Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Daar gaan ze!

Afgelopen zaterdag 5 maart werd op het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen de aftrap gedaan van het NK 2CV Cross. Het was koud, nat en het circuit was glibberig en dus een passend decor voor alweer het 38ste seizoen van dit legendarisch evenement. Wat viel er te beleven tussen de trucks, de sleuteltenten en de rallywagens?
In het Belgische Maasmechelen op nog geen 20 kilometer van Genk en Maastricht ligt het rallycircuit Duivelsberg. En hoewel berg zelfs naar Nederlandse maatstaven wel wat geflatteerd is, zit er toch een uitdagend hoogteverschil in. Reden voor de Nederlandse 2CV cross vereniging om er vier van hun 12 jaarlijkse wedstrijden te verrijden. De baan bestaat behalve uit asfalt natuurlijk ook voor bijna de helft uit losse grond en spreekt dus alle capaciteiten van de coureurs aan. De 2CV crossers waren dan ook niet alleen. Er werd afgelopen weekend een keur aan regionale en nationale wedstrijden verreden van diverse pluimage. In de zomer biedt het terrein ruimte aan de Duitse en Engelse nationale kampioenschappen. Niet zomaar een rul stukje bospad dus, maar dat wist ik van te voren niet
Ik wist vooraf eerlijk gezegd helemaal niet wat te verwachten van de wedstrijd. 2CV meetings kende ik, en ook de 24-uurs race van Francorchamps. Maar de rallywereld is toch weer een andere, zo bleek. Bij aankomst dacht ik dan ook even verkeerd te zijn. Er was een enorm groot en zompig (om in de stemming te komen!) parkeerveld maar er was geen eend te bekennen. Ook bij de kassa kon men mij niet vertellen of er daadwerkelijk ook met eendjes gereden werd. Op de baan intussen aan spektakel geen gebrek. Vooral rallywagens zoals je die verwacht trouwens. Felgekleurde BMWs met extra toeters en bellen. Maar ook een aantal minstens even luidruchtige oude Volvos en bejaarde Golfjes en heuse buggys. En het was niet erg druk dus vanaf de tribune en vanaf de berg was alles prima te zien. Maar waar zijn nou die eendjes?
Na even doorvragen werd ik de juiste kant op gewezen. De deelnemers aan de 2CV cross waren in net in afwachting van hun derde manche en er was helemaal niets stukgegaan dus er was alle tijd om mij even bij te praten: De club is met 12 deelnemende autos niet meer zo groot als vroeger maar zeker niet minder gezellig. Ze vinden het kampioenschap vooral een gezelschapspel. Op het circuit is het dan wel ieder voor zich, maar daarbuiten is het een groot team. En als er iets sneuvelt zorgt het hele team dat de kapotte eend binnen een uurtje weer rijdt, desnoods met een volledig andere motor. De gezelligheid staat voorop en uitvallers horen daar niet bij. Helemaal vrijblijvend is het trouwens niet. De wagentjes zijn in de rallywereld weliswaar een vreemde eend in de bijt, ook zij en de coureurs moeten voldoen aan de internationaal gestelde veiligheidseisen. Een rolkooi, vierpuntsgordel en dergelijke zijn verplicht en iedere deelnemer moet over een crosslicentie beschikken. De vereniging zelf heeft bepaald dat er alleen originele eenden meedoen. Andere luchtgekoelde boxermotoren zijn uit den boze. Aanpassingen mogen, zolang het maar met authentiek A-type onderdelen gebeurt. Met name de vering is natuurlijk een hoofdpijnpunt. De vrolijk deinende eend moet ineens strak worden afgeveerd. Bijna niet te doen, maar het lukt!
Van de 12 equipes waren er in Maasmechelen maar zeven aanwezig. Jammer, maar onvermijdelijk. Sommigen moeten op zaterdag gewoon werken. Voor de stand hoeft dat geen gevolgen te hebben. Iedere deelnemer mag twee wedstrijden schrappen want er worden maar 10 resultaten meegenomen in de eindscore.
Om een uurtje half drie werd het wachten beloond. De derde manche van de eerste 2CV cross van het seizoen. En wat ziet het er leuk uit! Niet alleen dat, die A-tiepjes mogen geen snelheidsduivels zijn, langzaam gaat het niet! Bert Theunisse won drie van de vier manches afgelopen zaterdag en gaat aan kop in het klassement, gevolgd door Lieke (go girl!) Timmers. Maar er kan nog van alles gebeuren. De volgende race is op zondag 10 april in Valkenswaard. We zien er naar uit!
Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.
tekst en foto’s: Kunstenvliegwerk, luchtfoto: duivelsbergcircuit.be