Citroën Jumper 2.2 HDi, getest in de Alpen


Citroën Jumper 2.2 HDi, getest in de Alpen

Bij de Alpenrun reed de keukenploeg in een Citroën Jumper 2.2 HDi. Die blijkt een luxueus uitgeruste, krachtige en comfortabele besteller te zijn. Voluit over de Autobahn, scherp sturen over smalle paswegen, achteruit manoeuvreren door poortjes: hij doorstaat alle tests met glans.

We gaan met het forum een kort weekje op vakantie en nemen mee: volle koelkasten, keuken, tent, banken, tafels, een oude militaire veldkeuken, grilplaat, boodschappen, een paar blikjes drinken, een paar kilo eten en nog zo veel meer. Als organisatie werden we er bijna zenuwachtig van. We hadden een bus nodig om dit allemaal mee te nemen en niet zo’n kleine ook!

Enkele weken voor de Alpenrun kwam het bericht dat we konden testrijden met een Citroën Jumper L2H2, op en neer naar Italië. Wat een perfecte rit om de Jumper goed aan de tand te voelen!

Vrijdagochtend 9 uur. We halen de Jumper op bij Citroën en we beginnen ons rondje langs de verschillende opbergruimtes om spullen op te halen en in te laden. Bij het inladen van de eerste spullen vallen er al gelijk wat dingen op, zoals de kleine afgetimmerde wielkasten in de verder grote vierkante laadruimte met een lekker lage vloer. Beide achterportieren openen 90 graden en na het indrukken van een knopje zelfs 180 graden. En wat is de schuifdeur lekker groot! Erg handig om de zware lompe oude veldkeuken in te laden. Snel nog even de boodschappen doen en thuis wat kampeerspullen inladen.

Na een korte powernap is het midden in de nacht de hoogste tijd om te vertrekken. Achteruit de oprit af door het smalle hek is geen enkel probleem. De grote spiegels (waarvan zelfs de dodehoekspiegels los van de gewone spiegels elektronisch versteld kunnen worden), parkeersensoren en het scherm op het multimediasysteem wat aanspringt op de achteruitrijcamera bij het inleggen van de achteruit maken het manoeuvreren met de grote bus lekker makkelijk. De navigatie wordt op de voorruit geplakt en een iPod aangesloten op het multimediasysteem. We zijn onderweg!

Ikzelf heb voor vertrek nog wat slaap kunnen pakken en neem als eerste plaats op de bestuurdersstoel. De Jumper is voorzien van een geveerde bestuurdersstoel welke op heel veel manieren te verstellen is. Een prima zithouding is al snel gevonden. De twee andere zitplaatsen zijn een stuk krapper en misschien niet helemaal geschikt voor een rit van elf uur, maar mijn beide reisgenoten hebben daar niet echt last van en slapen al snel in de onmogelijkste houdingen.

Mijn laatste rit in een bestelbus was denk ik in mijn ex-C35. Met de C35 was bij 90 km/h toch echt de maximale kruissnelheid wel bereikt. Gelukkig is er in 30 jaar veel verbeterd in bestelbusland. Al snel zijn we de eerste grens over en gaat de kruissnelheid omhoog richting de 140-150 km/h. Cruise control aan, andere muziek van de iPod selecteren via de stuurbediening en maar kilometers maken. Dat gaat lekker op zo’n lege Autobahn!

Al snel zijn we Duitsland door en komen we in de ochtendspits bij de Brennerpas, jaja we zijn er al bijna! Om bij de camping te komen zat er een echte bergpas met kleine haarspeldbochten in onze route, de Jaufenpas (ss44). Moeiteloos sleept de 2.2 HDi met een gezonde 130 pk en 320Nm koppel de toch wel behoorlijk volgeladen bus naar 2100 meter hoogte. De versnellingspook zit op het dashboard en de zesbak schakelt ook tijdens deze bergklim doeltreffend en zonder zoeken op en neer door de versnellingen. Na het bereiken van de top en een korte pauze werd het tijd voor de afdaling. Bergaf moeten we het een aardig stuk rustiger aan doen. We dalen af in zijn 2, maar het gewicht van de bus en de beperkte weerstand van de zuinige moderne dieselmotor zorgen ervoor dat het motorremvermogen niet zo groot is. We moeten regelmatig bijremmen en houden de snelheid maar liever laag.

Mooi op tijd komen we aan op de camping. Helemaal volgens de weersvoorspelling regent het een klein beetje en beginnen we met het opbouwen van het kamp. Gelukkig is de voorspelling voor de komende dagen veel beter.

Binnen een paar uur hebben we het hele kamp opgebouwd en staan ook onze eigen tentjes. Het begint wat donkerder te worden en de eerste deelnemers komen binnendruppelen. Zelf moeten we nog even op zoek naar wat eten. Na bezoeken van een paar gesloten restaurants kiezen we op de navigatie een restaurant uit wat hemelsbreed op enkele kilometers afstand van de camping ligt. De weg wordt steeds smaller en de haarspeldbochten steeds krapper. Gelukkig hebben we al aardig aan de Jumper kunnen wennen en met het goede overzicht rondom de auto sturen we de Jumper de weg over alsof het een Japanse kei-car is. We hadden even niet aan zien komen dat het restaurant van de navigatie naast het bergstation ligt van de cabinelift die over onze camping heen gaat. Na het aanwijzen van een BOB, het drinken en eten van wat lokale specialiteiten (onder andere een heerlijke Schweinehaxe) en het weer afdalen richting de camping is de Alpenrun begonnen.

Op de heenreis hebben we ‘s nachts lekker door kunnen rijden, met een gemiddelde snelheid van 112 km/h waren we positief verrast over het verbruik van 10.6 liter per 100 km. Over de gehele testrit van 2.436 km was het gemiddelde verbruik 10.4 liter per 100 km, bij een gemiddelde snelheid van 78 km/h. Dit klinkt misschien als een hoog verbruik, maar vergeet niet dat we lekker hebben kunnen doorrijden, dat het een hoge grote bus is en dat het hele CiFo-basiskamp achterin de laadruimte lag.

Samenvattend: de Citroën Jumper 2.2 HDi is een krachtige, snelle en comfortabele bestelbus. Zowel op de Autobahn als op steile Alpenpassen staat hij zijn mannetje. Het dashboard met kleurenscherm is bijzonder compleet. Dankzij goed verstelbare spiegels en een fijne achteruitrijcamera konden we de bus schadevrij weer inleveren.

Je kunt hier reageren op dit artikel.

tekst: MaartenH, foto’s: MaartenH en Citroën Communication

© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook