Garage Johan Oldenhage

Visa-leut en Visa-leed


Visa-leut en Visa-leed

Toen in 1978 de Visa verscheen, kon niemand denken dat er ooit grote rallysuccessen mee behaald zouden worden. Op het eerste gezicht lijkt een sportieve Visa nog altijd een schaap in wolfskleren, maar in de handen van Jean-Luc Marteil wordt de Visa een gevreesd monster. Uit de pen van Kees “Visa GTI 115” wordt de rally Terre de Langres een spannend verhaal

De Terre de Langres is een rally van twee dagen die geldt voor het Championnat de France des Rallyes Terre. Dit kampioenschap wordt verreden op terre, dus onverhard. We hebben ons geïnstalleerd op de camping aan de stadsmuur van Langres, Haute Marne (52). Alle deelnemers verzamelen zich bovenop de citadel tussen de niet meer in gebruik zijnde legerbarakken. Volgens de deelnemerslijst komen er 105 moderne rallyauto’s en 28 VHC’s, het oudere spul.

Het is vrijdag de 24e, dus we gaan eens kijken. De keuring van de 1000 Pistes van Jean-Luc Marteil staat om 17 uur gepland. Er staan nog een 1000 Pistes, een Chrono groep B en een Visa GT F2000 in de deelnemerslijst. Daarnaast is er een hele vloot andere Citroëns: elf DS3 R3, twee DS3 R5, zeven Saxo 16v, waarvan drie T4, twee C2 Max en zelfs een C4 WRC. Ook zie ik verderop nog een ZX 16v. Er zijn veel deelnemers uit heel Europa voor de klasse Citroën DS3 R3 en Peugeot 208 VTi. Dit belooft dus een prachtig evenement te worden dat al voor de 17e keer georganiseerd wordt door ASA Langres.

Vrijdagmiddag loopt het vol met de hele deelnemersvloot van 130 wedstrijdauto’s. Geluk! Ik loop al jaren achter de Visa 1000 Pistes van Milano Racing aan en het lukte me nooit om deze te zien. Dit weekend pakt Milano Racing uit Marseille flink uit met de inschrijving van maar liefst vier Lancia Delta HF Integrale; ja, de echte uit de jaren ’80. En jawel, ook de door mij gezochte Citroën Visa 1000 Pistes staat in die rij: top! Ik kan het niet laten om wat te zeggen van de vele illegale onderdelen die aan deze Citroën Visa zijn geschroefd. Ze moeten lachen en geven me gelijk, maar we zijn hier in Frankrijk. “Allemaal voor de veiligheid”, houden ze vol. Toch is dit naar mijn mening niet leuk voor iemand die wel met een originele auto aan de start verschijnt.

Ik volg de Visa 1000 Pistes van Jean-Luc Marteil. Eerst komt de administratieve afhandeling, die voor iedereen een heel lange wachttijd oplevert en het humeur niet ten goede komt. Daarna kan je aansluiten in de rij voor de technische keuring. Ik vind de keurmeester heel erg streng, deze FFSA-afgezant. Maar goed, hij behandelt iedereen gelijk door echt alles te controleren, omdat de regels in 2016 sterk zijn aangepast ten aanzien van helm, kleding, stoel, gordels en rolkooi. Als dan de sticker van de goedkeuring door hem geplaatst is, vind ik het na vele uren slenteren wel genoeg.

Ik tref een goede vriend van Jean-Luc Marteil uit de buurt van Parijs. Hij was blij en verrast te spreken met degene die ruim een jaar terug een artikel over JLM had geschreven. Hij vertelt me zelfs dat hij dit artikel heeft laten vertalen en het diverse keren gebruikt heeft voor het een en ander. Ook blijkt dat hij thuis van alles heeft staan rond mijn vorige hobby, de Renault Alpine. Hij heeft een Alpine A110, een A310 V6 Pack GT, een A310 viercilinder, twee stuks R5 Alpine Turbo serie 1 en nog meer. Ik moest me inhouden, maar vroeg haast weer: “Mag ik eens langskomen?”

Op zaterdag willen we ons installeren langs de eerste proef, want daar zie je alle deelnemers nog langskomen. De hele nacht komt het werkelijk met bakken uit de hemel vallen; niet normaal. Ik denk dat de proeven in modderpoelen zullen veranderen. Mogelijk is dat ook leuk om te zien en misschien danst de vederlichte Citroën Visa 1000 Pistes er wel vrolijk overheen! Gelukkig is de start van de eerste proef pas om 11:33, dus we kunnen nog wachten tot het wat minder regent voor we op pad gaan. Mijn Belgische campingbuurman vertelt dat het hele programma is veranderd door het weer, want dat over de eerste twee proeven niet op snelheid kan worden gereden. We moeten dus op goed geluk ergens gaan kijken. Dat valt niet mee, want dit is voor bezoekers een onvriendelijk evenement. Dat komt omdat ze op paden rijden die niet op een kaart staan en waar je dus slecht bij kan komen. Uiteindelijk vinden we toch een mooie plek. Aan het einde van de eerste dag moet het achterdifferentieel van de 1000 Pistes worden vervangen. Het kan niet uitblijven dat er met dit soort wedstrijden brokken gemaakt worden. Er worden diverse auto’s echt tot totale herbouw gereden: als je op hoge snelheid gaat rollen, krijgt je een heel gek model. Meestal blijft dan het merkembleem als enige nog heel.

Zondag komen ze erachter dat een achterwiellager van de Visa wat speling heeft en in de voorlaatste proef breekt zelfs een voorvelg na een harde landing in stukken. Doorzetten, daar gaat het om en Jean-Luc wordt beloond met een mooie derde plaats voor een stel dikke auto’s. Voor zich moet hij twee Ford Escort dulden, ook dat blijven altijd spectaculaire wagens voor dit werk. De prijsuitreiking is natuurlijk een heel feest en als dit achter de rug is neem ik afscheid van de vier mannen van dit bijzondere privéteam uit de Pyreneeën.

De andere Visa 1000 Pistes, die van het team Milano Racing, viel uit nadat bij een sprong de accu gebroken was. De Visa Chrono groep B viel uit omdat de motorophangingen het begaven. De Visa GT F2000 is wel over de finish gekomen. Maandag haken we de caravan weer aan en gaan we op weg naar de Le Mans Classic.

Reacties op dit artikel kan je hier plaatsen.

tekst en foto’s: Visa GTI 115

© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook