was de verrassing nog groter. Dit maal zat er een flyer bij met de uitnodiging om in oktober met je eigen DS de Route 66 in de VS van oost naar west te rijden. Dit initiatief is genomen door usamotorreizen.nl, een reisbureau dat deze tour al vele jaren voor motorrijders organiseert en sinds enige tijd ook voor klassieke auto’s. De reis wordt compleet georganiseerd, inclusief de verscheping van je eigen auto. Een geweldig idee, met je eigen auto de veel bezongen en tot de verbeelding sprekende Route 66 in de VS rijden. Bij ons in het dorp hebben wij kennissen die deze route een paar jaar geleden met de Volvo-club gereden hebben. Zij vertellen er nog altijd enthousiaste verhalen over. Mijn besluit was: niet te lang nadenken en je gewoon opgeven. De kosten zijn behoorlijk, in de flyer wordt over 8.950 euro gesproken. Ach, je leeft maar een keer.

Na aanmelden bleek dat de flyer niet alleen bij de DS-club verspreid was. Er zijn minimaal 20 equipes nodig en daarom was de flyer ook aan o.a. de Jaguar club gezonden. In mijn ogen is het geen straf om zo’n mooie rit samen met Engels klassiek schoon te mogen maken.

Op 24 februari was de eerste informatiebijeenkomst. Een zeer enthousiast verhaal van twee mensen die de rit vorig jaar gereden hebben met een Austin Healy. De rit verloopt van New York tot Los Angeles, door 13 staten, met o.a. de Niagara Falls, Chicago, de hele Route 66, de Grand Canyon, Las Vegas en aan het einde de Pacific. Mijn enthousiasme werd steeds groter. In de zaal zaten 22 potentiële DS-equipes, 13 potentiële Jaguar-equipes en dan nog een handvol rijders van Healey, MG, Mercedes en Peugeot. Na de pauze kwam het zakelijke deel en hier zaten enkele tegenvallers bij. Er zijn toch nog flink wat bijkomende kosten voor verzekering, vliegtoeslagen, douanekosten en technische ondersteuning. In totaal is dit zo’n 2.300 euro per equipe. Natuurlijk wil je ook nog eten, drinken, tanken en uitstapjes maken.

Wat ook lastig leek: er mocht geen reserve-olie of -LHM mee verscheept. Die LHM was echt een probleem, maar dat is inmiddels opgelost en in elke auto mag nu voldoende reserve mee. Onderdelen en gereedschap mogen gewoon mee in de auto, mits je een gedetailleerde lijst voor de douane bijvoegt. Tja, wat is het risico bij verschepen? Vorig jaar was geen enkele auto beschadigd tijdens het verschepen. De vervoerder vliegt zijn eigen man in om bij het laden en lossen in de VS aanwezig te zijn! Aan het eind van de dag werd er gepolst hoeveel equipes nu zeker wisten dat ze mee gaan. Dat bleken er 17 te zijn. Voor de organisatie is dit voldoende om de reis door te laten gaan!

Ik blijf erg enthousiast en heb mij inmiddels opgegeven om met mijn zelf gebouwde DS Cabriolet mee te gaan. Ook mijn vrouw Henny is zeer enthousiast en gaat mee, ondanks haar uitspraak van enkele jaren terug toen we panne met de DS hadden: “Wij gaan nooit meer met deze auto op vakantie!” Maar ja, de Route 66 is geen vakantie. Het is een avontuur, een belevenis en het zal ook best hard werken worden.

Volgens mij is deze rit niet alleen voor bezitters van een Citroën DS, maar is het een geweldig avontuur voor alle Citroën-rijders. Stel je voor: in de VS de Route 66 rijden met een hele colonne klassieke Citroëns, in een land waar Citroën nauwelijks doorgedrongen is! Zorgen over deze reis? Ik weet inmiddels dat er een ex-Citroën-monteur, een arts en een apotheker in ruste mee gaan in een fel gekleurde DS Cabriolet. Geestelijke nood? In die cabriolet zit ook nog een psychiater! Omdat de equipe met de fel gekleurde DS Cabriolet zelf ook van de reis wil genieten, gaat er gelukkig vanuit de organisatie ook de nodige mankracht mee, een oplegger en vermoedelijk ook een technische man. De inschrijving is nog open tot eind mei via usamotorreizen.nl. Onder Citroën-liefhebbers wisselen we hier informatie uit over dit geweldige avontuur.

tekst: Egbert, foto: Pieter Bas, redactie: RensKorevaar

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook