Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (31)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Downsizen is ook niet alles…
Met een beetje fantasie kun je er een smiley in zien, maar het is de cilinderkop van de bekende 1.6 THP-motor van PSA, een voorbeeld van een gedownsizede motor. Kleiner, zuiniger en schoner, met tóch voldoende power: dat is het idee achter downsizen. Goed onderhoud is echter belangrijk.
Het idee van downsizen is vooral ingegeven door de in de loop der jaren steeds strenger geworden milieu-eisen. Sinds anderhalf jaar weten we dat het voor fabrikanten niet zo makkelijk is daaraan te voldoen. Om goede prestaties, minder verbruik én lagere emissies te verkrijgen, halen automakers alles uit de kast, bijvoorbeeld een katalysator, hogere compressie door o.a. directe inspuiting, een zo “glad” mogelijk inlaattraject, lichtere legeringen, holle onderdelen, een turbo.
Een driewegkatalysator voor benzinemotoren en rechts een roetfilter voor diesels.
Directe dieselinspuiting. De kom in de zuigerbodem fungeert als deel van de verbrandingskamer.
Een twin-scroll turbo en uitlaatspruitstuk van een 1.6 THP-motor.
Downsizen brengt echter ook risico’s met zich mee. Een hogere compressie kan kloppen (pingelen) in de hand werken. Als ook nog eens te lang met dezelfde olie wordt doorgereden of als het eigenlijk de verkeerde olie is, kunnen ernstige problemen ontstaan.
Zuigerbreuk van een DS3 Racing en een Mini Cooper ten gevolge van kloppen.
Enkele tips:
- Motorolie: Total Quartz Ineo First 0W30 (PSA ACEA C2). Bij een verbruik van meer dan 1 liter op 5000 km alle olie verversen, dus niet bijvullen. In ieder geval verversen bij 20.000 km of één jaar.
- Brandstof: liever RON98 (premium) dan RON95; diesel bij voorkeur met een hoger cetaangetal.
- Ontsteking: bougies vervangen om de 20.000 km.
- Koelvloeistof verversen om de 60.000 km of vier jaar.
- Bij een beurt het inlaattraject loshalen en reinigen.
- Niet alléén maar zuinig rijden: door regelmatig flink door te trekken wordt vuil (deels) verbrand.
Het bovenstaande is een zeer korte samenvatting van een uitgebreid artikel van forumlid Citrophile: Achtergrond en onderhoud van gedownsizede motoren. Zéér informatief en de moeite van het lezen absoluut waard! In datzelfde topic kun je ook een reactie op dit voorpagina-artikeltje plaatsen.
tekst, foto’s en bronnen: zie het artikel van Citrophile