Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
De Kleine Dame

Van schuurvondsten wordt wel beweerd dat ze niet meer voorkomen. Dat is natuurlijk onzin: mettertijd is de definitie van een klassieker meeveranderd met wat er zoal in schuren staat. Een Citroën DS was in de jaren dat Herbert Hesselmann de collectie van Michel Dováz vastlegde nog lang geen schuurvondst. Die tijd is voorbij. De redactie laat zien wat dat zoal kan opleveren!
Ergens in een schuur op een locatie in het zuidoosten van de BeNeLux werd ze gevonden. Niks te vroeg ook. Het plaatwerk begon duidelijke symptomen van een gevalletje staalworm te vertonen. Van d’r hoogrode lak was weinig overgebleven. De grijze bekleding was hopeloos verschoten. Rondom en bovenop haar waren allerhande objecten gestapeld, die op zich al weer een interessante blik op het verleden boden: lege blikken waarin ooit bovensmeringsolie had gezeten, oude kranten, jampotjes met daarin een verzameling bevestingingsmaterialen van diverse soort maar vooral met verschoten etiketten uit reeds lang uitgebreid in geschiedenisboeken belichte perioden, en zowaar een restant van een pakje ‘Miss Blanche Virginia Cigarettes’... Eén en ander sfeervol uitgelicht door een schamel peertje in een vergeelde looplamp, losjes over een hanenbalk geslagen.
Het zijn van die gevallen waarin het uitgraven van het object van begeerte evenveel plezier kan bieden als het doel zelf; een tijdreis waarbij meermaals, als niet altijd, de vraag is gesteld hoe het komt dat zo’n auto zo is achtergelaten. De vraag is altijd maar óf zo’n auto is achtergelaten: immers, al die spullen zijn er in de loop van vele jaren op en rond verzameld. Die auto is nooit werkelijk verlaten, ze is alleen in onbruik geraakt.
Dat is in het geval van de kleine Dame waarop de redactie de hand heeft weten te leggen zeker het geval. Natuurlijk heeft ze eerst een lange carriére gehad met vele plezierige kilometers over des heeren trottoirs. Niet bij n eigenaar, want na een jaar of twee rijplezier was het tijd voor iets ruimers. Dus werd ze verkocht, en nog eens doorverkocht. Daarna kwam de klad er wat in: niet iedere bestuurder is even zachtzinnig met z’n wagen, en ook onze kleine Dame liep het een en ander aan speelschade op. Niets bijzonders verder, totdat de fusees ruim waren geworden, de banden kaal, de wiellagers ruim, en de laatste bestuurder uit de wagen was gegroeid. In dit geval iemand die de wagen prima in een ruime schuur op kon bergen. Een eigenaar wiens ouders misschien hadden bedacht dat ze ooit grootouders zouden worden en dan toch een stijlvolle wagen aan de kleine spruit wilden kunnen overdragen.
Het zou uiteraard nooit gebeuren. Niet dat die spruit er niet kwam, maar in de loop van de tijd hadden zich al die jampotjes, kranten, olieblikjes, oude spuitbussen en dat lege pakje Miss Blanche Virginia Cigarettes zich in, op en om de kleine Dame genesteld. Het uitstellen van de opknapbeurt begon met het uitstellen van het opruimen. Een kleine twee jaar en vele kilometers met een olijke Bobby Car later was de beoogde nieuwe eigenaar natuurlijk uit de wagen gegroeid. Sindsdien werd er alleen nog maar een stapel kranten aan de rest toegevoegd. De muizen hadden nu in ieder geval wel een keurig permanent onderkomen gevonden.
Van lieverlee moest het er natuurlijk van komen dat de kroegpraat over de kleine Dame bij een liefhebber terecht kwam. Niet zomaar een liefhebber natuurlijk, want iemand die zich bezighoudt met het volschrijven van deze voorpagina. De Dame werd ontdaan van alle oude kranten en jampotjes - en het lege pakje Miss Blanche Virginia Cigarettes - en tentoongesteld op wat misschien wel het belangrijkste Citroën-evenement van de BeNeLux is: CitroMobile 2014. Als schuurvondst.
Zo kan zo’n dame natuurlijk niet blijven. Daarom is ze gebombardeerd tot redactie-DS (het is uiteindelijk nog immer geen hoogconjunctuur, en ook wij van de redactie zullen op de kleintjes moeten letten). Dat betekent dat het te verwachten is dat de kleine DS nog wel eens vaker op deze voorpagina zal verschijnen. Er wordt gefluisterd dat er snode plannen met het Dametje zijn… Het precieze hoe en wat kun je hier volgen!
Reageren op de schuurvondst-redactie-DS kan in het speciale draadje dat we ervoor hebben gemaakt.
Tekst en foto: Penny Lane.