Citroën rijden in Maleisië


Citroën rijden in Maleisië

Onlangs stelde Arnout-Jan een vraag over CX rijden in de tropen. De Redactie was direct wakker! Zo kunnen we je nu op de voorpagina Arnout-Jans verhaal brengen over het kleine, maar enthousiaste Citroën Network Malaysia. Zet de airco maar vast aan!

Het merk Citroën heeft ook in Maleisië een lange geschiedenis. Al in de jaren ‘50 werden er Traction Avants, 2CV’s en later DS’en geïmporteerd door het bedrijf Cycle & Carriage. In de jaren ‘70 genoot de GS behoorlijke populariteit, gevolgd door de CX. In de late jaren ‘80 werden er behoorlijke aantallen lokaal gebouwde BX’en verkocht. De kwaliteit van de assemblage liet helaas nogal wat te wensen over en dat leverde het merk een matige reputatie op, die tot heden voortleeft. In de jaren ‘90 zijn er nog redelijk wat XM’s, ZX’en en Xantia’s afgezet en rond de millenniumwisseling heeft het lokale merk Proton een tijd lang een re-badged AX op de markt gebracht als Proton Tiara. Later zijn de Xsara Picasso en C5 I nog kleine verkoopsuccessen geweest in Maleisië. Helaas worden de meest recente jaren in de Maleise Citroën-historie gekenmerkt door strubbelingen rond het distributeurschap, die de reputatie en de verkopen van het merk uiteraard niet ten goede komen.


foto: David Chan, MSVCR Singapore

Ondanks alles is er in Maleisië een hechte en actieve groep Citroën-liefhebbers, waar ondergetekende sinds 2005 of daaromtrent deel van uitmaakt. Het wagenpark van Citroën Network Malaysia bestaat uit een enkele GS, een stuk of wat DS’en (zie )dsinasia.com), enkele CX’en en BX’en en nog wat XM’s en Xantia’s. Sinds ik zelf mijn Nederlandse 2CV6 naar Maleisië heb overgehaald, is mijn voorbeeld door anderen gevolgd, zodat er nu ook een handjevol 2CV’s op de Maleise wegen rondrijdt. In Maleisië rijdt men - in theorie Smile – links. De wegen zijn over het algemeen goed, maar het verkeer is behoorlijk chaotisch, met name vanwege de vele brommers. Zo dicht op de evenaar is het uiteraard flink warm en vochtig. Hoewel het gebrek aan airco niet door iedereen op prijs wordt gesteld, kan de 2CV hier prima tegen, maar de Maleise CX’en en DS’en willen nog weleens oververhit raken bij een stevige rit.

Voor technische ondersteuning zijn er rond Kuala Lumpur een paar garagisten die de kennis en vaardigheden hebben om aan de Citroëns te sleutelen, met name aan de LHM-geveerde typen. Onderdelen zijn helaas schaars en importeren is kostbaar vanwege hoge importtarieven.

Wat in Maleisië wel goed en relatief goedkoop kan, is plaat- en spuitwerk. Ook voor de restauratie van interieurs zijn hier goede vakmensen. Van deze mogelijkheden heb ik gretig gebruik gemaakt bij het opknappen van mijn Citroën CX Prestige uit 1980, die na een paar jaar min of meer dagelijks gebruik enigszins mottig geworden was. Rond 2009-2010 is de auto een klein jaar van de weg geweest: de combinatie van Maleis vakwerk en het een en ander aan nieuwe en NOS onderdelen van CX-Basis heeft een puik eindresultaat opgeleverd. Ook mijn 2CV is hier van een nieuwe, Maleise laklaag voorzien. Die is in de originele kleur, maar uiteraard wel wat glanzender dan origineel uitgevoerd; al met al naar volle tevredenheid.

In een klassieke Citroën rondrijden levert in Maleisië heel wat nieuwsgierige en bewonderende blikken op. Vooral de 2CV is een publieksfavoriet. De auto’s van het Citroën Network Malaysia zijn ook graag geziene gasten bij klassiekerevenementen zoals Asia Klasika, het Maleise equivalent van Pebble Beach. In 2015 heeft een o zo bescheiden Citroën AU uit 1952 daar zelfs de hoofdprijs weggesleept! Vorig jaar zijn we uitgenodigd voor de F1-rijdersparade op Sepang: het voorstelrondje over het circuit vlak voor de wedstrijd. Toen mocht ik Romain Grosjean op de achterbank van de 2CV rondrijden, wat voor veel hilariteit bij Romains team zorgde. Zo zie je: “Nothing Moves You As A Citroën!”


foto:  F1 Society Malaysia

Je kunt hier op dit artikel reageren.

tekst: Arnout-Jan; foto’s, voor zover niet anders vermeld: Citroën Network Malaysia/Arnout-Jan

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook