1997 - Een nieuwe Frans-Duitse confrontatie!


1997 - Een nieuwe Frans-Duitse confrontatie!

2003 was het, en mijn ouders kochten - na veel wikken en wegen - een gebruikte Xsara als tweede auto. Een mooie Coupé met een pittig dociele achttienhonderd zestienklepper in het vooronder. Zes jaar eerder, in 1997, was de Xsara echt nieuw. Wat gebeurde er toen allemaal?

Deze auto heeft het bij ons in het gezin niet lang volgehouden, toen ondergetekende hem na slechts twee maanden in een vol bravoure ingezette bocht naar rechts tegen een boom kwakte, nota bene links van de weg. De Xsara voldeed haar plicht, absorbeerde de klap, besloot geen airbags uit te werpen en de bestuurder - plus niet geheel geïmponeerde passagiere stapten geheel ongedeerd uit.

Bij het lostrekken van de boom door de inmiddels gearriveerde sleepdienst - ik had ook maar de politie op laten draven voor een rapportje - plengde de Xsara tranen van koelvloeistof en ruitensproeierspul.

Het was de eerste in een reeks van vier. Na deze Xsara volgde een identiek geel Coupé-exemplaar, voorzien van dezelfde motor. Deze nam ik na een paar jaar over van mijn ouders, voordat ik hem inruilde op de fantastische HDi 110, die mij vijf jaar in trouw rijgenot voorzag. Toen deze eruit moest, en ik al lang in een auto van de zaak rond reed, kwam er - als klap op de vuurpijl - nog een lekkere VTS in mijn bezit. Puur voor het plezier. De wilde Xsaraharen liet ik pas definitief los in 2013, zestien jaar na de introductie ervan in 1997. De Xsara bleek in al die jaren een misschien schuchtere, maar zeker betrouwbare, loyale vriend.

In 1997 dacht Citroën het na jaren van anonimiteit over een andere boeg te gooien. De ZX was een prima auto, maar blonk vooral uit in anonimiteit.. Opvolger Xsara, zoals de nieuweling getooid werd, moest het opnemen tegen de Duitse concurrentie, en dat werd ons duidelijk gemaakt ook. Claudia Schiffer werd er zelfs voor van stal gehaald, want als je je in een Xsara verplaatst, hoefde je verder eigenlijk geen kleren te dragen! Bijna twintig jaar later, prijst eenzelfde Claudia overigens diverse Opels aan. De teneur van de advertenties is hetzelfde, Opel neemt het op tegen vooral - Duitse concurrentie!

En 1997? Een woelig jaar, zoals alle jaren dat in bepaalde opzichten wel genoemd kunnen worden. Ook zwoelig, want in augustus 1997 worden hitterecords gebroken. En dat terwijl in het diepst van de winter, op 4 januari een Elfstedentocht gereden wordt! Henk Angenent wint de Tocht der Tochten, en is daarmee sinds al die tijd de laatste winnaar geweest. Met al die wisselende klimaattoestanden - waar in 1997 nog maar weinig mensen zich druk over lijken te maken - is het een geruststelling te weten dat met de opening van de Maeslantkering in De Nieuwe Waterweg de deltawerken na ruim veertig jaar voltooid zijn.

Op automobiel gebied is er nogal wat reuring in het Brusselse gewest in België, wanneer Renault bekend maakt haar fabrieken in Vilvoorde te sluiten. En voor de boekenwurmen onder ons: het eerste deel van Harry Potter verschijnt in de boekwinkels!

Mijn liefde voor de Xsara heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken. Heb jij speciale herinneringen aan de Xsara? Of juist niet? Of over alles behalve de Xsara? Deel je verhalen hier!

Tekst: 2d, foto: Citroën (via google)

© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook