In Memoriam: Willem van der Laan


In Memoriam: Willem van der Laan

Op woensdag 27 juli jl. is Willem van der Laan overleden en op woensdag 3 augustus is hij begraven. Aan de hand van de persoonlijke herinneringen van zijn zoon Richard eren we een groot Citroën-liefhebber en uitvinder aan wie de Citroën-wereld veel te danken heeft.

Willem Lourens van der Laan (Voorschoten, 3 oktober 1937 – Nieuw-Vennep, 27 juli 2016) wordt op zijn rouwkaart kort en krachtig getypeerd als citrofiel. Dat is raak, want Citroëns hebben een grote rol in zijn leven gespeeld en hij heeft de Citroën-liefhebbersgemeenschap diverse slimme reparatiemethodes nagelaten die niet meer weg te denken zijn. De groene kleur van de tekst op de rouwkaart symboliseert dat er LHM door de aderen stroomde.

Thuis was er een rommelkamer die vol lag met de tijdschriften Autovisie en Elektuur, en met buizenradio’s en andere knutselobjecten. Zo droeg Willem de liefde voor techniek over op zijn kinderen, die geholpen door hun vader de kinderkamers uitrustten met complete Citroën-interieurs: DS-dashboards en SM-stoelen.

Autobedrijf Van der Laan werd in 1967 opgericht. Willem sleutelde op Kaageiland aanvankelijk vooral aan Tractions en deed dat door ruimtegebrek vaker buiten dan binnen. Binnen was de lucht regelmatig zwaar van de spuitnevel, wat zoon Richard toen lekker vond ruiken, maar wat zeker niet gezond was.

Al snel verhuisde de zaak naar Buitenkaag op het vasteland. Ook daar stond de brug eerst nog buiten in het weiland. Binnen was het daar behaaglijker, want Willem had er een heel bijzondere installatie gebouwd. Met de HD-pomp van een DS werd de bij olieverversingen opgevangen motorolie uit een grote tank opgepompt en nuttig hergebruikt om de werkplaats te verwarmen. Citroën-onderdelen speelden ook een rol voor energieopwekking.  Op het erf stond een windmolen met gehalveerde DS-daken als wieken en met DS-motorkappen als staartstuk, waarmee auto-accu’s weer opgeladen werden. Zo was Willem van der Laan al vroeg duurzaam en milieubewust bezig. Toen later lpg als brandstof opkwam, werden ook lpg-tanks uit sloopauto’s gebruikt om er een kacheltje achter de draaibank mee te verwarmen.

Het was ook die wens naar duurzaamheid, de tegenzin om dingen weg te gooien, die Willem lieten zoeken naar methoden om veerbollen een langer leven te gunnen. Niemand geloofde erin dat die bollen opnieuw van stikstof konden worden voorzien, maar Willem liet deze uitdaging niet los en ontwikkelde het bijvullen van veerbollen dat zich daarna snel verspreid heeft.

Direct toen de Citroën SM uitgebracht werd, interesseerde Willem van der Laan zich voor deze bijzondere machine. Het mocht toch niet zijn dat zoiets moois door een matig geconstrueerde kettingspanner in de soep liep? Dat er nu nog zoveel SM’s zijn, hebben we ook te danken aan Willem, die als eerste hydraulische kettingspanners inbouwde. SM-bezitters kwamen daarvoor van heinde en verre naar Buitenkaag en vanaf 1998 naar Abbenes. De naam Van der Laan verwierf bekendheid onder Citroën-bezitters over de hele wereld.

Ook privé speelde Citroën een grote rol. Vakanties werden ondernomen per DS of SM en later ook met een verlengde HY. Zelfs bij een vliegvakantie naar Gran Canaria moest er een Citroën gehuurd worden om het binnenland te verkennen en dat lukte: het werd een Méhari. Ook het aluminium speedbootje kreeg stoelen en een stuurhuis uit een DS. Alsof dat nog niet genoeg was, werd de boottrailer uit een DS-bodem gemaakt, compleet met veerbollen en een startmotor om de HD-pomp aan te drijven.

Hoewel Willem toen hij jonger was vaak zei dat hij op zijn 55ste wilde ophouden om aan zijn eigen auto’s te kunnen sleutelen, is hij doorgegaan tot zijn 71ste. Zijn laatste klus is er een voor hemzelf geweest. Nadat hij de zelf uitgedokterde hydraulische kettingspanner en de elektronische ontsteking al in vele SM’s van klanten had ingebouwd, kwam die van hemzelf daarvoor pas als allerlaatste aan de beurt.

Die SM is voor Willem altijd heilig gebleven: niemand anders mocht erin rijden. Het onderhoud moest Willem de laatste jaren wel aan zijn zoon Richard overlaten, want hoewel hij het lang verborgen had weten te houden, was de ziekte FTD (frontaal temporale dementie) toch onverbiddelijk. Zo is Citroën langzaam uit de handen van de citrofiel Willem van der Laan gegleden. Willem van der Laan is zeker niet uit het geheugen van de Citroën-liefhebbersgemeenschap weggegleden, zo veel hebben we aan hem te danken. We wensen Willems familie en vrienden de sterkte die nodig is om dit grote verlies te kunnen verwerken. Je kunt hen hier je medeleven betuigen.

tekst: RensKorevaar o.b.v. herinneringen Richard van der Laan, foto’s: familie Van der Laan

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook