Het jaar van de Citroën: 1999!


Het jaar van de Citroën: 1999!

In 1982 zong Prince het al: Tonight we’re gonna party like it’s 1999. In 1960 werd een DS door Pablo Picasso beschilderd, en in 1999 bracht Citroën de naar de illustere kunstenaar genoemde Xsara Picasso uit. Een paasei werd gelegd, of werd toch een toekomstige klassieker geboren?

Nadat Renault al pionierde met de Espace gaf ze de concurrentie opnieuw het nakijken toen de in 1996 uitgebrachte Megane Scénic een succesvol model bleek. PSA volgde na enige tijd met een antwoord: van de Xsara werd een monovolume ontwikkeld, en de Xsara Picasso werd in 1999 aan het grote publiek geïntroduceerd. Voor Citroën zou de naam Picasso dé aanduiding worden voor haar ruimtemodellen.
De erven Picasso waren het daar overigens niet helemaal over eens, getuige diverse familieleden die elkaar voor het gerecht daagden in deze kwestie.

Of de Xsara Picasso de naam Picasso waardig droeg? Daar zullen de menigen over verdeeld zijn. Met zijn ronde vormen werd de Xsara Picasso al snel ‘het paasei’ genoemd, maar op een bepaalde manier kon je het model ook als erg behoudend beschouwen. Het model weet de tand des tijds goed te doorstaan: een late Exclusive in Bleu Mauritius ziet er best chic en hedendaags uit. Een echte gezinsauto was het zeker: de riante kofferruimte werd geroemd en de flexibele verstelmogelijkheden van de drie stoelen op de achterste zitrij, plus allerhande opbergvakken her en der.

Motoren waren de bekende HDi’s en 1.6, 1.8, en tweeliter benzines. Stuk voor stuk betrouwbaar. Sterker nog, de Xsara Picasso als geheel bleek een erg betrouwbare auto, die we nog ver tot in het nieuwe millennium in het straatbeeld zagen. Zelfs in 2015 zien we nog regelmatig een Paasei rondrijden.

Het Picassoconcept is zoals we laatst al konden lezen inmiddels verfijnd en geculmineerd: na de Xsara Picasso was er de C3 Picasso en natuurlijk twee generaties vijf- en zevenzits C4-Picasso.

En ja, 1999, wat weten we daar eigenlijk nog over te melden? Op 1 januari van het jaar werd de euro giraal ingevoerd als munteenheid, met de waarde in guldens (wie kent ze nog?) van 2,20371, of 40,3399 Belgische franken. Ook dreunt iedereen vanaf dat moment zonder nadenken de twaalf eurolanden op: ding, flof, bips!

Verder is 1999 het jaar van de eclipsgekte. Zonsverduisteringsbrillen zijn niet aan te slepen of uitverkocht, speciale vluchten worden georganiseerd om op de beste plaatsen te komen waar de zon volledig verduistert, en de corona zichtbaar wordt. 11 augustus is het zover en het zal tot 2090 duren voor we de eerstvolgende volledige eclips meemaken. Zeggen we nu ‘we’? Velen van ons zullen het niet meer meemaken.

De opkomst van internet - het Citroënforum bestond nog niet - werd verder versneld door de opkomst van de gratis internetproviders. Nu ja, gratis? Die telefoontikken van dat 56k6-modem kostten niets zeker! En de familieleden maar klagen dat er niemand telefonisch bereikbaar was. Hoe anders is het nu. Internet op de mobiele telefoon en tablet, en wie weet hoe gekscherend we daar over tien jaar over schrijven. Tegen het eind van 1999 - of beter gezegd het millennium - waren er nog grote twijfels of het openbare leven niet tot stilstand zou komen wanneer de computers van het jaar 99 naar het jaar 00 zouden gaan. De millenniumbug!

Nieuwe media waren er nog niet echt in 1999, het draaide allemaal om televisie. In 1999 ging Big Brother van start, een primeur van bedenklijk alleur. Realitytelevisie, scripted reality, het waren al bekende televisieconcepten, maar Endemol’s Big Brother vormde een niet eerder vertoonde stap verder. Te ver, volgens sommigen, maar commercieel een groot succes.

En de Xsara Picasso? Two-thousand zero zero party’s over oops outta time - nadat voor Europa in 2010 het doek viel voor de Xsara Picasso werd er in Zuid-Amerika nog tot dit jaar door geproduceerd. Alles bij elkaar zijn er dik 1,7 miljoen geproduceerd! Het model heeft Citroën aardig het nieuwe millennium in geslingerd.

Deel je ervaringen uit het laatste jaar van het vorige millennium hier!

Tekst: 2d, foto: Citroën Communication

© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook