Pokke’s pak vla


Pokke’s pak vla

Peter “Pokke” heeft onlangs “stiekem” een foto op het forum geplaatst van zijn DSuper met de bijnaam Pak vla. De korte tekst en de bijzondere bijnaam hebben ons nieuwsgierig gemaakt naar het hele verhaal. Dat begint met de restauratie van een Peugeot 504 coupé V6.

Toen ik na de aankoop en restauratie van mijn Peugeot 504 coupé V6 een telefoontje kreeg van mijn vriend uit Nancy die de coupé had gevonden, stond ik niet meteen te juichen. Hij vertelde mij dat hij nu toch weer iets moois gevonden had. Bij de restauratie van de coupé had ik nieuwe kokerbalken geplaatst en een complete motorrevisie gedaan, dus ik had even genoeg van roest en ander ongemak. Toch haalde hij mij over om een weekendje Nancy te doen en dan gelijk even die knalharde DSuper 5 uit 1972 te bekijken.

Ik ben altijd Peugeot-liefhebber geweest; mijn eerste auto was een 504. Ook de Citroën DS heb ik altijd al prachtig gevonden en dus was ik toch wel nieuwsgierig. De toezegging van mijn vriend uit Nancy dat dit het koopje van het jaar zou zijn, roestvrij en starten-lopen, deed mij besluiten om naar Nancy af te reizen. Toen ik de loods binnenkwam waar de auto stond viel mijn mond open van verbazing. Er stond een chassis op wielen met een motor. Het plaatwerk in de geeltint jonquille stond keurig rondom de auto opgesteld.

Nadat ik van de eerste verbazing bekomen was, begon ik de auto nader te bekijken. Ik ontdekte geen roest. De Franse eigenaar had de auto in 1985 binnen gezet, uit elkaar gehaald en volledig tegen roest behandeld. Hij had er nog wat reserveonderdelen zoals een bruin lederen interieur bijgekocht met de bedoeling de dame daarmee te verfraaien. Vervolgens heeft hij niet meer naar de auto omgekeken. Waarom deze enorm aardige Fransman niet meer aan de auto gewerkt heeft, is nog immer onduidelijk.

Nadat hij me had gecomplimenteerd met de 504 coupé vond hij dat ik zijn Godin maar moest kopen. De auto had 21 jaar daar gestaan en nadat mijn vriend en ik de auto in twee weken voorzien hadden van al het plaatwerk en een nieuwe benzineleiding, startte de dame inderdaad zonder al te veel problemen. Natuurlijk zijn er sindsdien genoeg dingen vervangen, maar die reken ik tot het normale onderhoud.

Pak vla heeft zich in de afgelopen elf jaar een enorm betrouwbare en comfortabele wagen getoond. Ik weet niet of ik haar had gekocht als ze net zo slecht als de 504 coupé was geweest, maar ik ben nog steeds blij dat ik haar gevonden heb.

Natuurlijk zou ik het leuk vinden om jullie reacties in mijn topic Pak vla te kunnen lezen.

tekst en foto’s: Pokke

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook