Downsizen is ook niet alles…


Downsizen is ook niet alles…

Met een beetje fantasie kun je er een smiley in zien, maar het is de cilinderkop van de bekende 1.6 THP-motor van PSA, een voorbeeld van een gedownsizede motor. Kleiner, zuiniger en schoner, met tóch voldoende power: dat is het idee achter downsizen. Goed onderhoud is echter belangrijk.

Het idee van downsizen is vooral ingegeven door de in de loop der jaren steeds strenger geworden milieu-eisen. Sinds anderhalf jaar weten we dat het voor fabrikanten niet zo makkelijk is daaraan te voldoen. Om goede prestaties, minder verbruik én lagere emissies te verkrijgen, halen automakers alles uit de kast, bijvoorbeeld een katalysator, hogere compressie door o.a. directe inspuiting, een zo “glad” mogelijk inlaattraject, lichtere legeringen, holle onderdelen, een turbo.


Een driewegkatalysator voor benzinemotoren en rechts een roetfilter voor diesels.


Directe dieselinspuiting. De kom in de zuigerbodem fungeert als deel van de verbrandingskamer.


Een twin-scroll turbo en uitlaatspruitstuk van een 1.6 THP-motor.

Downsizen brengt echter ook risico’s met zich mee. Een hogere compressie kan kloppen (pingelen) in de hand werken. Als ook nog eens te lang met dezelfde olie wordt doorgereden of als het eigenlijk de verkeerde olie is, kunnen ernstige problemen ontstaan.


Zuigerbreuk van een DS3 Racing en een Mini Cooper ten gevolge van kloppen.

Enkele tips:

- Motorolie: Total Quartz Ineo First 0W30 (PSA ACEA C2). Bij een verbruik van meer dan 1 liter op 5000 km alle olie verversen, dus niet bijvullen. In ieder geval verversen bij 20.000 km of één jaar.

- Brandstof: liever RON98 (premium) dan RON95; diesel bij voorkeur met een hoger cetaangetal.

- Ontsteking: bougies vervangen om de 20.000 km.

- Koelvloeistof verversen om de 60.000 km of vier jaar.

- Bij een beurt het inlaattraject loshalen en reinigen.

- Niet alléén maar zuinig rijden: door regelmatig flink door te trekken wordt vuil (deels) verbrand.

Het bovenstaande is een zeer korte samenvatting van een uitgebreid artikel van forumlid Citrophile: Achtergrond en onderhoud van gedownsizede motoren. Zéér informatief en de moeite van het lezen absoluut waard! In datzelfde topic kun je ook een reactie op dit voorpagina-artikeltje plaatsen.

tekst, foto’s en bronnen: zie het artikel van Citrophile

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook