Project S: de laatste loodjes


Project S: de laatste loodjes

Project S, de film over de Citroën SM, gaat zijn laatste fase in. Op 26 september was bij CitroSars een bijeenkomst voor de donateurs. Zij keken naar Jay Leno en Jerry Hathaway. Wij kijken mee en sturen Davied en Dirk de montageruimte in om de film af te maken.

We schrijven 2013. Twee jongens besluiten een film te gaan maken over de Citro?n SM. Project S zou de film gaan heten, dezelfde naam als Citroën eind jaren zestig aan de ontwikkeling van de SM gaf. De film moest recht doen aan dit unieke model. Besloten werd om vanuit het perspectief van architectuur, design en filosofie naar de auto te kijken.

We zijn nu zo’n twee jaar verder. In die tijd zijn de jongens meer dan twee jaar ouder geworden, want een film maken, gaat niet van een leien dakje. En het bleef niet bij twee jongens. Onder anderen cameraman Thomas Kist, geluidsman Minou de Leeuw en line-producer Rens Wolters kwamen het team versterken.

Zaterdag 26 september 2015. Davied Eliasar en Dirk Besteman, want zo heten de twee filmmakers, laten in CitroSars, de garage van SM-specialist Cyril Sars in Terborg, aan hun donateurs zien wat tot nu toe is bereikt. Op de achtergrond wordt live muziek gemaakt en Mariël Kampshoff verzorgt de happen en dranken.

De donateurs zien Robert Opron, de ontwerper van de SM, die geïnterviewd wordt door filosoof Frank Meester. Hij vertelt in zijn huis bij Parijs hoe hij tot de karakteristieke lijnen van de SM kwam. Daarna worden beelden vertoond van de andere Franse hoofdrolspelers in de geschiedenis van de SM. Zoals Marlène Wolgensinger, de stoere dame die in de jaren zeventig verantwoordelijk was voor de rally- en raceafdeling van Citroën. Ingenieur Jean Nicolas vertelt voor de camera hoe hij tot de technische innovaties van de SM kwam. Verder fragmenten uit het interview met verzamelaar Philippe Beugin en beelden van gesprekken met SM-rijders over hun passie voor de auto tijdens het internationale evenement in Vichy. Samen met architect Dolf Dobbelaar kijken we naar de invloed van de SM op zijn ontwerpen. We zien hem daarover uitweiden voor een van zijn gebouwen. Tussendoor wordt het eerste ontwerp van de door vormgever Wim Crouwel ontworpen poster voor Project S onthuld. Wim Crouwel vertelt in de film over de relatie tussen vorm en functie en hoe dit werkt bij de SM.

Als laatste doen de makers verslag van hun recente trip naar Los Angeles, waar Jerry Hathaway al sinds de jaren zeventig zijn garage SM World runt. Hij vertelt dat hij na het zien van en werken aan een SM nooit meer aan een andere auto heeft willen sleutelen. Zijn vrouw Sylvia, die in 1985 met de SM meer dan 332 kilometer per uur heeft gereden, doet zittend in haar speciaal geprepareerde SM verslag van haar geslaagde recordpoging. Het laatste fragment is van talkshowhost Jay Leno die in zijn garage met meer dan 200 auto’s op komische wijze vertelt over zijn persoonlijke ervaringen met de SM, die een heel speciale plek in zijn collectie inneemt.

In CitroSars klinkt op die bewuste zesentwintigste september applaus na het tonen van de tot nu toe bereikte resultaten. Dirk en Davied gaan nu de montageruimte in om met editor Daan van de Westelaken een ruwe versie te snijden. Deze zal in het voorjaar aan de donateurs en na de afwerking aan het grote publiek vertoond worden. Wij houden je op de hoogte van de vorderingen, zodat je tijdig ruimte in je agenda kunt reserveren.

Plaats je reacties hier.

tekst en foto’s: Project S

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook