Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Parc André Citroën
Pal aan de Seine en aan de rand van het bedrijvige 15de arrondissement in Parijs ligt Parc André Citroën, genoemd naar de man die er automobielgeschiedenis heeft geschreven. Herinnert in het park nog iets aan de legendarische autobouwer? En zo niet, is een bezoek toch de moeite waard? De fotos hieronder vertellen hun verhaal.
De locatie van Parc Andre Citroën is al sinds de achttiende eeuw een industrieel terrein. De lijfarts van de graaf van Artois, Louis Berthollet, stichtte er een bleekwaterfabriek, toen nog ver buiten Parijs in het dorpje Javel. Aan dat plaatsje herinnert, nu het dorp is opgeslokt door de stad, alleen nog het Franse woord voor bleekwater: Eau de Javel, en natuurlijk de metrohalte Javel waar je uitstapt om bij Parc André Citroën te komen.
In 1915 richtte André Citroën op de locatie zijn eerste fabriek op. En omdat Frankrijk op dat moment diep ondergedompeld was in de eerste wereldoorlog was dat een munitiefabriek. De productie kwam grotendeels neer op vrouwen. Veel mannen waren immers aan het front. In 1919 werd een vreedzamer invulling van de fabriek gevonden en een waaraan wij gebruikers van dit forum nog dagelijks plezier hebben: Autos. Op de plaats waar nu exotische planten en bomen groeien, rolden decennia terug de Rosalie, de eend, de DS, SM en Traction van de band. Niet in die volgorde natuurlijk
Toen de Citroënfabriek op de locatie Javel in 1974 sloot, raakte het terrein in onbruik en verval. Pas twee decennia later werd er een groot stadspark geopend, ontworpen door een aantal vooraanstaande Franse architecten en landschapsarchitecten. En die combinatie is te zien. De buitenruimtes zijn sober en architecturaal ontworpen, en de gebouwen en gebouwtjes die erin staan, staan weer in dienst van het landschap. Het geheel is sober en symmetrisch, maar nooit saai. Voor inspiratie hebben de ontwerpers vooral teruggekeken naar de Franse tuinarchitectuur van de voorbije eeuwen. Denk aan de tuinen van Versailles en andere grote paleizen. Groot, symmetrisch en, jawel, keurig onderhouden. Wie bij het horen van de naam Citroën denkt aan een luchtige en rommelige laissez-faire mentaliteit zal verbaasd zijn. Parc André Citroën is Gründlich!
En ook niet eenkennig. De Franse traditie is overduidelijk, maar de reeks van zes betonnen paviljoens allemaal nét iets verschillend van elkaar staat in de Engelse traditie van follies. Gebouwtjes dus die geen andere functie hebben dan een leuk gebouwtje zijn. Uit de Japanse school is een deel van de plantkeuze ontleend. Aan het hele park ligt een ingewikkelde filosofie ten grondslag, maar ook zonder die te kennen, is het een indrukwekkende en leuke bestemming. Het park heeft dan ook een heuse buurtfunctie. Op een mooie dag wordt het goed bezocht voor een wandeling, een spelletje, een biertje. En zelfs een hele schoolklas zocht verkoeling in de enorme fontein met 120 waterstralen. Bordjes zeggen dan wel dat dat allemaal niet mag, maar, allez: Laissez-faire?
De meest in het oog springende attractie van Parc André Citroën is wel de luchtballon die, vastgemaakt aan een kabel, een hoogte van 150 meter bereikt. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht over Parijs, waar in het centrum de Montparnassetoren en de Eiffeltoren op ooghoogte kunnen worden bewonderd. Wat verderop steekt alleen La Défense af tegen de verder tamelijk lage Parijse architectuur. Mooi is ook dat er voor de luchtballon geen wachtrij bestaat en een ritje van een minuut of twintig een fractie kost van de andere uitzichtpunten. Een heel ietsiepietsie stalen zenuwen blik is voldoende is wel nodig om je in het metalen kooitje omhoog te laten zweven. Opmerkelijk genoeg is de ballon versierd met lichtgevende autootjes, maar niet met herkenbare Citroëns. Jammer
Herinnert er dan niets meer aan Citroën, behalve de naam van het park en een enkele plaquette? Toch wel. Bij de speeltuin aan de rand stond een espressobarretje in, jawel, een HY. Met fantastische koffie en zelfgemaakte koeken. Een bijna rustieke uitspatting in het streng aangelegde park.
Tekst en foto’s: Kunstenvliegwerk
Reageren en meer mooie plaatjes kan hier.