Een nieuw topmodel graag


Een nieuw topmodel graag

Dat er van de Franse grandeur niet zo heel veel over is, werd al pijnlijk duidelijk in 2012, toen de juist verkozen president François Hollande voor een Citroën DS5 als voiture présidentielle koos. Niets mis met een DS5, maar van presidentiële allure?

De traditie dat een Franse president ook ambassadeur van de Franse automobielindustrie is en zich dus altijd in een Frans haut de gamme model, meestal voorzien van een speciaal nummerbord, laat rondrijden, is niet van vandaag of gisteren. Vaak wordt de auto van Vincent Auriol (president van 1947 tot 1954) als het startpunt van deze traditie gezien. Zijn zwarte Talbot Lago Record T26 4.5L 26CV uit 1950, met het kenteken 1 - H75, bestaat nog steeds. (“Speciaal nummerbord” is eigenlijk onjuist, want een nieuwe president kon hetzelfde nummerbord desgewenst op een auto van zijn keuze zetten, alhoewel meestal een variant werd gekozen.)

Auriols opvolger René Coty (1954-1959) liet het niet bij één voiture. Bekend zijn zijn Citroën Traction 15/6 Limousine (de 1 FU 75), zijn 15/6 H Limousine Franay / Charbonneaux en de 15/6 Limousine cabriolet, die De Gaulle nog van hem zal overnemen.

Wie kent niet de beelden van Charles de Gaulle (1959-1969), staande in een DS? Wie heeft niet gehoord van de aanslag op zijn leven in de Parijse voorstad Clamart op 22 augustus 1962, toen commando’s van de OAS (Organisation de l’Armée Secrète) zijn DS met automatische wapens bestookten, de banden links voor en rechts achter lek schoten, maar De Gaulles chauffeur er toch nog in slaagde met 100 km/u zijn baas in veiligheid te brengen? Toch heeft De Gaulle niet alleen maar in Citroëns gereden: iets minder bekend is bijvoorbeeld de Simca Vedette Présidence V8 Cabriolet, ontworpen door Chapron.

In de war door de revolte van 1968 en teleurgesteld door de uitslag van het referendum van 1969, verlaat Charles de Gaulle het politieke toneel; hij wordt opgevolgd door Georges Pompidou (1969-1974). Deze overlijdt nog voor hij de (toen) zeven jaar durende ambtstermijn heeft kunnen volmaken. Pompidou was privé een liefhebber van Porsche, maar de gelegenheid zich in een SM Présidentielle aan de bevolking te tonen liet hij zich niet ontgaan.


 
De president met de mooiste naam aller tijden, Valéry Giscard d’Estaing, of VGE zoals hij vaak werd en wordt aangeduid (1974-1981) maakte ook nog wel gebruik van een DS, maar zijn voorkeur ging uit naar de Peugeot 604. Omdat hij ooit een ernstig ongeluk in een auto met 691 in het kenteken had overleefd, meende hij dat een nummerplaat met die cijfers in die volgorde erin hem zou beschermen.

En dan de socialisten aan de macht! François Mitterrand maakte twee termijnen vol: 1981-1995. Hij beschikte in die veertien jaar natuurlijk over meerdere auto’s (o.a. een XM en een Renault R25 Baccara), maar omdat hij natuurlijk “een gewone man” was én Renault in zwaar weer verkeerde, liet hij zich ook fotograferen in een Renault R5, aan het stuur nog wel.

Onder Jacques Chirac (1995-2007, eerder burgemeester van Parijs) wordt de presidentiële ambtstermijn teruggebracht tot vijf jaar. Chirac reed graag in zijn eigen, toen al verouderde CX Prestige, met in het kenteken (19 FLX 75) zijn favoriete getal 19, nummer van het departement waarvoor hij jarenlang député was. Hij heeft ook nog gebruikgemaakt van, onder meer, een Renault 25 2.5i 205pk en later een Renault Safrane. In 2007, na het overdragen van de nucleaire codes en wie weet wat nog meer, neemt hij in stijl, dat wil zeggen in een Citroën C6, afscheid van zijn opvolger, die hem vriendelijk toeklapt.

Bij zijn installatie op 16 mei 2007 defileert Nicolas Sarkozy (2007-2012) over de Champs Elysées in een Peugeot 607 Paladine, een prototype dat nooit in productie is gekomen. Strikt genomen is dit ook geen voiture présidentielle, want Sarkozy had hem slechts te leen gekregen van Peugeot. Bij andere gelegenheden werd hij vaak vervoerd in een verlengde Vel Satis 3.5i 240pk V6 24V, bestand tegen kalasjnikovs en door toepassing van de modernste technieken eerder een rijdend kantoor dan een auto. Privé bezat of bezit hij een C6.

Daarmee belanden we in de tegenwoordige tijd en bij ons “probleem”. François Hollande (2012-heden) heeft in de afgelopen tijd gereden in o.a. een Citroën DS5 Hybride 2.0 HDi 163 pk. Een mooie auto natuurlijk, maar een middenklasser, geen Citroën haut de gamme. Afgelopen september heeft het Elysée nog een Renault Espace besteld, evenmin de absolute top. Klein schandaaltje: Hollande zal, áls hij de presidentskandidaat van de Parti Socialiste wordt voor de verkiezingen van 2017 -dat weet hij in januari- rondgereden worden in een… Volkswagen Sharan, die in mei van dit jaar door de PS is aangeschaft. Volgens een woordvoerder van de partij zouden er namelijk geen Franse auto’s zijn met schuifdeuren achter. Oei, foutje: zowel de Citroën SpaceTourer als de Peugeot Traveller zijn daarvan voorzien.

Ook aan de genoemde Espace zit een Duits tintje: Hollande wilde graag een auto in diep donkerblauw, een kleur die hij bij zijn favoriete merk Volkswagen had gezien. Helaas heeft Renault die kleur niet. Gelukkig kan iedere automaker bij de betreffende lakfabrikant terecht, dus straks rijdt de president in een Duits-donkerblauwe Espace.

Hoogste tijd voor een nieuw topmodel van Citroën! Een studie-auto als de CXperience gaat het niet worden: zelfs al zou hij in productie worden genomen, het is geen model om het Franse staatshoofd in te vervoeren. Wie weet wordt de opvolger van de C5 (die dan wel een nieuwe naam moet krijgen) straks in het hoogste segment gepositioneerd?

Reageren op dit artikel kan hier.

tekst: Rougefurio; foto’s: internet
met dank aan Peter Vermaas (NRC Handelsblad)

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook