Garage Hydraulique

Gelezen: Citroën GS & GSA, Topklasse in het Middensegment


Gelezen: Citroën GS & GSA, Topklasse in het Middensegment

Eigenlijk zijn we nog maar net klaar met het boek dat Thijs van der Zanden afleverde over de Citroën BX. Toch is het nu al de beurt aan die andere middenklasser van Citroën: de GS/A. Eerder dan oorspronkelijk verwacht zal deze nieuwe uitgave, van de hand van Marc Stabèl, tijdens ICCCR 2016 beschikbaar zijn. En wij hebben ’t al gelezen!

De uitgaves van Citrovisie zijn inmiddels in de Citroën-wereld bekend om de hoge kwaliteitsstandaard waaraan ze moeten voldoen. Ook de nieuwe uitgave rond de Citroën GS en GSA, de tweede serie van Citroën die bij zijn onthulling als La Bombe werd aangeduid, gaat meteen de diepte in. De ontstaansgeschiedenis van de Citroën GS, die onder leiding van Paul Magès en Robert Opron werd ontworpen, wordt op soepele wijze duidelijk gemaakt. Ook deze keer wordt uitgebreid gebruikgemaakt van schitterend en vaak verrassend beeldmateriaal uit de archieven van onder andere Citroën Héritage.

De levensloop van de GS/A wordt verder per modeljaar besproken, waarbij alle wijzigingen chronologisch worden weergegeven. Daarmee wordt het nieuwe GS/A-boek meteen een standaardwerk dat je bij een grondige restauratie wilt gebruiken: op basis van dit boek moet het mogelijk zijn om je GS of GSA exact op de correcte fabrieksuitrusting te brengen.

Tussen de modeljaren door worden geregeld uitstapjes gemaakt naar bijzondere GS’en die bij een bepaald modeljaar horen, zoals de fraaie Camargue van Marcello Gandini, de GS M7 van Heuliez en uiteraard de gezochte GS Birotor. Bovendien komt het huis Chapron op intrigerende wijze aan bod.

We maken verder kennis met de GS Grande Exportation en alle andere GS’en in de rest van de wereld. Dat is een geschiedenis die veel langer loopt dan menigeen zou verwachten: de laatste GS loopt pas in 1994 van de band. Wat erg voor de kwaliteit van onderzoek voor dit boek spreekt, is dat met name in deze hoofdstukken de bestaande bronnen duidelijk met elkaar vergeleken worden en er op basis van steekhoudende argumenten wordt bepaald wat een realistische schatting is voor wanneer de laatste GS werd gebouwd, en hoeveel het er op dat moment waren. Het is dan ook absoluut duidelijk dat de auteur niet over éen nacht ijs is gegaan bij het samenstellen van dit boek.

Deze nieuwe uitgave van CitroVisie is wederom meer dan de moeite waard. Dat geldt niet alleen voor de eigenaren van een GS of GSA, maar voor iedere citrofiel en eigenlijk gewoon voor iedere zichzelf respecterende autoliefhebber. Dit boek wil je beslist in je kast hebben. Dat kan dan ook nog eens in twee verschillende uitvoeringen: de standaard uitgave en een extra luxe, op 150 exemplaren gelimiteerde Pallas editie.

Mensen die nog een GS of GSA willen aanschaffen, kunnen misschien maar beter nu toeslaan. De kans dat het boek van Marc Stabel de GS eindelijk z’n langverwachte klassiekerstatus zal brengen, is absoluut realistisch. Al was het alleen al omdat het verhaal rond de GS en GSA zo fascinerend in beeld wordt gebracht! Dat kan de prijzen van de GS/A nogal opjagen… Citrovisie heeft met Citroën GS & GSA, Topklasse in het Middensegment opnieuw een topklasse boek afgeleverd. Maak maar vast plaats tussen Citroën Visa – Voiture sans Frontière en Citroën BX – Voici la Nouvelle Citroën!

Wat vinden jullie ervan dat de GS/A eindelijk z’n eigen boek heeft gekregen? Je kunt hier reageren!

Tekst: Penny Lane, foto’s: Uitgeverij Citrovisie

© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook