De Velv: een nieuwe elektrische auto


De Velv: een nieuwe elektrische auto

PSA heeft onlangs een nieuwe elektrische auto gepresenteerd: de Velv. De Velv wordt neergezet als een pure stadsauto en heeft 3 zitplaatsen. De redactie werd getipt over dit nieuwe model.

Velv staat voor: Véhicule electrique léger de ville, en dat wil zoveel zeggen als lichte elektrische stadsauto. In het Frans klinkt het toch een stuk fraaier naar mijn smaak. De Velv is ontwikkeld door een aantal Franse bedrijven en is aan het publiek getoond op het eendaagse ADEME-innovatieforum te Parijs. ADEME is het Franse bureau voor milieu en energie, opgezet door de overheid. Een lichte, energiezuinige en natuurlijk schone auto voor in de grote stad staat momenteel zeer in de belangstelling. Elektrische aandrijving is nagenoeg vanzelfsprekend, verder komt iedereen op het concept van een cabine op losstaande wielen. Naast de eenzitter de Renault Twizy is onlangs op de IAA in Frankfurt de tweezits Opel-studie RAK e aan het publiek getoond. De Volkswagen Nils heeft er maar een, de Audi Urban Concept twee. Deze laatste zijn vierwielers, de Velv en de Opel zijn met twee dicht bijeen staande achterwielen eigenlijk meer driewielers.

De Velv weegt slechts 650 kg, op het accupakket van 8,5 kWh en 20 kW wielmotoren kom je dan 100 km ver, met maximaal 110 km/h. Die actieradius lijkt dus sterk op die van de C-0, een elektrische auto van Citroen die dit voorjaar nog door de redactie getest is: test C-0.
De aandrijving werd ontwikkeld door GKN, Leroy Somer en Valeo, met adviezen van Michelin over toepassing van wielmotoren. Maar dus geen ‘Michelin-wielen’ met ingebouwde motor en elektromagnetische vering. Dankzij het lage gewicht verbruikt de Velv maar 85 Wh/km aan stroom, dit komt ongeveer overeen met het reizen per trein. Volgens PSA voldoet de auto aan alle botsveiligheidseisen.

PSA ziet niet in de eerste plaats de particuliere stadsbewoner als klant. Ze rekenen meer op wagenparkeigenaren en verhuurbedrijven, de stadsauto zou particulier vooral als tweede auto interessant zijn.
Verder realiseert de groep zich heel goed dat elektrisch rijden zonder stroomvoorziening voor opladen nooit wat kan worden. Daarom sloten ze, net een dag voor de persdag van de Frankfurtse IAA, een samenwerking af met General Electric. Die is goed in wagenparken en lease, en doet in energienetwerken. GE wil samen met PSA in Frankrijk een democentrum opzetten om elektrisch vervoer te promoten. Verder gaan ze tot 2015 duizend elektrische auto’s voor inzet in Europa afnemen van Peugeot/Citroën.

Hogervp

Meer foto’s zijn onder andere op deze site te zien

In dit topic kan je reacties kwijt op deze concept.

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook