1993: Een Nieuw Licht


1993: Een Nieuw Licht

In 1993 is het bij Citroën, na opnieuw twee jaar wachttijd, tijd voor vers bloed in de middenklasse. Het afscheid van de BX wordt ingezet met de komst van de Xantia, waarmee het merk nog een keer een nieuw licht werpt op het oude hydropneumatische concept: we krijgen nog een laatste auto met groen bloed.

1993 is ook het jaar waarin het Verdrag van Maastricht wordt getekend, waarmee formeel de Europese Unie wordt opgericht. Eerder in het jaar was door de Europese Economische Gemeenschap al een enkele, Europese markt gecreëerd. Daarmee waren de Vier Vrijheden van de EU – vrijheid van verkeer voor goederen, diensten, personen en kapitaal – al geïnstitutionaliseerd. De EU begint met twaalf lidstaten, maar groeit daarna snel. Tegenwoordig zijn er 28 landen lid van de EU, waarvan er 18 de Euro gebruiken. Letland treedt in 2014 als voorlopig laatste tot die groep toe.

In 1993 wordt België, na een reeks van staatshervormingen die onder andere door de culturele diversiteit in het land werden ingegeven, een federale monarchie. België wordt niet langer vanuit een centrale overheid geregeerd, maar opgedeeld in lagen. De gewesten (Vlaanderen, Wallonië en Brussel dragen zorg voor de plaatsgebonden overheidstaken. De persoonsgebonden overheidstaken worden ondergebracht bij de gemeenschappen (de Vlaamse, Franse en Duitstalige gemeenschap). De federale overheid draagt zorg voor de overheidstaken die het hele koninkrijk aangaan. De veranderingen ten opzichte van het ‘vroegere’ België, dat zich in 1830 van het Koningrijk der Nederlanden afsplitste, zijn groot.

Andere federaties laten ook van zich horen in 1993: de United Federation of Planets, om precies te zijn. In 1993 debuteert de derde Star Trek serie onder de titel Deep Space Nine. Zeven seizoenen lang volgen we de gebeurtenissen die tussen 2369 en 2375 plaatsvinden op en rond een ruimtestation, waarbij thema’s als politiek, geloof en oorlog net zo actueel zijn als in het echte leven. Op muziekgebied is er ook het een en ander te beleven. In het jaar waarin de jaren ’60 serie Star Trek aan een nieuwe spin-off begint, komt de jaren ’60 supergroup Cream, met Jack Bruce, Ginger Baker en Eric Clapton, nog een keer bijeen voor een concert ter gelegenheid van de inauguratie van Cream in de Rock ’n Roll Hall of Fame. Nog meer oude knarren die in 1993 succes hebben? The Who. Hun rockmusical Tommy opent in 1993 op Broadway. Verder brengt Ugly Kid Joe de single Cat’s in the Cradle uit. Radiohead ziet hun single Creep (uit 1992) hoog in de hitlijsten genoteerd. R.E.M. komt met het inmiddels onsterfelijke Everybody Hurts.

Tegen die achtergrond laat Citroën de Xantia (vernoemd naar het Griekse Xanthos, dat ‘licht’ betekent) los op de Europese automarkt. De auto heeft een ontwerp dat bij PSA zelf door Dan Abramson op basis van voorstellen van Bertone is getekend. De lijnen laten de auto op een kleine XM lijken, waarmee ze in feite in dezelfde lijn van ontwerpen als de legendarische SM past. Dat is er maar met moeite van af te zien: de Xantia is wel wat spannender dan de ZX uit 1991, maar het is bepaald geen puur avant-gardistisch ontwerp. Hetzelfde geldt voor de techniek: de motoren komen uit de bekende XU-familie en het onderstel maakt gebruik van het bekende hydropneumatische veersysteem dat zijn wortels in de DS heeft. Nieuw voor de middenklasse is wel dat er in de Xantia computergestuurde versies van dit systeem worden gebruikt: Hydractive en Hydractive II. In de Activa uitvoering is het onderstel zelfs zo goed dat snelle bochten van de weeromstuit griezelig worden. In 1995 wordt de Xantia eindelijk leverbaar in een langverwachte Break- uitvoering, waarmee meteen het doek valt voor de BX, waarvan de Break tot die tijd heeft mogen waarnemen.

De Xantia is een succes en blijkt een eigenschap te bezitten waar tot die tijd geen andere Citroën met droge ogen van beschuldigd is: ijselijke betrouwbaarheid. Het hydraulische systeem is, lerend van de beperkingen die bij de BX waren ingebakken, zo goed doorontwikkeld dat het bijna (maar niet helemaal) hufterproof is geworden. De aandrijftechniek is inmiddels zo beproefd dat ongeveer elke denkbare kinderziekte wel verdwenen is. Jaren later zien we nog altijd relatief zelden Xantia’s op de sloop liggen die minder dan 350.000 kilometer hebben weggezet, en dat geldt niet alleen maar voor de diesels.

Maar ook aan het werkzame leven van de Xantia komt een einde. Voor Europa houdt het in 2001 op, als de Xantia door de C5 wordt vervangen. Voor de Xantia houdt het, dankzij de productie bij SAIPA in Iran, pas in 2010 echt op. Het is het eind van een tijdperk, want na de Xantia heeft geen enkele Citroën nog groen bloed. Zou de Xantia dan toch écht de laatste echte Citroën zijn geweest?

Je licht over dit onderwerp laten schijnen kan in dit draadje.

Tekst en foto’s: Penny Lane

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook