PSA + FCA =??


PSA + FCA =??

De geruchten waren er al, en vandaag werden ze in een korte mededeling van PSA bevestigd: PSA Peugeot Citroën en Fiat Chrysler Automobiles zijn in bespreking over een fusie. Wat betekent zoiets voor Citroën?

Afgelopen juni geleden ketste een fusie tussen Renault en FCA af, volgens de laatste partij omdat de Franse staat zich teveel met het proces bemoeide. De Franse overheid heeft nog altijd een aandeel van 15% in La Régie. Vandaag worden onderhandelingen tussen PSA en FCA bevestigd. Mocht dat tot een fusie leiden, dan creëert dat een automobielfabrikant met een omzet van 42,5 miljard euro en een stevige concurrent voor momenteel de grootste autofabrikant van Europa, namelijk de Volkswagen-Audi Groep.

Als reactie op het bericht schoten de aandelen FCA op de Milanese beurs 10% en die van PSA 5% omhoog, terwijl de aandelen Renault daalden. Verrassend is het bericht misschien niet: Carlos Tavares, CEO van PSA, heeft er nooit een geheim van gemaakt om een interessante fusie aan te durven gaan. Afgelopen april werd nog een poging gedaan om Jaguar-Landrover over te nemen, maar moederbedrijf Tata had geen interesse in de verkoop van die merken. Ook FCA voorman Mike Manley had, na het falen van een deal met Renault, aangegeven nog altijd interesse te hebben in een fusie met een gezonde partner.

Reuters Breaking View columnist John Foley vraagt zich af in hoeverre de besprekingen met PSA juist Renault alsnog tot een deal zouden moeten verleiden. Een fusie met Renault zou namelijk voor FCA helemaal niet onlogisch zijn, omdat de samenwerking tussen Renault en Nissan de Aziatische markt voor FCA zou kunnen openen. Foley veronderstelt dat de houding van de Franse overheid in het licht van de matige financiële prestaties van Renault nog wel eens bijgesteld zou kunnen worden, zodat een fusie daar nog altijd mogelijk zou kunnen zijn.

Volgens Citi Research is een fusie tussen PSA en FCA juist logischer. De strenge financiële politiek van het huidige PSA-management heeft in ieder geval de merken Peugeot, Citroën, Opel en Vauxhall vooralsnog gered. Een dergelijke politiek zou ook bij FCA welkom kunnen zijn om de prestaties van het bedrijf te verbeteren. Technologisch is het PSA gelukt om Opel-Vauxhall aan veel betere verbruiks- en milieuprestaties te helpen en juist dat is een momenteel kritiek punt bij FCA. Het valt, mocht het tot een fusie komen, nog wel te bezien of de EU-regels op het gebied van monopolievorming een obstakel gaan vormen.

Wat zou een fusie tussen FCA en PSA op kunnen leveren? Staat het hoofdkantoor van PFSCA straks in Amsterdam, zoals nu dat van FCA? Krijgen we straks een Citroën met een V8 Demon motor en Advanced Comfort bij wijze van verlate 22CV-opvolger? Zien we over een paar jaar weer bestelwagens rondrijden onder de noemers C32/35 en 242? Wordt de Fiat Dobló straks een ééneiige vijfling met de Opel/Vauxhall Combo, de Berlingo en de Peugeot Rifter? Brengt DS Automobiles straks een SM-opvolger mét Maserati-motor uit? De tijd zal het leren. Eerdere samenwerkingen tussen Fiat en Citroën zijn wisselend succesvol geweest, maar de reeks interessante mogelijkheden van een fusie tussen beider moederconcerns is voor autoliefhebbers best wel om van te watertanden.

Reageren op dit artikel mag hier!

Tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën, Fiat-Chrysler Automobiles

Bronnen:
https://www.theguardian.com/business/2019/oct/30/peugeot-owner-in-merger-talks-with-fiat-chrysler
https://www.forbes.com/sites/neilwinton/2019/10/30/will-renault-react-to-fiat-chrysler-psa-merger-talks/#6277ce4c4c6b

© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook