Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (34)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Wie is Visa GTI 115?
Onlangs heeft de redactie een bezoekje gebracht aan Kees de Waard Wagner, op het forum bekend onder de naam "Visa GTI 115". We hebben van Kees al de nodige mooie Citroën-verhalen mogen ontvangen en in zijn eigen topic konden we onlangs lezen dat hij zijn Visa GTi, met 115 pk onder de kap, motorisch weer helemaal in orde heeft. Tijd om eens langs te gaan voor het nieuwe seizoen begint, zo was de gedachte op de redactie.
Uw redacteur van dienst wordt hartelijk ontvangen door Kees en zijn vrouw. Koek en koffie staan al snel op tafel. Er ligt zowaar een afdruk van een foto voor me klaar! Op de foto zie ik een fraaie Alpine A110 maar daarachter staat een Ami aan de kant van de weg. Een Super met een bekend kenteken: mijn eigen Super! Destijds toevallig tezamen met Kees Alpine, tijdens de Rally des Lavandes in 1998, op de foto gezet. Erg attent van Kees om deze foto op te zoeken. Terwijl ik de knusse woonkamer bekijk en naast de nodige autoboeken wat miniaturen zie staan, steekt Kees al van wal. Al snel is duidelijk, Kees is een man die vol autoverhalen zit en hij vertrouwt ze met plezier toe aan het papier.
Al jong is hij begonnen als monteur bij Citroën aan het Stadionplein en hij kon daar beginnen met 2CV. Ik krijg een verhaal van hem mee dat hem voert van twee- tot twaalfcilinder. Het moge duidelijk zijn dat de tweecilinder onze 2CV is, het rijtje loopt via Panhard door tot maar liefst een twaalfcilinder Matra. Een F1 Matra in dit geval. Na afloop van een Matra-meeting spreekt Kees vervolgens af om te helpen met de restauratie van een heuse Matra MS 120-02 (google daar maar eens op). De Matra is geheel uit elkaar gehaald en alle onderdelen zijn netjes opgeborgen in genummerde potjes. De opbouw en restauratie vindt met precisie plaats, onderdelen worden gepoetst, de ophanging wordt gezandstraald en gespoten. Zo zoetjes aan wordt de hele wagen weer opgebouwd. Het F1-project was het laatste project van Kees voor zijn pensionering.
Dat netjes archiveren en opruimen is Kees ten voeten uit. Hij laat me zijn werkkamer zien waarin nog veel meer autohistorie te vinden is. De liefde voor de Alpine 110 zit diep, zo is wel duidelijk te zien aan de hand van een groot aantal miniaturen en fotos die aan de muur hangen. Ik kan ook nog een blik op de zolderwerpen, daar liggen zeer geordend vele jaargangen van autobladen. Als autoliefhebber kan je je hart ophalen in huize De Waard Wagner!
Uiteraard gaan we ook nog even in de schuur kijken waar de VISA GTi 115 een plaatsje heeft gekregen en waar ik ook nog forummer Visa 1.4TRS tegenkom die bezig is met zijn Visa Chrono). Ik hoef eigenlijk niet te memoreren dat de schuur netjes opgeruimd is. Onderdelen in bakjes zoals je dat ook bij dealer zag vroeger. Op de werkbank een motorblok dat straks de Chrono ingaat en er staat een pracht van een Panhard motorblok te pronken. Wat een bijzondere compacte kunstwerken zijn dat toch.
Kees laat me het nodige zien van de Visa, die inmiddels voorzien is van fraaie striping. Ik vraag aan Kees of rallyrijden zijn grote hobby is, maar het blijkt dat het vooral om circuitrijden gaat. Talloze kilometers heeft hij inmiddels met zijn autos gemaakt op diverse circuits in Europa. Circuits die tot de verbeelding spreken zoals Paul Ricard, Montlhéry en Monza. Ik zie slicks liggen die ongetwijfeld weer onder de Visa gemonteerd zullen worden zodat die weer zijn snelle rondjes kan draaien.
Ook dit jaar gaat Kees met zijn vrouw weer een aantal rallys bezoeken en dat zal ongetwijfeld weer mooi leesvoer opleveren. Kees: bedankt voor de prettige ontvangst en tot een volgende keer!
Reageren op dit artikel? Dat kan hier.
Tekst en foto: Patrick Hogervorst