CiVer

Nieuwe C3: Persoonlijkheid en Comfort


Nieuwe C3: Persoonlijkheid en Comfort

De Citroën C3 is de bestverkopende Citroën van dit moment. De huidige generatie loopt sinds 2016 en dus is het tijd voor een rondje bijwerken. En dat allemaal onder het motto van 'meer persoonlijkheid en meer comfort'. Kortom: Meer Citroën.

750.000 stuks heeft Citroën er inmiddels van verkocht: de huidige C3 doet het lekker. Maar nu het merk steeds nadrukkelijker koers gaat varen op individualiteit en comfort wordt het tijd om ook de kernspeler in het programma van Citroën onder handen te nemen. Was er dan iets mis met de C3? Niet echt, lijkt ons, maar als het speelveld verandert is het goed om mee te veranderen. En als dat een lekker eigenwijze en uiterst comfortabele auto oplevert komt het erop neer dat Citroën ons de volgende Echte Citroën belooft. Dat belooft dus nogal wat!

Wat mogen we dan concreet verwachten van de vernieuwde C3? Sowieso natuurlijk een ander front, dat dankzij stijlkenmerken van de CXperience concept-car meteen weer lekker fris oogt. Ook de airbumps zijn opgeschud. Dan komen er nieuwe lichtmetalen velgen in 16 en 17 inch, twee nieuwe kleuren (Elixir Red en Spring Blue), 4 koetswerkthema’s waaronder een nieuwe (Emeraude) en twee nieuwe interieuraccenten (Techwood en Emeraude). Alles bij elkaar zijn er straks 97 verschillende manieren om je nieuwe C3 aan te kleden. Je vraagt je af waar je de afstandsbediening van de centrale vergrendeling nog voor nodig hebt, want er staat straks nooit meer precies zo’n C3 op de parkeerplaats van de Appie als de jouwe.

Maar het ging over comfort, wat is er op dat gebied te beleven bij de nieuwe C3? Om te beginnen kan de nieuwe C3 beschikken over Advanced Comfort stoelen. Die hebben inmiddels in andere modellen bewezen weer ouderwets des Citroëns uitstekend te zitten, dus dat is wel iets om naar uit te kijken. Vanuit zo’n heerlijk luie stoel onderweg alle denkbare elektronische butlers aan het werk hebben moet een waar gevoel van luxe geven: hands-free ontgrendelen en starten, parkeersensoren nu ook in de voorbumper, een actieve remhulp die moet voorkomen dat je die sensoren ook nodig hebt, een vermoeidheidsassistent, een koffiestop-alarm (om te voorkomen dat je die vermoeidheidsassistent nodig hebt), automagisch grootlicht, achteruitrijcamera, hill-assist, lane-assist, dodehoek-assistent, verkeerbordherkenning en cruise-control/snelheidsbegrenzer - verzin het en de C3 geeft je er ‘personeel’ voor. En als dat personeel niet voldoet zijn er nog allerhande telefonisten en IT-ers ingebouwd die je op alle inmiddels gangbaar geworden manieren met de rest van de wereld verbinden. Je zou je bijna afvragen: om te voorkomen dat je je nieuwe C3 ook nodig hebt?

Onder de kap vinden we alleen nog maar motoren die aan de Euro 6 emissienormen voldoen. Dat zijn de driecilinder 1.2L PureTech motor in een uitvoering van 83 pk en een uitvoering van 110 pk, beide met handmatige vijfversnellingsbak en start/stop-systeem en in het geval van de 110 pk uitvoering optioneel met de zes-versnellings elektronisch automatische transmissie. Ook de 1.5L BlueHDi dieselmotor met 100 pk is beschikbaar in de vernieuwde C3, maar alleen met handmatige vijfbak.

Kortom, de nieuwe C3 belooft weer een heleboel leuks te gaan bieden. Vanaf juni van dit jaar wordt-ie bij de dealer verwacht.

Reageren? Dat kan hier!

Tekst: Penny Lane o.b.v. persbericht Citroën, foto’s: Citroën Communication

© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook