Hoe slechte reproductie onderdelen onze hobby in gevaar brengen


Hoe slechte reproductie onderdelen onze hobby in gevaar brengen

Als je een klassieke auto rijdt, moet je af en toe een nieuw onderdeel installeren. New Old Stock, of.. reproductie..

Het is donderdagmiddag, ik sta in een klein Belgisch plaatsje in de buurt van Eupen op de parkeerplaats van een supermarkt. M’n vriendin is de winkel in, m’n zoon doet een dutje in de CX en dus wacht ik even bij de auto zodat hij lekker door kan slapen. Hij waardeert het comfort van de auto.

Ondertussen verwonder ik me andermaal over de kwaliteit van de wegen in België. Het lukt blijkbaar bij onze zuiderburen niet eens om een parkeerplaats strak te asfalteren. Een lappendeken met bijbehorende gaten. M’n ogen glijden over het ‘asfalt’ en kijk en profil naar de CX. Zo’n smalspoor serie 1 blijft toch echt het mooiste. Er zijn mensen die een serie 2 mooier vinden, maar dat is toch een beetje alsof je je vriendin (nadat ze wat gezetter is geworden met de jaren, ook nog eens) een setje siliconen cadeau geeft..

En zo gaan mijn gedachten heen en weer terwijl ik wacht tot m’n vriendin terug is uit de supermarkt én totdat er een nieuwe baksteun aankomt op de camping. Want die is kapot. Alweer.

Begin dit jaar vond ik dat m’n baksteun toe was aan vervanging. Die steun zat er zo’n 8 jaar in en was wat uitgezakt en ik besloot een ander exemplaar te monteren. Die steunen worden gereviseerd: je levert een oud exemplaar in (op borg) en er wordt nieuw rubber in gevulkaniseerd. Prima systeem, maar dan moet het wél goed zijn..

Die steun had dit jaar zo’n 600 km gemaakt. Vlak voordat ik op vakantie ga, gaat de CX altijd even op de brug voor een kleine inspectie. En zowaar: steun compleet uitgezakt en rubber uitgescheurd. Hoera! De inspectieronde heeft zin! Snel contact gelegd met de leverancier (ook zij stonden versteld) en een nieuwe kon worden opgehaald. Op zondag gemonteerd, maandag rijden. 300 kilometers, jawel. Ik zat net in België, op de camping van een oud collega. Op dinsdag controleer ik de steun.. Uitgezakt, uitgescheurd. De bak heeft het chassis al aangetikt. Gelukkig zitten we op een fijne camping.

Nou kan je dan gaan vloeken en tieren, maar daar wordt zo’n steun niet beter van. Snel een andere leverancier bellen en diezelfde dag gaat de steun nog op de post! Nou moet de steun wel een landsgrens over, dus ik verwacht hem niet op woensdag, maar op donderdag. Nou, dan ken je België nog niet..

Blijkbaar zijn er stakingen bij de posterijen. Geen idéé wanneer ik de steun kan verwachten. Bijgaans gevolgd door een nationale vrije dag, waarbij de postbezorgers en wegenbouwers gezamenlijk pinten gaan vatten en fier zijn op hun werk. Op zaterdag wordt er ineens dan ook niet meer bezorgd en zowaar kon ik maandag de steun in ontvangst nemen. Het inbouwen geschiedde tussen de buien door en binnen een uurtje kon ik weer onbezorgd sturen. Snel door naar drogere oorden!

Vorig jaar had ik ook zoiets: Ik had na de revisie van m’n motor een gereviseerde dynamo gemonteerd. Daar zat een nieuwe spanningsregelaar (geen New Old Stock, maar een moderne vervanger) in en die is redelijk snel gesneuveld, uitgerekend op vakantie. Dat is uiteindelijk redelijk snel opgelost, maar dat euvel werd pijnlijk opgerakeld terwijl ik nog aan het nagenieten was van mijn geslaagde reparatie bij Garage Trottoir.

Terwijl ik in m’n hoofd een heel betoog hou over de kwaliteit van NOS onderdelen, dat fabrikanten er toch niets aan hebben om slechte kwaliteit reproductie onderdelen te leveren en dat leveranciers hun waar zouden moeten controleren hoor ik in de stoel naast mij iemand iets voorstellen met ‘wellicht volgend jaar een fietsvakantie’..

Wat zijn jouw ervaringen met reproductiedelen? Zowel positief als negatief, we zijn benieuwd naar je verhaal!

Tekst en foto’s: Nielsje
Reageren op dit artikel kan hier.

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook